Ustedalen Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Helt siden jeg var 10 år har jeg brukt briller, og jeg er nå oppi -3.00 på begge øyene og må snart ta en ny synstest. Alle i familien min bruker briller, og søsteren min har helt opptil -6.75 på det ene øyet. Jeg bruker fortiden dagslinser og jeg synes det er ufattelig irriterende - til tider. Øynene blir tørre og du kjenner av og til kantene på linsene. Briller er enda verre, og det er virkelig en ting jeg hater sterkt! Jeg har alltid lyst til å ha en jobb jeg kan være stolt av, og tanken på å søke på politihøyskolen har vært der. I tillegg har jeg hatt tanker rundt spesialstyrkene i forsvaret. Jeg klarer alle de fysiske kravene nå i en alder av 18, men problemet er synet mitt. Med et såpass dårlig syn som jeg har kan jeg aldri få gjort noe av dette. Så jeg har tenkt en del rundt en laseropperasjon på øynene mine og jeg lurer på om dette kan være noe for meg. På interoptik sine sider sier de at: Man bør ha hatt stabilt syn (refraksjon) i minst 12 mnd, helst 24 mnd før operasjon. Hvordan i alle dager kan jeg vite at jeg har et stabilt syn? Synet mitt utvikler seg negativt hele tiden. Når vil det stoppe? Her snakker de litt om farene som kan oppstå med en laseropperasjon. Burde jeg ta sjangsen? Burde jeg snakke med en opptikker om dette? Prisen er også et dilemma. Jeg har hørt at prosedyren tar rundt 10 minutter, allikevel tar kirurgene grovt for dette. 15 000 kroner for ett øye. Dette vil si at jeg må punge ut med 30 000 kroner for 10 minutter behandlig. Jeg vet at i USA betaler hæren for en laseropperasjon for deg hvis du viser deg som en verdig kandidat for noen av styrkene der man trenger et perfekt syn. Hvordan er dette med det norske forsvaret? Er vi like generøse? Har noen her tatt laseropperasjon og vil du fortelle dine erfaringer? Takker for hjelp. Lenke til kommentar
Sneakerholic Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Tanta mi tok laseroperasjon på begge øynene, det gikk strålende med henne sett bort fra hodepine i en god stund etterpå... Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Uten at jeg har noen kompetanse på området vil jeg tro at du kanskje er litt i yngste laget; det er sannsynlig at synet ditt vil endre seg i flere år fremover før det stabiliserer seg, så en operasjon nå kan gjøre at du alikevel vil begynne å se dårlig om et år eller tre. Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Vet egentlig ikke noe om dette, men når det gjelder pris så blir vel ikke laseropperasjon noe særlig dyrere enn dagslinser. Jeg søkte litt og fant ut at dagslinser koster 1 000 - 2 000 kr i året eller mer. For 30 000 blir det altså for 15-30 år og en laseropperasjon skal vel vare minst så lenge. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 (endret) dagslinser koster 1 000 - 2 000 kr i året eller mer 7961732[/snapback] Jeg betaler nesten 5000 i året Tar man en laseroperasjon i en periode av livet der synet er i endring kan man ende opp med briller/liner igjen i løpet av få år. Laseroperasjonen korrigerer synet der og da, men den fryser jo ikke tidens virkning på øyet. Endret 17. februar 2007 av Nonsens Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 (endret) Her fant jeg ut av mye om laseroperasjon. Brillefri.no Angående militæret: De sponser ikke lenger laseroperasjon for de med ekstremt nærsyn/langsyn. Dette sa ihvertfall min øyelege, og han mente at i den perioden de gjorde det, var det kun for de med ekstreme styrker, enten + eller -. Angående stabilisering av synet: det skjer oftest i 20-25 års alderen. Priser: Priser for synskorreksjoner ved Trondheim Øyelegesenter (gjelder behandling av begge øyne) Nærsynt og/eller skjeve hornhinner opp til -3 kr. 23.000 Nærsynt og/eller skjeve hornhiner fra -3 opp til -6 kr. 25.000 Nærsynt og/eller skjeve hornhinner fra -6 og oppover kr. 27.000 Langsynt med/uten skjeve hornhinner kr. 33.000 Zyoptix både for langsynte, nærsynte og skjeve hornhinner kr. 36.000 CLE (Clear Lens Exchange) kr. 32.000 Forundersøkelse er gratis hos Trondheim Øyelegesenter Evt. rebehandling er inkludert i prisen inntil ett år etter behandling Endret 17. februar 2007 av Xtra Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Synet må være stabilt en stund. Hvis ikke er operasjonen bortkastet så fort synes forandrer seg. Jeg har hatt stabilt syn i 5 - 6 år nå. -2.75 på begge øynene, pluss ca 180 grader hornhinne skjevhet. Opererte de nå på tirsdag for en uke siden. Dagen etter var synet mitt helt 100% Merket såvidt jeg hadde gjort noe. 2 dager etter operasjonen merket jeg ingenting lengre. Satan å deilig det er å slippe å tenke på linser lengre. Men det svir i lommeboka da. Måtte ut med 30 000, altså 15 000 pr øye. Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 (endret) Må nevne at broren min to laseroperasjon for rundt en måned siden, av nettopp den grunn at han ville inn i spesialjegerne i forsvaret. Han har ikke hatt hundre prosent stabilt syn, men det har vært tilnærmet stabilt de siste to årene. Altså, det har forandret seg littegran begge veier. Han betalte 36k nede i stavanger, gjennom norsk synskirurgi og tok den operasjonen som er minst vanlig. Dvs. de brukte alkohol eller noe lignende for å etse bort det ytterste laget, i stedet for å lage et snitt. Selve operasjonen er mer behagelig enn den andre, og ganske rask. Men med hvis du tar den andre, så kan du mest sannsynlig kjøre bil igjen i løpet av kvelden. Den min bror tok, så slet han ganske mye med smerter den første uken, fordi dette faenskapet må gro igjen. Etter ca. to uker, så hadde han perfekt syn, og er nå på vei inn i forsvaret. Det som skjedde var at han brukte mer bedøvelse enn forskrevet, fordi det gjør ganske vondt, noe som førte til at det ikke grodde så raskt som det skulle, og dette gjorde ganske vondt. Så ikke gjør det samme. Denne operasjonen var ment for å spare vev og gjøre det mulige å operere på nytt også etter et år. De fleste klinikkene opererer med garanti på to år, og hvis du må inn på nytt og korrigere, så får du dette gratis. Det du burde gjøre er å ta kontakt med en klinikk og bestille prøvetime. Dvs. at de sjekket ut synet ditt og avgjør om du kan operere, informerer om alt rundt opreasjonen, og alt er gratis. Dette betaler du for senere hvis du tar operasjonen. I tillegg operer mange klinikker med gratis lån, så du får ganske gunstig lån. Dette sparer du raskt inn igjen når du kommer inn i forsvaret. Jeg kan si at broren min ville han anbefalt operasjon, hvis dette er noe du vet du vil og ønsker å klare. Det med at synet ditt ikke har vært helt stabilt, går mest sannsynlig greit. Lykke til. Mvh. Morten PS. broren min ble atten i desember, tok operasjonen i februar. Det tok ham under tre uker i fra at han bestemte seg for å operere til at han så perfekt. Jeg kan si at jeg sliter med akkurat det samme du forteller om, men det måtte bli ham eller meg. Vi er tvillinger, så jeg lånte bort alle pengene mine til ham. Heldiggrisen. Endret 13. mars 2007 av Daehli Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 OT: Syntes det var skikkelig fint gjort at du lånte penger til din brors operasjon! Sånn skal det være Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Hmm, faren min er syk og en bieffekt av denne sykdommen er at hornhinnene vokser "rundt seg" liksom. Han er nå nesten helt blind, og det går bare nedover. Det har lenge vært snakk om en laseropperasjon, men vi har nesten helt lagt fra oss dette etter samsvar med lege pga av bieffektene av dette inngrepet igjen... For legene sier at nesten all (husker ikke prosent, men så godt som alle ) får grå stær før 2 år etter operasjonen. Dette kan jo være noe med at han er 50 år, men har legene deres (som har hatt noe med dette å gjøre) sagt noe om dette til dere? Det er jo noe som man burde tenke over... Er det helt trygt? Point å legge ut mye penger hvis det bare forlenger/forbedrer synet i kort tid? Lenke til kommentar
cozmos Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 er det ikke noe om at hvis man har dårlig syn (-6 ca?) og vil korrigere så kan man få en god del igjen av trygdekontoret? mener å ha hørt dette Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Nei, ikke nå lengre, uheldigvis. Jeg har -6 på det ene øyet, men de har tydeligvis forandret på dette for et år siden. Det er så typisk, men du kan søke om det hvis blant annet du ikke kan bruke linser eller briller i forbindelse med jobb. Andre ting er f.eks sykdommer som ADHD, du finner vel mer info hvis du søker på det. De har i allefall gjort en del om på systemet. Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 er det ikke noe om at hvis man har dårlig syn (-6 ca?) og vil korrigere så kan man få en god del igjen av trygdekontoret? mener å ha hørt dette 8158733[/snapback] Jeg mener å ha lest at en kan få fradrag på skatten for en slik operasjon hvis synet er veldig dårlig. Tror det var da snakk om +/-6 eller mer, men dette bør du sjekke opp. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Helt siden jeg var 10 år har jeg brukt briller, og jeg er nå oppi -3.00 på begge øyene og må snart ta en ny synstest. Alle i familien min bruker briller, og søsteren min har helt opptil -6.75 på det ene øyet. Jeg bruker fortiden dagslinser og jeg synes det er ufattelig irriterende - til tider. Øynene blir tørre og du kjenner av og til kantene på linsene. Briller er enda verre, og det er virkelig en ting jeg hater sterkt! Jeg har alltid lyst til å ha en jobb jeg kan være stolt av, og tanken på å søke på politihøyskolen har vært der. I tillegg har jeg hatt tanker rundt spesialstyrkene i forsvaret. Jeg klarer alle de fysiske kravene nå i en alder av 18, men problemet er synet mitt. Med et såpass dårlig syn som jeg har kan jeg aldri få gjort noe av dette. Så jeg har tenkt en del rundt en laseropperasjon på øynene mine og jeg lurer på om dette kan være noe for meg. På interoptik sine sider sier de at: Man bør ha hatt stabilt syn (refraksjon) i minst 12 mnd, helst 24 mnd før operasjon. Hvordan i alle dager kan jeg vite at jeg har et stabilt syn? Synet mitt utvikler seg negativt hele tiden. Når vil det stoppe? Her snakker de litt om farene som kan oppstå med en laseropperasjon. Burde jeg ta sjangsen? Burde jeg snakke med en opptikker om dette? Prisen er også et dilemma. Jeg har hørt at prosedyren tar rundt 10 minutter, allikevel tar kirurgene grovt for dette. 15 000 kroner for ett øye. Dette vil si at jeg må punge ut med 30 000 kroner for 10 minutter behandlig. Jeg vet at i USA betaler hæren for en laseropperasjon for deg hvis du viser deg som en verdig kandidat for noen av styrkene der man trenger et perfekt syn. Hvordan er dette med det norske forsvaret? Er vi like generøse? Har noen her tatt laseropperasjon og vil du fortelle dine erfaringer? Takker for hjelp. 7961654[/snapback] Jeg tok laseroperasjon her i Trondheim for noen år siden. Jeg var skikkelig nærsynt -4.85 og -3-75 og skjeve hornhinner i tillegg. Jeg betalte totalt 23.000 kroner for begge øynene. Operasjonen tok ca 15 minutter kanskje, et lite snitt og løfting av hinna, 4 skudd med laseren og tilbakeføring av hinna litt drypp og svisj. Etterpå fikk jeg slike plastikkglass som jeg skulle gå med foran øynene den første dagen og sove med de neste dagene. Dette for å unngå å komme borti øynene og rive opp det som skulle gro. Operasjoenen i seg selv var ikke vond i det hele tatt, litt ubehagelig var det med de dingsene som pressa opp øynene(slike som hovedpersonen i Clockwork Orange får festet), men de 15 minuttene med ubehag var ikke noe. De neste 2 ukene hadde jeg litt tørre øyne, men ikke noe vondt eller ubehag ellers. Dette er nå ca 4-5 år siden, og jeg ser fortsatt perfekt. For å si det enkelt, hadde jeg vært i samme situasjonen og hatt de erfaringene jeg har i dag, så hadde jeg tatt operasjonen uten å tenke meg om. Jeg var også nervøs før operasjonen, i værste fall så kan jo legen gjøre deg blind:D Det er jo værre å være blind enn å bruke briller eller linser. Så jeg vurderte lenge frem og tilbake, men angrer ikke det minste på at jeg valgte å operere. For å finne ut om du passer til å ta en slik operasjon så kan du bare få deg en time til et slikt lasersenter, jeg fikk gratis konsultasjon og test på om øynene mine var klare for operasjonen og om de kom til å tåle det. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 (endret) Å få vite at synet ditt er stabilt, kan vel sjekkes ved at du går til kontroll rundt 1 gang i året. Etter hva jeg har lest og hørt fra optiker, bruker synet å stabilisere seg når man er rundt 20 år. Endret 16. mars 2007 av ^fmj Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Vær klar over at 30% av de som ønsker å ta laseroperasjon ikke kan... Lenke til kommentar
danandre Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 (endret) Vær klar over at 30% av de som ønsker å ta laseroperasjon ikke kan... 8170123[/snapback] Ja, og vi burde være takknemmelig for at det er slikt i Norge at man setter standarder for hvem som er gode kandidater for slike operasjoner. I USA f.eks er det mange eksempler på skruppeløse leger som opererer mennesker med altfor tynne hornhinner osv, og disse sliter i lang tid etter operasjonen med svimmelhet, "startbursts" og mange andre lidelser. Endret 21. mars 2007 av danandre Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Vær klar over at 30% av de som ønsker å ta laseroperasjon ikke kan... 8170123[/snapback] Ja, og vi burde være takknemmelig for at det er slikt i Norge at man setter standarder for hvem som er gode kandidater for slike operasjoner. I USA f.eks er det mange eksempler på skruppeløse leger som opererer mennesker med altfor tynne hornhinner osv, og disse sliter i lang tid etter operasjonen med svimmelhet, "startbursts" og mange andre lidelser. 8200917[/snapback] Og de kan i værste fall bli blind, så ja det er bra at leger her stort sett har en viss moralsk standard. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Vær klar over at 30% av de som ønsker å ta laseroperasjon ikke kan... 8170123[/snapback] hvorfor kan de ikke? Lenke til kommentar
twentyfour Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Mest fordi dei har for dårlig syn til å ta operasjonen... Ta foreksempel meg.. Jeg var inne til en slik test og fekk beskjed at jeg kunne ikke ta operasjon pga for mye skjeve hornhinner.. Trur også dei med mer enn -6 kan ikke heller Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå