Dudli Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Hei. Kan noen hjelpe meg å lage et program til texas som viser sum(seq( ? Har ikke så mye peiling på hva jeg skal gjøre. Lenke til kommentar
gjermshus Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Jeg skjønner ikke helt hva du mener med eget program? Texas har meget fine måter å regne ut summen av rekker. du startet jo på en selv, sum(seq( Et eksempel: du ønsker å regne ut summen av alle tallene fra 1 til 20. dvs. 1+2+3+4+5...+20 = Dette gjøres enkelt på texas ved å gå inn på LIST menyen, (ved å trykke 2nd+STAT) og velge MATH menyen også¨valg 5 som er sum. Da stårt det sum( i vinduet ditt, så går du inn på LIST menyen igjen, og velger nå OPS menyen. Der velger du mneyvalg nr. 5, som heter seq (for sequence) seq() funksjonen tar 5 parametere, den 5. er valgfri og er 1 hvis du ikke oppgir den. seq(funksjon, variabel som skal endre seg, startverdi, sluttferdi, økning) Mitt eksempel vil se slik ut, seq(x, x, 1, 20, 1) jeg vil at variabelen x skal løpe fra 1 til 20 med stigningen 1 for hver gang. så ved å skrive sum(seq(x,x,1,20,1)) får jeg 210 som da er summen av 1 til og med 20 Håper dette ga deg svaret du ønsket, også får du spørre hvis det er noe mer du lurer på - Anders 1 Lenke til kommentar
Dudli Skrevet 19. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2007 Vel er jo ikke noe stort problem jeg har. Jeg skjønner hvordan man bruker sum(seq(, men det er tungvindt å lete opp disse for hver gang jeg bruke den. Derfor lurte jeg på om du kunne lage et eget program i texas som gjør at jeg kan få fra sum(seq( på skjermen. Beklager uklarheten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå