Gå til innhold

Hvilken font er mest brukt på web?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmmm... personlig benytter jeg stort sett hele tiden

font-family: "trebuchet ms", sans-serif;

Eller omvendt. Husk at det finnes forskjellige operativsystemer. Sitter du på for eksempel ubuntu er sans-serif veldig bra, hvis du ikke har lastet ned microsoft sine fonter, og windows fonter blir ofte noe annerledes på andre operativsystemer. sans-serif er en sikker vinner.

Lenke til kommentar

Utjevning av fonter(ClearType)er standard i IE 7, og det ligger i operativsystemet også, det er bare ikke aktivert når man installerer windows. Bare høyreklikk på skrivebordet, velg "Appereance" så knappen "Effects" og huk av der det står "Use the following method to smooth edges of screen fonts" og velg ClearType i rullgardinmenyen.

Forøvrig kan vel Arial anbefales, enkel og lettlest font, som er standard. Ser ihvertfall bra ut opp til visse skriftstørrelser.

Lenke til kommentar
Utjevning av fonter(ClearType)er standard i IE 7, og det ligger i operativsystemet også, det er bare ikke aktivert når man installerer windows. Bare høyreklikk på skrivebordet, velg "Appereance" så knappen "Effects" og huk av der det står "Use the following method to smooth edges of screen fonts" og velg ClearType i rullgardinmenyen.

7988257[/snapback]

Det er dessverre ikke alle som vet (eller har aktivert) dette ;)

Lenke til kommentar
Arial/Helvetica og Verdana. Verdana er mest brukt.

7959702[/snapback]

Jasså? Det var nytt for meg. Kjelder til utsagnet ditt?

Trådstartar:

Det er vel uvesentleg kva slags font som er mest brukt, vel? Kva har det med ditt valg av font å gjere?

Finn ein font som du synest passar inn i resten av designet ditt, og bruk den. Einaste du bør hugse på er at den bør vere blant dei fontane som alle har standard installert. Gjerne supplere font-family-eigenskapen med ein generell verdi som "sans-serif" eller "serif" - alt etter font-typen du benyttar deg av.

Lenke til kommentar

Jeg trodde selv at Arial var mest brukt på nett, men da jeg søkte etter det på Google, så stod det at det var Verdana på de fleste treffene. Arial var ikke nevnt som mest brukt. Men jeg skal ikke si det bastant. Det hadde vært fint om noen kunne bekreftet hva som er korrekt.

Lenke til kommentar

Ikke godt å si nei. Men det er utvilsomt en av de mest kjente sans-serift fontene, det kan vi konkludere med :)

Men var en post her hvor det var en artikkel om at Verdana ikke var en bra font allikevel, skal se om jeg kan finne den igjen ;)

Edit: Her er den artikkelen jeg snakket om ;)

Endret av Kiman the king
Lenke til kommentar

Arial/Helvetica/Verdana er alle sikre valg for nettbruk og er godt leselige.

Verdana er forøvrig en skrift som er utviklet spesielt for skjermbruk i motsetning til de fleste andre fonter som er tilpasninger av ting som opprinnelig er laget for trykk. Mange typiske trykkfonter som funker bra på papir gjør seg jo ikke i det hele tatt på skjerm/web.

Forøvrig artig å se at en person som avbefaler Verdana og synes den er uegnet (se linken i innlegget ovenfor) bruker en så utrolig tunglest font som Times New Roman på siden der han anbefaler at man ikke skal bruke Verdana :)

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Nonsens:

Angåande artikkelen som Kiman the king lenka til, så er det litt ironisk at han skal bruke TNR på si eiga side. Likevel så har ikkje TNR det same problemet med bruk på web som Verdana har.

Men angåande fontvalg, så er jo det det som er så genialt med "font-family"eigenskapen i CSS. Du set ein font som førsteprioritet, ein som andreprioritet etc, og avsluttar med ei generell fontgruppe (F. eks. Serif, Sans-serif).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...