Gjest mafister Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 MAC Adresser, eller Media Access Control layer adresses, er en 48bits/6 bytes adresse. Den må være unik og er i de fleste til feller brent inn i rom på et NIC, ergo BIA (burned-in adress)! MAC Adresser skrives i hex. f.eks : 0000.0c03.ba0f De første 24bits setter/gir IEEE til fabrikanten og de siste 24bits setter fabrikanten selv. 0000.0C | 03.ba0f IEEE | fabrikant Mere utfylende gidder jeg ikke å skrive nuh. men, det ble bra nok tror jeg. mvh Lenke til kommentar
hwgeir Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 Quote: Den 2002-12-05 21:40, skrev Makky: Quote: Den 2002-12-05 21:29, skrev LasseAndreK: Makky: Det er bare to: Statisk og Dynamisk - som du sa :smile: BTW, statisk er alltid fast, det er ikke alltid tilfelle med Dynamisk. Ok....det var egentlig det jeg visste, men ble litt usikker fordi da jeg snakket med læreren så sa han at det var tre måter. Jeg nevnte de to, og prøvde å få den siste måten ut, fikk svar at jeg måtte finne det ut. Men kanskje det var noe han sa for at jeg skulle lete skikkelig :razz: De finnes da "tre typer" såvidt jeg vet... DHCP - dynamisk BOOTP - dynamisk (unix og printere) denne er gammel Statisk - tja statisk :smile: -geir ps: til han over - WINS tilordner da ikke IP-adresser? EDIT: hmm..ser at jeg burde ha lest alle postene før jeg svarte - bootp er jo foreslått og andre har sagt at WINS er mer lik DNS. [ Denne Melding var redigert av: hwgeir på 2002-12-18 23:03 ] Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 24. desember 2002 Del Skrevet 24. desember 2002 Den 18 Des 2002 11:27 skrev Creature: Den 2002-12-06 10:06, skrev John_^: Det er kun to hovedmåter å tilordne en IP-adresse på. Manuell eller automatisk. Det er faktisk 3 måtter å få tildelt en IP på: 1. Legges inn manuelt 2. Tildelt av server 3. Tildelt ved tilkobling Som du selv sier så er nr.1 en manuell måte å tilordne IP-adresser, mens nr. 2 og 3 er automatisk tildeling av IP-adresser. Fortsatt kun 2 hovedmåter Lenke til kommentar
Creature Skrevet 26. desember 2002 Del Skrevet 26. desember 2002 Den 18 Des 2002 11:27 skrev Creature: Den 2002-12-06 10:06, skrev John_^: Det er kun to hovedmåter å tilordne en IP-adresse på. Manuell eller automatisk. Det er faktisk 3 måtter å få tildelt en IP på: 1. Legges inn manuelt 2. Tildelt av server 3. Tildelt ved tilkobling Som du selv sier så er nr.1 en manuell måte å tilordne IP-adresser, mens nr. 2 og 3 er automatisk tildeling av IP-adresser. Fortsatt kun 2 hovedmåter Eg ville bare få frem dei 3 måttene som læraren spurte etter og det du seier er også rett, men............ Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 27. desember 2002 Del Skrevet 27. desember 2002 Men bare for å pirke litt til Om du får tildelt ip-adressen ved tilkobling (til LAN, WAN ol.) så vil det jo fortsatt være en server som deler ut denne (feks. dhcp-server). Så jeg vil påstå at læreren (evt. læreboka hvis dette står der) tar litt feil.... EDIT: Ikke Creature sin lærer Lenke til kommentar
Laka Skrevet 28. desember 2002 Del Skrevet 28. desember 2002 <!-- BBCode Quote Start --><TABLE BORDER=0 ALIGN=CENTER WIDTH=85%><TR><TD><font class=postbody>Quote:</font><HR width=100% color=#333333 SIZE=1></TD></TR><TR><TD><FONT class=quote><BLOCKQUOTE>Den 2002-12-05 21:40, skrev Makky: <!-- BBCode Quote Start --><TABLE BORDER=0 ALIGN=CENTER WIDTH=85%><TR><TD><font class=postbody>Quote:</font><HR width=100% color=#333333 SIZE=1></TD></TR><TR><TD><FONT class=quote><BLOCKQUOTE> Den 2002-12-05 21:29, skrev LasseAndreK: Makky: Det er bare to: Statisk og Dynamisk - som du sa :smile: BTW, statisk er alltid fast, det er ikke alltid tilfelle med Dynamisk. Fortsatt bare to - du skrev dynamisk, dynamisk og statisk. Dynamisk skrev du to ganger. Lenke til kommentar
Creature Skrevet 29. desember 2002 Del Skrevet 29. desember 2002 Men bare for å pirke litt til Om du får tildelt ip-adressen ved tilkobling (til LAN, WAN ol.) så vil det jo fortsatt være en server som deler ut denne (feks. dhcp-server). Så jeg vil påstå at læreren din tar litt feil.... Har eg lærer???? For meg kan du meine kva som helst, men husk lærere/sensorer går utifrå det som er rett/det som står i læreboken og det er dei som setter karakteren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå