Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er ip-adresser og hvordan kan disse defineres?

Anbefalte innlegg

Quote:

mac adressen er en fast adresse som er brent fast i nettverkskortet, ip adressen er et annen adresse osm peker til den fysiske adressen.

Macadressen er ikke brent fast på noen som helst måte, på de fleste kort kan man forandre den, eller i det minste få OSet til å oppgi at man har en annen macadresse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-12-05 19:09, skrev sumptrollet:

Quote:

mac adressen er en fast adresse som er brent fast i nettverkskortet, ip adressen er et annen adresse osm peker til den fysiske adressen.

Macadressen er ikke brent fast på noen som helst måte, på de fleste kort kan man forandre den, eller i det minste få OSet til å oppgi at man har en annen macadresse.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-05 19:09, skrev sumptrollet:

Quote:

Feil. En MAC-adresse er en unik 12-talls hexadesimal. Det er helt riktig at den er brent fast i nettverkskortet - det er en fysisk adresse.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-05 19:31, skrev LasseAndreK:

Feil. En MAC-adresse er en unik 12-talls hexadesimal. Det er helt riktig at den er brent fast i nettverkskortet - det er en fysisk adresse.

# ifconfig eth1 | grep HWaddr

eth1 Link encap:Ethernet HWaddr 00:00:00:00:DE:AD

Den er jo ikke brent fast hvis jeg kan forandre den.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-05 19:45, skrev sumptrollet:

Quote:

Den 2002-12-05 19:31, skrev LasseAndreK:

# ifconfig eth1 | grep HWaddr

eth1 Link encap:Ethernet HWaddr 00:00:00:00:DE:AD

Den er jo ikke brent fast hvis jeg kan forandre den.

MAC-adressen på nettverkskortet er fast. Denne kan du ikke skifte uten spesialutstyr. Men den fysiske adressen fra kortet leses inn av driveren til kortet når denne initialiseres. Verdien som er lest inn i minnet er selvsagt mulig å endre på, noe en del OS/drivere tillater.

Lenke til kommentar

Det ble en liten diskusjon om mac-adresser.....hehe

Men jeg trenger svar på det jeg lurte på i posten litt lengre oppe.....

Har lest nå en del rundt, men finner ingen steder hvor det står eksagt om det....så hvis det er noen som vet, hadde det vært fint dere fortalte.

Lenke til kommentar

Makky: Det er bare to: Statisk og Dynamisk - som du sa :smile: BTW, statisk er alltid fast, det er ikke alltid tilfelle med Dynamisk.

Sumptrollet: Vi snakker ikke om EPPROM-brikker (bl.a. BIOS), vi snakker om den fysiske adressen som nettverkskortet er gitt, for å identifisere seg selv. Denne adressen er som sagt brent inn i kortet. Umulig å forandre.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-05 21:29, skrev LasseAndreK:

Makky: Det er bare to: Statisk og Dynamisk - som du sa :smile: BTW, statisk er alltid fast, det er ikke alltid tilfelle med Dynamisk.

Ok....det var egentlig det jeg visste, men ble litt usikker fordi da jeg snakket med læreren så sa han at det var tre måter. Jeg nevnte de to, og prøvde å få den siste måten ut, fikk svar at jeg måtte finne det ut.

Men kanskje det var noe han sa for at jeg skulle lete skikkelig :razz:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-05 22:18, skrev Makky:

Hadde du giddet å forklare kort hva du mener med å tilordne?

Ja, det måtte jo bare komme :wink:

Tilordne IP :

DHCP-serveren kan gi ut "tifeldige" ip-adresser innenfor en gitt range til pc'ene etterhvert som dem logger på. Man kan altså få en ny IP hver gang man logger på

DHCP-serveren kan gi en bestemt IP-adresse til et NIC med en bestemt MAC-adresse. Den kan altså holde av en IP til en spesiell/fast pc

Du kan også kombinere disse alternativene.

Hmmm..har jeg glemt no' :roll:

Lenke til kommentar

Quote:

Sumptrollet: Vi snakker ikke om EPPROM-brikker (bl.a. BIOS), vi snakker om den fysiske adressen som nettverkskortet er gitt, for å identifisere seg selv. Denne adressen er som sagt brent inn i kortet. Umulig å forandre.

Vet det blir mye MAC adresse prat her nå, men kan ikke dy meg.

Det er faktisk slik at mye utstyr har MAC adressen lagret på en PROM brikke av ymsig slag, og ja det er mulig å bytte. Dette gjelder ikke alt nettverksutstyr, men noe. At OS og enkelte programmer kan gjøre dette softwaremessig er også riktig, men det er altså mulig å endre den fysisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...