Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er ip-adresser og hvordan kan disse defineres?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-12-05 12:26, skrev Truman:

å bruke forum til å finne svar på oppgaver er vel ikke helt bra. tviler på at det er mange som har særlig lyst til å hjelpe deg, og poenget med oppgaven er vel å finne løsningen på egenhånd?

Enig med dette.

Men vi kan jo gi deg noen startpunkter, som f.eks. IANA

[ Denne Melding var redigert av: HawP på 2002-12-05 12:47 ]

Lenke til kommentar

Quote:

å bruke forum til å finne svar på oppgaver er vel ikke helt bra. tviler på at det er mange som har særlig lyst til å hjelpe deg, og poenget med oppgaven er vel å finne løsningen på egenhånd?

Løsningen i mitt tilfelle var å bruke http://www.google.com og søke etter "IP Tutorials", noe alle burde klare, men jeg tror ikke at fremgangsmåten for å finne løsninger er viktig her.

Er det å finne noe på Internet "på egenhånd" eller må du gå på biblioteket å låne bøker for at det skal defineres som "på egenhånd". Eller kanskje du må nødt til å kjøpe lesestoffet for at det skal defineres som "på egenhånd" :roll:

Han skal ikke finne opp kruttet på nytt igjen. Han skal bare tilegne seg en lærdom som allerede ligger å venter på ham ; på Internet, på Biblioteket, i butikken...what ever....

I f.eks. en matematisk problemstilling så stiller det seg litt annerledes for her må du "bestandig" referere til et regnestykke > altså HVORDAN man kom frem til svaret.

:smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Sorry, men det er ikke sikkert alle tenker som deg!

Og, grunnen til at jeg spurte var at jeg ikke kan noe om det fra før, Og IP-adresser er et ganske stort tema. Jeg skal bare skrive det grunnleggende.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-05 12:55, skrev Makky:

Og, grunnen til at jeg spurte var at jeg ikke kan noe om det fra før, Og IP-adresser er et ganske stort tema. Jeg skal bare skrive det grunnleggende.

ingen grunn til å beklage seg..

poenget var at jeg mente at det var litt latskap å bry andre med å finne løsningen for deg. det du i praksis spurte om var:

gidder dere å søke på "ip address" på google for meg, og så paste linkene til de beste sidene dere fant inn her?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-05 14:59, skrev Truman:

Quote:

Den 2002-12-05 12:55, skrev Makky:

ingen grunn til å beklage seg..

poenget var at jeg mente at det var litt latskap å bry andre med å finne løsningen for deg. det du i praksis spurte om var:

gidder dere å søke på "ip address" på google for meg, og så paste linkene til de beste sidene dere fant inn her?

Det var ikke meningen at noen skulle gjøre det, men hvis noen satt med eller hadde kunnskap om dette kunne skrive det så jeg kunne bruke det. Sånn i tillegg til det jeg finner selv.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-05 15:18, skrev LasseAndreK:

Hele poenget er vel at du skal lære noe av det, ikke bare gjøre oppgaven for å ha gjordt den :wink:

Lærer jo av det da. Å lese noe en her på forumet vet om ip-adresser er jo det samme som å lese en bok...(sånn nesten :wink: ).....Jeg må jo uansett bearbeide stoffet slik at det passer inn i det som allerede er skrevet.

Lenke til kommentar

Siden du maser så fælt kan jeg fortelle deg litt :smile:

En IP-adresse er en unik 32-bits adresse, som er ditt ID-card.

En IP-adresse er delt opp i 4 biter, en bit kalles for en oktett, og inneholder 8 bits.

Delene forteller noe om klassetypen for nettverket, f.eks. klasse C, destinasjonen, kilde osv.

En IP-adresse som du kjenner den kan f.eks. være 192.168.0.1 Det er forskjellige binære og desimale former for en IP-adresse, dette kalles DDN - dotted decimal notation.

Mer får du finne ut selv, men hvis dette er et tema som interesserer deg vil jeg anbefale deg å lese TCP/IP Bible Den koster ca. 500kr. og du får kjøpt den hos www.norli.no

Glimrende bok - holder på med den nå :smile:

Lenke til kommentar

Nettverkskortets IP adresse kan defineres manuelt med programvare eller operativsystemet selv, man kan og la operativsystemet eller et annet program finne en server som bestemmer hvilke ip adresser som skal brukes i nettverket.

mac adressen er en fast adresse som er brent fast i nettverkskortet, ip adressen er et annen adresse osm peker til den fysiske adressen.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar alle sammen!

Men et lite tileggs spørsmål:

Hvilke alle måter kan man få en ip-adresse?

DHCP (dynamisk)

Sette selv (statisk)

Finnes det flere måter?

[ Denne Melding var redigert av: Makky på 2002-12-05 19:00 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...