Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Raid 1 virker ikke etter antivirus søk

Anbefalte innlegg

Krise !

Noron har nettopp kjørt søk på min pc med total krasj som resultat :ohmy:

Raid utilety (i boot) melder om at raid konfigurarassjon er degenerert

derreter blir det svart sjerm

Oppsettet er raid 1 konfigurasjon (nvida mirror) med 2 stk 320G (ata) disker og asus K8N hovedkort 1Gb ram

Har kjørt virus søk flere ganger men den har ikke kjørt med Azarus i gang som var tilfellet i kveld.

Har egentlig ikke vært særlig imponert av dette raid oppsettet f.eks. prøver maskina å boote fra flyttbare medier om tilkoblet.

-derfor sitter jeg igen med følgende valg:

-fikse raiden uten tap av data (hmm)

-kutte ut 1 disk og kjøre uten raid (mulig favoritt)

-Formatere (nei nei nei)

noen ideer?

takk

PS;

noen ideeer om nytt HK og stabilitet i raid 1, er nye kort bedre?

eller kreves det mere minne / hastighet? ( har 1Gb og 1600Mhz)

Endret av pellesmil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oioioi!

Mange rare ting her, syns jeg.

Du kjører altså RAID 1 (Mirroring).

Har du prøvd "Reparer" funksjonen i raidkontrolleren din ?

Det at maskinen prøver å boote fra ANDRE mediaer enn RAID arrayet ditt, skyldes at det er stillt inn slik i BIOS'en din. (Boot rekkefølgen).

Den kan du endre slik at du alltid starter fra RAID Arrayet først, eller hvordan du nå ønsker det.

Når du kjører RAID1, har du 2 harddisker med IDENTISK innhold.

Dersom du kutter ut å kjøre RAID, som du nevnte som en mulighet, så har du mulighet

til å benytte deg av begge 320Gb diskene, og få en total diskplass på 640Gb.

Altså du kutter ikke ut en disk, du kutter bare ut å kjøre RAID.

Sånn, helt uten videre... Hva er det du egentlig VIL ?

Vil du ha RAID 1 ? Vil du reparere RAID arrayet ? Har du spesielle krav til

sikker oppbevaring av data siden du kjører RAID1 ?

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Oioioi!

Mange rare ting her, syns jeg.

Du kjører altså RAID 1 (Mirroring).

Har du prøvd "Reparer" funksjonen i raidkontrolleren din ?

Sånn, helt uten videre... Hva er det du egentlig VIL ?

Vil du ha RAID 1 ? Vil du reparere RAID arrayet ? Har du spesielle krav til

sikker oppbevaring av data siden du kjører RAID1 ?

Mvh,

Beej80

7959312[/snapback]

sant som du sier mye rart her ja:

er klar over at jeg skal sette opp riktig boot sekvens i bios og det er gjort ,

problemet er at et flyttbart medie tilkoblet ved boot endrer instillingene i bios , det flyttbare mediet flyttes opp på lista over tigjengelige disker og booter naturligvis derfra. (har oppdatert bios)

Tibake til problemet : jeg ønsker primært å beholde raid 1 pga sikkerheten, har opplevd HD kræsj før og ønsker derfor stor sikkerhet på datamengen min.

MEN om det viser seg at raid 1 på denne maskinen skaper problemer er jeg villig til å kutte ut raid og ta bryet med å kjøre hyppige backup.

har prøvd rebuild funksjonen ved å trykke R men det hjelper ikke (det sjer ingenting)

Oppsumert

Ja jeg vil ha raid om det funker optimalt og ønsker å reparere raiden

Om det er mulighet for lignende kræsj i fremmtiden ønsker jeg å kutte ut raid og i så tilfelle å reparere dataene med boot fra 1 disk.

Takk

Pelle

Lenke til kommentar

Jaha,

da er jeg med. Skjønner dette med HD-krasj og miste data og sånt...

Been there. Done that. Snuste på en RAID5 løsning selv, med en designert RAID kontroller.

Men tilbake til ditt problem.

Jeg har noen meget dårlige nyheter til deg, dersom jeg har forstått alt riktig.

Dersom reparer funksjonen til Raidkontrollenen IKKE klarte å reparere

arryet, så har man et problem.

Jeg sjekket dette opp for min del med et RAID0 Array, striping.

Det eneste jeg har å komme med nå, er en brainstorming av muligheter, dog jeg garanterer ikke for noen av de, og ville ha sjekket google før jeg selv gikk og prøvde dette.

- Sette inn en NY TOM disk i RAID Arrayet, og velge reparer. (Kanskje ting blir bedre ?)

- Sette EN av RAID diskene inn i en annen PC, og prøve å kopiere ut dataene...

De ligger forhåpentligvis der, men kan være i et snodig format ? Det finnes muligens verktøy for dette ?

Dersom du har en INTEGRERT RAID kontroller PÅ et hovedkort :

Ulempen med disse, som skjelden eller aldri blir opplyst om, er at de er svært lite kompatible. En slik raidkontroller er ikke nødvendigvis kompatibel med en annen raid kontroller av annet merke, ei heller av SAMME merke(!).

Det kan derfor være SVÆRT vanskelig å flytte et RAID array fra en maskin til en annen, eller fra ett oppsett til et annet, eller fra en RAID kontroller til en annen RAID kontroller.

Derfor, dersom dette skulle være en hardwarefeil med din nåværende RAID kontroller, så kan du risikere at du må ha NØYAKTIG samme TYPE HK (merke, modell, revisjon) for å kunne bruke/åpne det RAID arrayet du har nå.

Videre vil jeg i fremtiden anbefale (Dersom du har en integrert kontroller) at dersom du skal kjøre RAID, å benytte seg av en dedikert RAID kontroller på et ekspansjonskort.

Mye dommedag dette her.

Men jeg regner med jeg forstod det riktig når og at det stemmer at maskinen låser seg etter at den sier at raid arrayet er korrupt.

Dersom du ikke får fikset dette (Jeg ville ha søkt grundig på google), så kan du prøve å SLETTE RAID arrayet, og så opprette et nytt, evt la være å ha et RAID array.

Lykke til, beklager at jeg ikke kan være til noe særlig mer hjelp her.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

takk for svar ,

har sett gullrekka på NRK med endel tenking igang,

dette har sjedd:

-Har bestemt meg for å forkaste RAID 1 (ivertfall på dette HK)

-gjenopprettingskontrollen for raid virker ikke

-har instalert win på en ny disk for å utforske diskene

-har disablet raid i bios

-starter win med en av raid diskene, ok med den øvre finner dataene komplette i utforsker :D

-starter win med den andre (nedre) raid diskene win starter etter lang tid ,finner disken i bios før start, men er borte i diskbehandling.

-Vurderer nå å reinstalere Win på den øvre raid disken som fungerer siden data partisjonene på denne er uskadet.

More to come

Pelle

Lenke til kommentar

Etter endel spenning har jeg nå fiksa maskina,

-fikk instalert xp på den gamle partisjonen og alle data på de andre partisjonene er ok.

Den andre raid disken ser ut til å fått en smell :cry: skal kjøre en diagnose på den senere.

Det ser ut som jeg har lokalisert problemet , og det kommer antagelig av prosessorkutt ved kjøring av norton antivirus søk.

Oppdaga nemmelig at prosessorvifta oppførte seg litt merkelig (av og på ) ved kjøring av søket i går.

Virus søket skulle gjennom ca 200 000 filer og maskina frøys ved 160 000, da var det samme problemet tilbake: fikk ikke gjenopprettet win.

Hadde satt prosessor temp på ca 50g (i bios) og det er 12g mer enn defult.

Satt tempen til bios defult (38g) og instalerte på nytt, nå ser det ut til å funke.

Spørs om det blir nytt HK og mere kraft som må til

Pelle

Ps: har tatt backup på ekstern disk as we speak phuu. og den går i safen nu

Endret av pellesmil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...