Gå til innhold

Stasjonær PC - Valg av komponenter

Anbefalte innlegg

Vista er et minnekrevende OS, så der kan det være en fordel, i hvert fall hvis du kjører 64bit. Men i operativsystem som GNU/Linux, *BSD og Solaris (til lettere oppgaver) er det totalt unødvendig. Solaris har derimot den egenskapen at hvis det installeres på 64bits maskinvare, vil 64bits versjonen av Solaris automatisk installere seg. Dette gjelder all maskinvare som støtter AMD64/EM64T. Og da kan man fullt ut utnytte 4 GB RAM.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vista er et minnekrevende OS, så der kan det være en fordel, i hvert fall hvis du kjører 64bit.

8682464[/snapback]

Hehe, hos meg blir det nok slik:

2GB ram: 32-bit Vista

4GB ram: 64-bit Vista

Bryr meg egentlig ikke så mye om det er 64-bit eller 32-bit, men skal jeg ha 4GB ram tar jeg 64-bit for å få utnytta rammen. Som sagt, Linux er nok ikke er alternativ, dessverre. Hadde vært morsomt å prøvd, men holder meg til Windows med det første for enkelhets skyld.

Lenke til kommentar
Bryr meg egentlig ikke så mye om det er 64-bit eller 32-bit, men skal jeg ha 4GB ram tar jeg 64-bit for å få utnytta rammen. Som sagt, Linux er nok ikke er alternativ, dessverre. Hadde vært morsomt å prøvd, men holder meg til Windows med det første for enkelhets skyld.

8682501[/snapback]

Hvorfor ikke prøve? Last ned Ubuntu, også tilgjengelig i 64bits versjon og prøv. Det er veldig enkelt for nybegynnere, og er den distroen som har raskest brukervekst. Installasjons-CD'en inneholder en live-versjon, så du kan prøve å se hvordan Ubuntu fungerer uten å måtte installere så mye som en byte data. GNU/Linux-forumet her på hw.no har mange kompetente brukere som kan gi svar på det du måtte lure på.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Vær så snill! Ingen som vet det?

Men hører det at 2x2048-brikker er bedre enn 4x1024. Hvilket 2x2048-sett burde jeg da kjøpe på netshop? Og alle snakker om at det er så god pris på ram nå, gjelder det også 2GB-moduler?

8682609[/snapback]

Endret av sindrejibb
Lenke til kommentar

Men hører det at 2x2048-brikker er bedre enn 4x1024. Hvilket 2x2048-sett burde jeg da kjøpe på netshop? Og alle snakker om at det er så god pris på ram nå, gjelder det også 2GB-moduler?

8682609[/snapback]

8689827[/snapback]

dobbelpost :blush: opera klikka :cry:

Endret av zaltmann
Lenke til kommentar

8682609[/snapback]

8689827[/snapback]

misforsåelse... :blush:

Endret av zaltmann
Lenke til kommentar
det finnes ikke brikker med 2gb. Du må kjøpe 4 x 1gb brikker i tilfelle. Jeg ville gått for to av disse, de har lave stock timings. Skal du overklokke ram forresten? Da burde du vel kankje gå for noe innen PC5300 serien...med 5-5-5-15 timings elns.

8690419[/snapback]

Selvfølgelig finnes det 2GB brikker. Bare se her.

Lenke til kommentar

Stigfjel: Virker som at du har litt peiling :p Er det generelt noe dårligere kvalitet på 2GB-brikker siden alle kjører på lavere timings osv. enn 1GB-brikker? Og hvilket 2GB-sett ville du kjøpt på netshop, som jeg har spurt før? :)

Gjerne svar andre også altså, veldig takknemlig for hjelp ang. minne nå. Tror snart jeg drukner i produsenter og timings :p

Endret av sindrejibb
Lenke til kommentar

sorry, ble en misforståelse der...leste ikke skikkelig hva du skrev, ikke tenkte jeg skikkelig heller.

Tilbake til Ontopic:

Gode produsenter er Geil, Crucial og Corsair gode merker. Timing har ikke noe med kvaliteten på brikkene å gjøre..mindre timings, raskere "fra den får en beskjed til den fullfører den". Alså, bedre timings(lavere) = raskere og bedre..er og en god del brikker med lav timings som klokker veldig bra...angående om du skal gå for 4 * 1gb eller 2 * 2GB..gå for 2*2gb, det vil vere mindre belastning for systemet ditt.

EDIT: hvor skal minne bestillest? eller, oppsettet?

Endret av zaltmann
Lenke til kommentar

Alt skal bestilles på netshop, som jeg mener jeg skrev i førstetråden. Samma det, bestilles på netshop.

Det er jo en grunn til at de ikke har like lave timings og høye frekvenser på 2GB-moduler som på 1GB-moduler. 2GB-moduler har jo ikke kommer like langt i utviklinga. Men om det har noe å si for meg, vet jeg ikke. Noen som sier 4x1GB er mer belastning for systemet enn 2x2GB, og noen som sier det ikke er det. Så det er ikke så lett det her. Men de fleste sier det er mer belastning med 4x1GB, så da satser vi på det.

Lenke til kommentar
Stigfjel: Virker som at du har litt peiling :p Er det generelt noe dårligere kvalitet på 2GB-brikker siden alle kjører på lavere timings osv. enn 1GB-brikker? Og hvilket 2GB-sett ville du kjøpt på netshop, som jeg har spurt  før? :)

Gjerne svar andre også altså, veldig takknemlig for hjelp ang. minne nå. Tror snart jeg drukner i produsenter og timings :p

8691980[/snapback]

Har ikke kjenskap til OCZ, så der kan jeg ikke uttale meg. Minneprodusenter jeg har erfaringer med er Corsair og GeIL.

Lenke til kommentar
Ok, men generelt da, er det like bra kvalitet på 2GB-brikker som på 1GB-brikker?

8692479[/snapback]

Det var sikkert en del som spurte om det samme da 1GB brikker kom når folk flest kjøpte 512MB brikker. Selv kjøpte jeg et 2x1GB sett for over to år siden, og har ikke hatt problemer med dette. Vil du ha et 2x2GB sett, gå for det. Prisen for et 2x2GB sett er høyere enn for to sett med 2x1GB men du har høyere tetthet per brikke.

Lenke til kommentar
Ok, men generelt da, er det like bra kvalitet på 2GB-brikker som på 1GB-brikker?

8692479[/snapback]

det begynner å blir ganske god kvalitet på 2gb brikkene, det samme med 1gb i forhold til 512 osv. Men det er klart at det er best kvalitet på 1gb. Men dette kommer jo an på produsent osv. Tror ikke det skal vere noe slags problem med kvalitet på noen av brikkene til geil, crucial eller corsair. Genrelt sett :)

EDIT: disse så aldeles ikke dårlige ut :)

disse har høyere timings

disse og

jeg ville gått for de øverste :)

Endret av zaltmann
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte det 2x1 GB minnesettet i april for 2 år siden, da folk flest kjøpte 2x512MB sett. Det var de første minnebrikkene på 1024MB som klarte CL2. Men brikkene har virkelig gjort jobben. Og jeg er sikker på at de som velger 2x2GB sett ikke vil angre på det. Men prisen per GB er høyere for 2x2GB sett enn 2x1GB sett.

Lenke til kommentar
Prisen for et 2x2GB sett er høyere enn for to sett med 2x1GB men du har høyere tetthet per brikke.

8692574[/snapback]

Men du ville altså heller gått for et sett 2x2GB, selv om prisen er høyere? Er det bra å ha høy tetthet på en brikke?

--

8692479[/snapback]

det begynner å blir ganske god kvalitet på 2gb brikkene, det samme med 1gb i forhold til 512 osv. Men det er klart at det er best kvalitet på 1gb. Men dette kommer jo an på produsent osv. Tror ikke det skal vere noe slags problem med kvalitet på noen av brikkene til geil, crucial eller corsair. Genrelt sett :)

EDIT: disse så aldeles ikke dårlige ut :)

disse har høyere timings

disse og

jeg ville gått for de øverste :)

8692596[/snapback]

Hehe, nå ramsa jo du opp nesten alle 4GB-settene netshop har. Kingston-brikkene er ikke aktuelle, 4000 kr for minne er for mye for min del. Egentlig synes jeg alle 4GB-settene til OCZ på netshop ser fine ut. Men hvilket ville dere valgt av dem?

Alternativ 1

Alternativ 2

Alternativ 3

eller kanskje et helt annet?

Hva er viktigst; frekvens eller timings osv.?

Endret av sindrejibb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...