Gå til innhold

Stasjonær PC - Valg av komponenter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
for å vere helt ærlig, det var etter alt skrytet DITT av Intel chipsett jeg bestemte meg for å gå for Intel chipset  :)  sitter nå med I975x og er knallfornøyd  :)

9184269[/snapback]

Hvilket hovedkort valgte du?

9184300[/snapback]

står i sigg, men alikavell: det er ett Asus P5W DH Deluxe

Lenke til kommentar

9184313[/snapback]

Hadde valgt det selv, hadde det ikke vært for at begge nettverkskontrollerne er fra Marvell. Det er ugunstig med tanke på at Core2-maskinen jeg bygde opp i fjor høst skulle kjøre FreeBSD/OpenBSD. Valget falt på MSI sitt alternativ, som viste seg å være det eneste hovedkortet jeg kunne velge for Core2 på det tidspunktet. Det hovedkortet har aldri skuffet meg.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

9184313[/snapback]

Hadde valgt det selv, hadde det ikke vært for at begge nettverkskontrollerne er fra Marvell. Det er ugunstig med tanke på at Core2-maskinen jeg bygde opp i fjor høst skulle kjøre FreeBSD/OpenBSD. Valget falt på MSI sitt alternativ, som viste seg å være det eneste hovedkortet jeg kunne velge for Core2 på det tidspunktet. Det hovedkortet har aldri skuffet meg.

9184326[/snapback]

jeg er iallefall kjempefornøyd :) eneste er at når jeg drar på lan osv. så har pc'n problem med å finne nettverket på en måte, men dette er sikkert ikke HK, er sannelig ikke sikker :hmm:

Lenke til kommentar
jeg er iallefall kjempefornøyd :) eneste er at når jeg drar på lan osv. så har pc'n problem med å finne nettverket på en måte, men dette er sikkert ikke HK, er sannelig ikke sikker  :hmm:

9184449[/snapback]

Marvell sliter en del med linux-støtten. Liker ikke de nettverkskontrollerne. Foretrekker hovedkort som bruker nettverkskontrollere fra enten Intel eller Broadcom. Fikk meg en ny laptop forrige uke. Ble glad for at det sitter en nettverkskontroller fra Broadcom i den (kablet, ikke trådløst).

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
jeg er iallefall kjempefornøyd :) eneste er at når jeg drar på lan osv. så har pc'n problem med å finne nettverket på en måte, men dette er sikkert ikke HK, er sannelig ikke sikker  :hmm:

9184449[/snapback]

Marvell sliter en del med linux-støtten. Liker ikke de nettverkskontrollerne. Foretrekker hovedkort som bruker nettverkskontrollere fra enten Intel eller Broadcom. Fikk meg en ny laptop forrige uke. Ble glad for at det sitter en nettverkskontroller fra Broadcom i den (kablet, ikke trådløst).

9184473[/snapback]

har hørt masse positivt om nettverkskontrollene til Broadcom og Intel, så er sikkert ingen tilfeldighet at du velger det :)

Lenke til kommentar
Men kom med forslag da. Skal jeg velge Corsairs 620W PSU, blir det enda dyrere igjen. Samme hvis jeg velger et annet hovedkort, sikkert..?

Føler jeg har nådd grensen nå, og litt til.

9185228[/snapback]

Ja, du skal velge 620W strømforsyningen. Da har du mer å gå på. Det koster kanskje mer, men du vil ikke ha noen problemer med strømmen. Man skal alltid kjøpe en litt kraftigere strømforsyning enn det man strengt tatt trenger for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar

Men andre sier jo at 520W drar fint oppsett med SLI og greier som er værre enn mitt. Så den burde jo fint dra mitt og. Men netshop monterer den jo for meg, tester den osv. med garanti, så blir den for liten varsler de vel fra, så tar jeg 620en hvis det skulle bil noe problem.

Lenke til kommentar
Men andre sier jo at 520W drar fint oppsett med SLI og greier som er værre enn mitt. Så den burde jo fint dra mitt og. Men netshop monterer den jo for meg, tester den osv. med garanti, så blir den for liten varsler de vel fra, så tar jeg 620en hvis det skulle bil noe problem.

9185517[/snapback]

Jeg ville tatt den uansett. Da har du mer å gå på, strømforsyningen vil jobbe lettere, ergo mindre varme og støy.

Lenke til kommentar
Men kom med forslag da. Skal jeg velge Corsairs 620W PSU, blir det enda dyrere igjen. Samme hvis jeg velger et annet hovedkort, sikkert..?

Føler jeg har nådd grensen nå, og litt til.

9185228[/snapback]

Ja, du skal velge 620W strømforsyningen. Da har du mer å gå på. Det koster kanskje mer, men du vil ikke ha noen problemer med strømmen. Man skal alltid kjøpe en litt kraftigere strømforsyning enn det man strengt tatt trenger for å være på den sikre siden.

9185507[/snapback]

Det han strengt tatt trenger er en god 350-watter. Så dersom han går for en på 520 W så har han en strømforsyning som er litt kraftigere enn det han strengt tatt trenger.

Lenke til kommentar
Det er nettopp det andre har sagt også, HilRam. Og når jeg sjekker på slike PSU-kalkulatorer kommer jeg på ca. 360W, da på full load på CPU og hele systemet, noe som er meget sjeldent + noen ekstra USB-enheter osv. Så jeg tror at 520W skal være nok, altså.

9193653[/snapback]

joda, men så skal man ikke stole helt på disse testene. Jukser ofte med litt for lave verdier. Så blir jo pc'en og PSU'en stillere til bedre psu du har/mer watt. Slipper å stresse den, så går vifta saktere og den gir fra seg mindre lyd :) men men, du klarer deg sikkert fint nå med 520w men ved neste oppgradering må du nok bytte psu og. Kommer litt an på kanskje

Lenke til kommentar
Ved neste oppgradering ja, så langt tenker jeg ikke. :)

Men jeg går for 520W jeg nå. Og som jeg forstår det, enn 500W kvalitets-PSU er vel bedre enn en 600W jalla-PSU? Og Corsairen har vel ikke veldig mye problemer med at det er noe jalla-sak akkurat.

9196450[/snapback]

langt og langt, men men. Viss du vil ha en PSU som trekker det du har i pc'en din NÅ, så går du for 520w til corsair og du blir garantert fornøyd :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg vil ha en PSU som trekker det jeg har i PCen min NÅ. Jeg er ikke den som driver å roter og oppgraderer osv. Jeg har sikkert den PCen er i en 5-6 år nå, så blir det ny når denne blir for dårlig for meg.

Hva synes dere om rammen jeg har valgt? Også valgte jeg et allerede overklokka 8800GTS 320MB skjermkort fra Foxconn som kosta ca. like mye som alle andre, bare at det var overklokka så da valgte jeg det.

Lenke til kommentar
Ja, jeg vil ha en PSU som trekker det jeg har i PCen min NÅ. Jeg er ikke den som driver å roter og oppgraderer osv. Jeg har sikkert den PCen er i en 5-6 år nå, så blir det ny når denne blir for dårlig for meg.

Hva synes dere om rammen jeg har valgt? Også valgte jeg et allerede overklokka 8800GTS 320MB skjermkort fra Foxconn som kosta ca. like mye som alle andre, bare at det var overklokka så da valgte jeg det.

9208437[/snapback]

greitt det om du ikke skal overklokke selv da? :p da er det iallefall ikke vits :p

Lenke til kommentar

En fordel med å kjøpe en "litt for stor strømforsyning" er at da kjører den på en mindre prosentandel i forhold til max, og du får mindre varmeutvikling og støy, samt at maskinen garantert vil være stabil. Og du slipper å tenke på strøm hvis du vil sette inn nye deler senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...