Gå til innhold

Stasjonær PC - Valg av komponenter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har ikke planlagt det, nei. Men er det enkelt å gjøre det så kanskje.

8723022[/snapback]

om du skal, så går du for ram brikker med 5-5-5-15 evt. 5-5-5-10 timings. Da slipper du å sette timings opp for å klare å klokke lengre. Ellers så er det best med lavest timings. Jeg selv skal bestille 2 sett med dette :)

Lenke til kommentar
Hvorfor skal du ha 4x1024 istedetfor 2x2048 da?

Det er kanskje best for meg med lave timings da.

8723848[/snapback]

fordi jeg kan ikke strekke budsjettet mitt så mye lengre :p:blush:

siden du sa det, regner jeg med at det ikke blir så mye på overklokking på deg? men så klart, er jo bare til å kjøpe brikker med lave timings, så heller øke timings ved eventuell overklokk :)

Lenke til kommentar
Men hvis jeg går for den Value-rammen vi snakka om, det er ikke veldig lav frekvens på dem da? Eller har det ikke noe å si? Det er jo gode timings på dem.

8724113[/snapback]

Så lenge man kan kjøre minnet synkront med FSB og man ikke skal klokke spiller det ingen rolle hvilken frekvens brikkene har. Da blir timings mer viktig.

Lenke til kommentar
Kjøre synkront med FSB? Høhh?

8725816[/snapback]

Hvis du har en prosessor som går på 1066 MHz FSB, som de fleste Core2-prosessorene gjør, så vil to DDR533 MHz være nok til at minne og prosessorens bushastighet samsvarer, i og med at alle hovedkort i dag har to minnekanaler.

Lenke til kommentar

Ok, på hjemmesiden til Asus tår det om P5N-E SLI:

Front Side Bus

**1333/1066/800/533MHz

(** available when CPUs are ready for 1333MHz FSB)

Da går det vel med 533 MHz minne da.

Betyr dette at Value-rammen vil være det beste valget for meg da?

Og forresten, er det best å bruke USB eller firewire på ekstern harddisk? Jeg kan få 500 GB istedetfor 320 for 25 kr. mer, men da blir det bare USB. My Book Essential Edit. istedetfor Premium Edit.

Endret av sindrejibb
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har planer om å kjøpe en Core2 prosessor med 1333 MHz FSB vil den Value-rammen være mer enn nok. Har du derimot planer om en Core2 prosessor med 1333 MHz FSB, er du nødt til å minst ha DDR2-667 MHz brikker for å få full båndbredde.

Lenke til kommentar
Ville kjøpt 667 MHz minne uansett.

8726172[/snapback]

Hvis du ikke har planer om å kjøpe en Core2 prosessor med 1333 MHz FSB vil den Value-rammen være mer enn nok.

8730921[/snapback]

Skjønner ikke helt, du ville kjøpt 667 MHz minne uansett men Value-rammen vil være mer enn nok likevel?

Lenke til kommentar

Selv liker jeg å være forberedt for fremtiden, i tilfelle et bytte. Men hvis du skal kjøpe en prosessor nå, og du ikke skal bytte til en prosessor med 1333 MHz FSB, og du ikke skal klokke, er de DDR533 MHz Value brikkene mer enn gode nok. Selv har jeg kjøpt DDR800 MHz, mest fordi de kostet ganske lite.

Lenke til kommentar

Ok, men går jeg opp til 667/800 MHz går det utover timings! Så det spørs hva som er viktigst/best da... Jeg vil bare ha så mye ytelse som mulig for så lite penger som mulig jeg :p

EDIT: Her står det noe!

Tatt fra xtremesystems.org:

Now on a DDR2-533 CL3 AL0 memory, this “3” also means that the memory delays three clock cycles to start delivering the request data, but since this memory runs at 266 MHz, each clock tick measures 3.75 ns, so its latency is of 11.25 ns, making this memory faster to data delivery than our DDR400 CL3 memory. So a DDR2-533 CL4 and AL0 memory has the same latency as a DDR400 CL3. Notice that we are assuming the additional latency as zero, or we would need to take it into account, i.e., a DDR2 CL3 AL1 memory has in reality a latency of four clock cycles which would equal 15ns."

the clock tick duration for memory speeds

Memory.........................Clock Tick Duration (each one)

DDR266.........................7.5 ns

DDR333.........................6 ns

DDR400 and DDR2-400.....5 ns

DDR2-533......................3.75 ns

DDR2-667......................3 ns

DDR2-800......................2.5 ns

Betyr dette at minne med høy frekvens og høyere timings kan gå fortere enn med lavere frekvens og lavere timings da? Fordi hvert klokkeslag går fortere? Da må man jo bare begynne å regne da :p

Endret av sindrejibb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ok, men går jeg opp til 667/800 MHz går det utover timings! Så det spørs hva som er viktigst/best da... Jeg vil bare ha så mye ytelse som mulig for så lite penger som mulig jeg :p

EDIT: Her står det noe!

Tatt fra xtremesystems.org:

Now on a DDR2-533 CL3 AL0 memory, this “3” also means that the memory delays three clock cycles to start delivering the request data, but since this memory runs at 266 MHz, each clock tick measures 3.75 ns, so its latency is of 11.25 ns, making this memory faster to data delivery than our DDR400 CL3 memory. So a DDR2-533 CL4 and AL0 memory has the same latency as a DDR400 CL3. Notice that we are assuming the additional latency as zero, or we would need to take it into account, i.e., a DDR2 CL3 AL1 memory has in reality a latency of four clock cycles which would equal 15ns."

the clock tick duration for memory speeds

Memory.........................Clock Tick Duration (each one)

DDR266.........................7.5 ns

DDR333.........................6 ns

DDR400 and DDR2-400.....5 ns

DDR2-533......................3.75 ns

DDR2-667......................3 ns

DDR2-800......................2.5 ns

Betyr dette at minne med høy frekvens og høyere timings kan gå fortere enn med lavere frekvens og lavere timings da? Fordi hvert klokkeslag går fortere? Da må man jo bare begynne å regne da :p

8732021[/snapback]

Jeg ville gått for DDR2 667Mhz slik som stigfjel foreslo, Det er raskt minne og samtidig er det forholdsvis billig. Det er også ganske fremtidsrettet.

Skulle jeg kjøpt minne i dag ville det etter all sannsynlighet blitt 667Mhz.

Jeg ville også ha installert oprativsystemet selv, i dag er installasjonen av windows xp/vista veldig selvforklarende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...