Autoxave Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Er disse to kameraene helt identisk? Like bra utvalg med objektiver for Samsung som Pentax? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Ja, det stemmer, men sannsynligvis med annen firmware. http://www.akam.no/nyhet/speilrefleks/pent...a_samsung/31416 Lenke til kommentar
StigVidar Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Ja, det stemmer, men sannsynligvis med annen firmware. http://www.akam.no/nyhet/speilrefleks/pent...a_samsung/31416 7959166[/snapback] Nei, de er ikke like og firmware er definitivt ikke lik. I januar kom Pentax med en oppdatering som ga ny funksjonalitet til K10D. Samsung har ikke kommet med noe slikt og om de kommer til å gjøre det vet bare Samsung. Kameraene er heller ikke like i fysiske mål. Om Pentax sitt vertikalgrep passer til Samsungen er jeg tvilende til. Har heller ikke sett at Samsung tilbyr noe slikt. Det er altså forskjeller. Pentax K10D er også dyrere og om forskjellene er verd prisforskjellen må du selv finne ut av. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Dette må jeg spørre Pentax Norge om over helgen. I'll get back to you. Uansett vil du være i stand til å bruke Pentaxobjektiver på et Samsung GX10. EDIT: Neppe vits i å plage Pentax med dette. På det meste er det halvannen millimeter i forskjell på oppgitte mål, noe som like gjerne kan være målefeil eller ulike målepunkter. Samsung GX10 spesifikasjoner Pentax K10D spesifikasjoner Det er uansett Pentax som lager kameraene, så objektiver for Pentax kan du bruke også på et kamera fra Samsung. Lenke til kommentar
StigVidar Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 På det meste er det halvannen millimeter i forskjell på oppgitte mål, noe som like gjerne kan være målefeil eller ulike målepunkter. Det er uansett Pentax som lager kameraene, så objektiver for Pentax kan du bruke også på et kamera fra Samsung. 7959600[/snapback] Objektivene passer om hverandre og det er det viktigste. Når det gjelder vertikalgrepet så har det en passform mot K10D som ikke gir rom for noe som helst avvik. Grepet har forhøyninger og fordypninger som følger konturene på K10D perfekt. Med tanke på at Samsungen er litt forskjellig så er det altså et stort obs her. Forresten er dette diskutert en del på dpreview.com uten at jeg kunne se noen konklusjon. Men Samsung sin pris for GX-10 er jo ganske bra :-) Lenke til kommentar
coban Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Hvis jeg som pentax kunde i ettertid fikk vite at det var et samsung kamera så hadde jeg faktisk returnert det. Samsung DSLR klinger ikke i mine ører i det hele tatt! Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Hvis jeg som pentax kunde i ettertid fikk vite at det var et samsung kamera så hadde jeg faktisk returnert det. Samsung DSLR klinger ikke i mine ører i det hele tatt! 7959900[/snapback] 1) Det hadde ikke vært godt nok grunnlag til å heve kjøpet. 2) Det er Pentax som lager Samsung sine kameraer - ikke omvendt, som du later til å tro. 3) Kameraene er gode de, og står ingenting tilbake for de kameraene som har Pentax-merket. Samboeren min har et Samsung GX-1L og det er helt på høyden. Lenke til kommentar
bengh Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 og hvem vet om Pentax fortsatt kan lage kamera? Har ikke de ligget på rygg og blitt reddet av Samsung..... og nå eies de vel de av en filterprodusent.......... Om de ikke lykkes i å reise kjerringa vha K10 kan det se dårlig ut med service fra Pentax fremover...... Lenke til kommentar
StigVidar Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 og hvem vet om Pentax fortsatt kan lage kamera? Har ikke de ligget på rygg og blitt reddet av Samsung..... og nå eies de vel de av en filterprodusent.......... Om de ikke lykkes i å reise kjerringa vha K10 kan det se dårlig ut med service fra Pentax fremover...... 7961855[/snapback] Vel, det du skriver er ganske dustete. Samsung og Pentax har et samarbeid. Samsung kjøper teknologi av Pentax for å komme inn på DSLR markedet. Dette er egentlig ikke noe nytt og det samme som Pentax har gjort i 30år nå. Det fantes og finnes fortsatt en mengde produsenter med Pentax sin K-fatning. Når det gjelder Hoya og Pentax så er dette _ikke_ et oppkjøp. I så fall ville Pentax eksistert som før bare med en ny eier. Tidligere var de eid av et finansieringsselskap så å bli eid av noen i bransjen ville nok vært positivt. Hvem tror du eier Nikon, Canon eller hvilket som helst annet stort selskap. Hva tror du de gjør på børser rundt om i verden hvis det ikke var kjøp og salg av aksjer i selskaper? Hoya og Pentax har derimot fusjonert. Det er dannet et nytt selskap som heter HoyaPentax og det gamle Hoya og det gamle Pentax kommer til å slutte å eksistere. Personlig synes jeg dette er mer synd enn et oppkjøp, men i praksis betyr det nok lite for utvikling og salg av Pentax kameraer. Pentax kan fortsatt lage kameraer og det har de alltid gjort. Pentax som konsern har også alltid tjent penger og har ikke behov for å hente inn penger fra andre. De har alltid vært istand til å finansiere sin egen produktutvikling. Før du kommer med merkelige påstander bør du heller sette deg inn i hvordan virkeligheten egentlig er. Når det gjelder service så har Pentax egen importør og verksted i Norge. Andre mer kjente merker kan ikke vise til det samme selv om de etter mye kritikk flytter noe verkstedfunksjoner fra utland til Norge i disse dager. Lenke til kommentar
bengh Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 og hvem vet om Pentax fortsatt kan lage kamera? Har ikke de ligget på rygg og blitt reddet av Samsung..... og nå eies de vel de av en filterprodusent.......... Om de ikke lykkes i å reise kjerringa vha K10 kan det se dårlig ut med service fra Pentax fremover...... 7961855[/snapback] Vel, det du skriver er ganske dustete. Samsung og Pentax har et samarbeid. Samsung kjøper teknologi av Pentax for å komme inn på DSLR markedet. Dette er egentlig ikke noe nytt og det samme som Pentax har gjort i 30år nå. Det fantes og finnes fortsatt en mengde produsenter med Pentax sin K-fatning. Når det gjelder Hoya og Pentax så er dette _ikke_ et oppkjøp. I så fall ville Pentax eksistert som før bare med en ny eier. Tidligere var de eid av et finansieringsselskap så å bli eid av noen i bransjen ville nok vært positivt. Hvem tror du eier Nikon, Canon eller hvilket som helst annet stort selskap. Hva tror du de gjør på børser rundt om i verden hvis det ikke var kjøp og salg av aksjer i selskaper? Hoya og Pentax har derimot fusjonert. Det er dannet et nytt selskap som heter HoyaPentax og det gamle Hoya og det gamle Pentax kommer til å slutte å eksistere. Personlig synes jeg dette er mer synd enn et oppkjøp, men i praksis betyr det nok lite for utvikling og salg av Pentax kameraer. Pentax kan fortsatt lage kameraer og det har de alltid gjort. Pentax som konsern har også alltid tjent penger og har ikke behov for å hente inn penger fra andre. De har alltid vært istand til å finansiere sin egen produktutvikling. Før du kommer med merkelige påstander bør du heller sette deg inn i hvordan virkeligheten egentlig er. Når det gjelder service så har Pentax egen importør og verksted i Norge. Andre mer kjente merker kan ikke vise til det samme selv om de etter mye kritikk flytter noe verkstedfunksjoner fra utland til Norge i disse dager. 7962169[/snapback] Viste du ville bite på den - måtte bare.... Det er imidlertid ikke alle som er enige med deg at de ikke har hatt problemer. Får håpe de holder koken slik at ikke Canon og Nikon kan dele markedet mellom seg. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Med så bra kameraer som Pentax har sluppet i det siste, spesielt K10D, så blir jeg ikke overrasket i det hele tatt om Nikon og Canon føler litt Pentax-pust i nakken. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 17. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2007 Så det er det samme om en kjøper GX10 vs K10? Sparer jo en del spenn på GX10. Er det kun Pentaxmerket en betaler de ekstra spenna for? Lenke til kommentar
Flex Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 I følge dette bildet, virker det å være non kosmetiske forskjeller. Men hvorvidt bildet er ekte, vet jeg ikke... Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 22. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2007 I siste nr av Practical Photography er det en test mellom GX10 og K10 hvor GX10, såvidt det er, konkluderes som det beste kameraet selv om begge fikk 4 av 5 i den endelige konklusjonen og var likt i deltestene. Lenke til kommentar
antros Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 I siste nr av Practical Photography er det en test mellom GX10 og K10 hvor GX10, såvidt det er, konkluderes som det beste kameraet selv om begge fikk 4 av 5 i den endelige konklusjonen og var likt i deltestene. 8002513[/snapback] Jeg bladde såvidt i dette på kiosken i går og konklusjonen var vel at det var det beste kjøpet siden det kostet £100 mindre. Ellers vil jeg si at det som gjorde at jeg ikke vurderte Samsung over Pentax er at Pentax har vært veldig flinke til å oppdatere kameraene sine med nye funksjoner i firmware-oppdateringer. Jeg kan ikke huske å ha sett at Samsung har oppdatert firmware i noen av sine DSLRer. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Jeg har snakket med en Pentax-mann som mente det at det var svært lite sannsynlig at et vertikalgrep fra Pentax ville passe på et Samsung kamera. Desverre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå