amdorintel Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Har levert en telefon på elkjøp som er 2 mnd gammel,simkortet blei ikke registrert. Jeg ventet 1.mnd før jeg ringte og hørte hvor den blei av, da sa dem at dem ventet på en del til den.. Nå har det gått 2 uker til og dem sier det samme enda.. Hva skel jeg gjøre? bare vente eller har jeg rett på ny? Lenke til kommentar
Knocksock Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Har levert en telefon på elkjøp som er 2 mnd gammel,simkortet blei ikke registrert.Jeg ventet 1.mnd før jeg ringte og hørte hvor den blei av, da sa dem at dem ventet på en del til den.. Nå har det gått 2 uker til og dem sier det samme enda.. Hva skel jeg gjøre? bare vente eller har jeg rett på ny? 7958409[/snapback] Hvilket merket er mobilen ? Ring til Elkjøp igjen, spør hvilket verksted telefonen er sendt til. Krev å få det ut av de. Be de om å få tilsendt informasjon som verksted har registrert på reparasjonen. Når du har denne informasjonen kan du ringe verkstedet direkte. Ha gjerne informasjon om hvem som har sendt den inn fra Elkjøp (navnet, avdeling, etc.), IMEI-nummer (unikt nummer på alle telefoner - se om dette står reg. på din kvittering) - evt. serienummer på telefon. Sjekk hos verksted hva status er, når delene vil komme, osv. Så ringer du tilbake til Elkjøp - si du har pratet med verksted - og at du er avhengig av telefon i jobb/studier/etc. Hvis dette er en litt dyr telefon - bruk gjerne at du forventer å få en telefon - tilsvarende eller samme modell innen f.eks 1-2 uker. Hvis ikke vil du gå videre med saken. Du kan også ta saken opp direkte med produsenten, f.eks hvis det er en i-mate ville jeg kjørt saken for deg med alle involverte parter (forhandler, verksted, i-mate direkte og importør). Loven - og alt som er rundt regler/lover - det florerer av myter - sier ikke såvidt jeg vet så mye om reparasjonstid. "Innen rimelig tid" er nok et uttrykk benyttet i lover og regler kan jeg tenke meg. De fleste verksted har krav på seg til tid, men hvis de venter på ekstra-deler så kan "kundeservice" tøyes en del... Lenke til kommentar
amdorintel Skrevet 17. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2007 jepp..det er en tlf til ca 3000kr..ja,det skal jeg gjøre på mandag:) takk Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 (endret) Hvis dette er en Nokia eller SonyEricsson kan du be Elkjøp om å kjøre en reklamasjonssak pga lang reparasjonstid. Skal ikke utdype så veldig, men som regel vil dette medføre ny telefon til deg ganske kjapt :-) Edit: Å ta kontakt med verkstedet osv har ingenting for seg, Elkjøp kan ikke påvirke hvor lang tid verkstedet bruker. Det Elkjøp derimot kan gjøre, er å kjøre en reklamasjonssak slik at de får et løfte om ny telefon fra produsenten. Så gir de deg ny telefon med en gang og venter på erstatningstelefon fra produsenten. -snubbel Endret 17. februar 2007 av snubbel Lenke til kommentar
amdorintel Skrevet 18. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2007 Hvordan skla jeg gå fram når det gjelder reklamasjonssak da? Er det ingen regel/lover som tilsier at jeg har rett på ny etter så lang ventetid? Det er en nokia Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Forbrukerkjøpsloven skal ivateta dine rettigheter. Det er klart at det har gått alt for lang tid og du skal slippe å vente på at Elkjøp skal få igjennom en reklamasjonssak nå... det burde de gjort når du ringte for 2 uker siden. Jeg ville ringt eller dratt til butikken i morra og gitt beskjed om at du ønsker å heve kjøpet pga. veldig lang reperasjonstid. Du kan si at i morra så ønsker du pengene igjen / ny mobil og jeg ville ikke tatt det som urimelig hvis det var en som kom til meg etter 6-7 uker på service og krevde det. Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 En ting er hva man kan finne på å gjøre, en annen ting er hva man kan forvente å få som resultat. En reklamasjonssak til SE tar kun et par timer. Prøv å gi realistiske råd. -snubbel Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 En ting er hva man kan finne på å gjøre, en annen ting er hva man kan forvente å få som resultat. En reklamasjonssak til SE tar kun et par timer. Prøv å gi realistiske råd. -snubbel 7969358[/snapback] Hvis han oppsøker butikken i morra og gir dem 1 dag på seg å ordne opp er da ikke det så gærent synes nå jeg... SE reklamasjon tar ikke lange tiden nei, det er en Nokia han har sendt inn, men på en dag burde enten Nokia fått et svar eller så burde butikken ta en avgjørelse ovenfor kunden. Hvis de ikke har fanget opp noe i systemet sitt før kunden ringer etter 1 måned og heller ikke 14 dager etter det så skal ikke kunden lide for butikkens "slurv". Lenke til kommentar
TheScirocco Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Huff og huff. Synd at man skal få så mange "flåsete" råd når man spør om hjelp på dette forumet. Du kan i utgangspunktet kreve hva du vil hos forhandler, men du burde ikke forvente å få så mye hjelp med å oppføre deg slik som enkelte insinuerer her. Så lenge verkstedet venter på deler er det ikke mye man får gjort. Det heter seg riktig nok at reperasjon skal skje innen rimelig tid. Men denne definisjonen kan du strekke ganske langt når verkstedet har påbegynt reperasjonen men venter på deler. Du har krav på lånetelefon etter 7 dager på service. Riktig nok dersom det ikke er til vesentlig ulempe for forhandleren. Du kan ikke argumentere for at du er avhengig av en spesifik telefon grunnet jobb. Det som skjer da er at du ikke lengre blir behandlet som en privatkunde og dermed mister alle rettigheter i og med at forbrukerkjøpsloven kun regulerer handel med forbrukere. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 TheScirocco: Så mine råd er flåsete? Jeg er selv forhandler og kjenner rettigheten våres ovenfor kunder og leverandører. Har en telefon vært inne på service i 1 måned og 14 dager (altså ca. 7 uker) er dette alt for lang tid! Forbrukerkjøpsloven sier innen rimelig tid og jeg vil si alt over 4 uker er for lang tid. Mange mener at 2-3 uker er grensen. For 14 dager ventet de på en del, det gjør de per dags dato også... skal kunden lide for dette eller er det noe forhandlerer burde ordne og ta saken videre med Nokia? De får jo mest sannsynlig godkjent en reklamasjon her siden det har gått så lang tid, men jeg synes at det blir feil hvis kunden fortsatt skal vente på at verktstedet, hvis de har modellen inne, skal så sende ut en ny terminal. Det vil si at han blir uten telefonen til slutten av uka som kommer. Kunden har krav på en løsning nå, han skal ikke lide fordi at butikken ikke har fanget opp at denne reperasjonen tar tid når det har gått ca. 7 uker! Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Huff og huff. Synd at man skal få så mange "flåsete" råd når man spør om hjelp på dette forumet. Du kan i utgangspunktet kreve hva du vil hos forhandler, men du burde ikke forvente å få så mye hjelp med å oppføre deg slik som enkelte insinuerer her. Så lenge verkstedet venter på deler er det ikke mye man får gjort. Det heter seg riktig nok at reperasjon skal skje innen rimelig tid. Men denne definisjonen kan du strekke ganske langt når verkstedet har påbegynt reperasjonen men venter på deler. Du har krav på lånetelefon etter 7 dager på service. Riktig nok dersom det ikke er til vesentlig ulempe for forhandleren. Du kan ikke argumentere for at du er avhengig av en spesifik telefon grunnet jobb. Det som skjer da er at du ikke lengre blir behandlet som en privatkunde og dermed mister alle rettigheter i og med at forbrukerkjøpsloven kun regulerer handel med forbrukere. 7969741[/snapback] Jeg er forsåvidt uenig med deg i påstanden om at en kan strekke vesentlig tid ganske langt. Kan du fortelle meg hvor langt den kan strekkes? For når vi nå nærmer oss nesten 66% service tid i løpet av eierskapet hans, så mener jeg at vesentlig tid er ganske oppbrukt. Lenke til kommentar
amdorintel Skrevet 18. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2007 men....hva skal jeg gjøre da? Tenker og kontakte dem i morgen..er ikke noe utskrift av lovverk jeg kan ta med? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 men....hva skal jeg gjøre da?Tenker og kontakte dem i morgen..er ikke noe utskrift av lovverk jeg kan ta med? 7973539[/snapback] Her står det en del. Lenke til kommentar
amdorintel Skrevet 18. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2007 da skal jeg lese litt der Lenke til kommentar
TheScirocco Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 (endret) TheScirocco: Så mine råd er flåsete? Jeg er selv forhandler og kjenner rettigheten våres ovenfor kunder og leverandører. Har en telefon vært inne på service i 1 måned og 14 dager (altså ca. 7 uker) er dette alt for lang tid! Forbrukerkjøpsloven sier innen rimelig tid og jeg vil si alt over 4 uker er for lang tid. Mange mener at 2-3 uker er grensen. 7969926[/snapback] Nå er det en gang sån at hva enkeltpersoner måtte mene egentlig er ganske uvesentlig. Man kan si at "innen rimelig tid" er ganske objektivt. For den som er uten telefon er alt over en time helt sikkert urimelig! Men så lenge forhandleren kan vise til at de faktisk gjør noe for å ordne opp og verkstedet faktisk jobber med saken så har forhandleren faktisk litt å gå på i følge lovverket! Når det er sagt var ikke min første kommentar rettet mot deg spesifikt! Når folk spør om råd på forumet og nærmest blir ledet til å tro at det bare er å møte opp hos forhandleren og kreve løsning på flekken fordi man for eksempel er avhengig av telefonen i jobb vil jeg påstå at det er mer villedende en veiledende! Jeg går selvfølgelig utifra at vedkommende har fått en lånetelefon. Om dette ikke var tilfellet ville jeg selvfølgelig vært enig med deg! Edit: Føler nesten at jeg må understreke at jeg også synes 7 uker på service er lenge og jeg hadde nok også begynt å bli ganske utålmodig. Jeg prøver bare å si at alt ikke er så svart hvitt som enkelte prøver å fremstille det som her på forumet! Endret 18. februar 2007 av TheScirocco Lenke til kommentar
amdorintel Skrevet 18. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2007 Fikk heller ikke noe lånetlf..får se hva jeg gjør i morgen..hvis dem sier dem venter på deler "enda" SÅ FORLANGER JEG NY. Lenke til kommentar
Knocksock Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Myter myter og synsing - haha! Reklamasjon generelt er tåke og diplomatiske løsninger. Har man slike problemer vær rett på sak. Finn ut hvilket verksted den er sendt til, si du ikke kan vente mer - ingen bryr seg om lovene fordi ingen vet å følge de - vær frempå og si at du tropper opp og henter pengene eller en annen telefon. Verksted problemer er en never ending story..man må være litt "Det er kunden som har rett" og høflig. jeg pleier å si at da får vi se hvor kundevennelige dere er og hva slags service dere yter. hvite løgner er lov når de ikke gjør jobben sin! :-) Fikk heller ikke noe lånetlf..får se hva jeg gjør i morgen..hvis dem sier dem venter på deler "enda" SÅ FORLANGER JEG NY. 7974052[/snapback] Lenke til kommentar
angellwax Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Hvis dette er en Nokia eller SonyEricsson kan du be Elkjøp om å kjøre en reklamasjonssak pga lang reparasjonstid. Skal ikke utdype så veldig, men som regel vil dette medføre ny telefon til deg ganske kjapt :-) Edit: Å ta kontakt med verkstedet osv har ingenting for seg, Elkjøp kan ikke påvirke hvor lang tid verkstedet bruker. Det Elkjøp derimot kan gjøre, er å kjøre en reklamasjonssak slik at de får et løfte om ny telefon fra produsenten. Så gir de deg ny telefon med en gang og venter på erstatningstelefon fra produsenten. -snubbel 7966407[/snapback] Men det kan påvirke om de faktisk sender telefonen til reparasjon... her jeg bor ventet jeg i en måned før jeg fant ut at forhandler ikke hadde sendt den inn til reparasjon enda... hørt fra en venn som tidligere jobbet hos den samme forhandleren at det var vanlig praksis (dette er nok ikke vanlig hos de fleste forhandlere, men slik var det hvertfall da han jobbet der). NB: Sier ikke at det dreier seg om Elkjøp. Lenke til kommentar
amdorintel Skrevet 22. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2007 Hei..pratet med elkjøp for noen dager siden og sa jeg komtil og gå videre med det hvis jeg ikke fikk ny(var enda på rep) Du får ny til fredag sa dem Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå