Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Start- og turtallsproblem. Motoren hoster/napper


apegryn

Anbefalte innlegg

Bil: vw scirocco 1,8 gtx (8v gti DX motor)

 

Før startet motoren i det jeg vridde om nøkkelen, i all slags vær og temperatur. Motoren gikk også godt på turtall og tyngre arbeid.

 

Nå ganske plutselig vil ikke bilen starte med mindre jeg hjelper litt til med gassen, går gjerne noen sekunder før den tar.

 

Og i tyngre arbeid (passasjerer og motbakker) hoster og nykker motoren på turtall fra 2000 og oppover. Selv på rak vei uten ekstra vekt hoster/napper maskinen ved gasspådrag, spesielt 2500 rpm og høyere. Føles som maskinen kveles dersom jeg trør gassen i bånn i f.eks. motbakke.

 

Det har også hendt at bilen har ettertent et sekund og to når jeg skrur av tenningen, etter at disse småproblemene kom.

 

Noen som har vært borti slikt før?

 

--- Antagelser fra min side --

Jeg har byttet registerreim for et-to tusen km siden, kan det vær at den har strukket seg litt og forandret tenningen? For meg føles det som bilen kanskje ikke tenner skikkelig.

 

Kondens i bensinen kan jeg utelukke. Jeg kjører kun med full til halvfull tank med kondensfjerner hele vinteren.

 

Kjøpte bilen i høst, og vet ikke når tennpluggene var byttet sist. Kan det ha noen innvirkning?

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Tomgangen og motoren generelt har vært helt fin før, så feil tennplugger eller tomgang er ikke problemet. At tennpluggene er slitt kan likevel være problemet, noen andre som vet noe`?

7958626[/snapback]

Har hatt lignende problemer på en golf 2 med RP motor, og der viste det seg at ledningen til lambdasonden var røket.

Lenke til kommentar

nei nei herregud det var min feil. Jeg leste om PL motoren samtidig så jeg skrev første innlegg så blandet jeg det inn her også :S

 

Jeg mente DX :)

 

Edit: Kan nevne at motoren starter stort sett av seg selv nå vertfall, uten at jeg har gjort noe med saken... Likevel er det noe som ikke er helt rett når jeg trør gassen moderat...

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Kondensfjerner inneholder vann, så hvis du har det på hele vinteren, så skal du ikke se bort ifra at det kan være kondens... Men du kan jo se om det kommer vann ut av eksosen...

Ellers så kan det være kondens i noe elektrisk, så gå over ALT elektrisk i motor rommet med fuktfordriver og crc ;)

Lenke til kommentar

vann i eksosen er kondens i eksosanlegget og har ingenting med vann i bensinen å gjøre.

 

(gå på polet, kjøp en flaske 40% sprit, fjern vannet og du har 96% sprit)

så enkelt er det bare ikke....

kondensfjerner er sprit, sprit inneholder vann, vannet blir der og separer seg ikke og vil ikke lage kondens i tanken.

 

sjekk slangen mellom luftfilter og motor, er den sprukket så vil den kunne oppføre seg slik. spesiellt ved gasspådrag (motor vrir seg).

 

er det mekanisk innspøyting? (k-jetronic)

i så fall så har bilen din 2 bensinpumper en i tanken og en utenfor. hvis den i tanken stopper så kan den oppføre seg slik.

 

(har opplevd det med passat) møller skulle ha 2500 for den pumpa, autospar.no ca 600.

 

PS. det med 2 bensinpumper gjelder golf og passat, jeg regner med at scirocco er det samme

Endret av joka
Lenke til kommentar

Når jeg vrir om tenningen hører jeg pumpa starte bak, om ikke akustikken i bilen lurer meg og det egentlig er foran...

 

Scirocco I og II er samme bil som golf I, jetta I, golf cab o.l.

 

edit: Det er k-jetronic forresten...

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Hvis den ettertenner etter du har stoppa er det nok sot som ligger å gløder rundt plugg/ventiler. Tror ikke det skal ha noe serlig å si på de andre problemene du har. Se etter at den tenner skikkelig, evt en tenningstester, og bytte plugger hvis de ser litt slitne ut.

Kan være lambadasonden som er defekt, eller delvis brudd på ledningen elns. Virker ganske sansynlig at det er ledingen som er dårlig og mister kontakten innimellom og får kontakt igjen, og ting fungerer.

 

For og ettertenning er det nok ikke siden det "kommer og går".

Lenke til kommentar
Lambdasonden er det nok ikke siden det ikke eksisterer på 20 år gamle vw'er. Hva legger du i "fortenning"? Tenning før du har vridd om tenningen? :D

8058863[/snapback]

At pluggene tenner millisekunder før de skal og da får bilen til å jukse. Tenningen styres fra fordeleren, og hvis den tenner feil, så vil den ikke gå som den skal. Er litt vanskelig å forklare. Har ikke allverden med kunnskap rundt det, men jeg vet hva det er og hvordan det fungerer. Har vert borti det før.

Lenke til kommentar

Med ettertenning mener jeg at motoren sviver av seg selv Etter at jeg har slått av tenningen.

 

Du tenker på tenningstidspunktet, og jeg har fundert litt på det selv. For circa 2000 km siden fikk jeg byttet registerrem, og lurte på om den kan strekke seg nok til å vri tenningstidspunktet en liten smule slik at motoren tenner for seint, da spesielt ved høyere turtall og tyngre arbeid..? (Er det logisk eller mulig i det hele tatt?)

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Det er mulig. Det kalles vel ettertenning når bilen ikke stopper med en gang tenninga skrus av.

 

Hvis motoren bare hoster og det kan høres ut som om den kveler seg kan det være at den får for mye drivstoff, og nesten drukner og ikke går ordentlig.

 

Kan jo legge til at den radiostyrte bilen min er sånn med sånne symptomer du forklarer. Prøv å skru ned litt på bensintilførselen ved mye gass. Hvis det er gasser motor da!?

Lenke til kommentar

Ettertenning er gammel koks/eksos/olje som legger seg på ventilen/tennpluggen. dette blir varmt og ligger og gløder på ventilene etter at du har stoppa motoren. Varmen gjør at ny bensindamp tar fyr og motoren sviver rundt.

 

Kommer som regel av dårlige ventiltetninger som gjør at det renner olje nedover ventilstammen og brenner seg fast på ventilsete/plugger.

 

en bil med elektronisk insprøytning ettertenner aldri!

 

Tenningsbank er når du har feil juster tenning fortenning. bensin/luft forbrenner mens stempelet er på vei opp og ikke på topp/vei ned. hørbar ved full belastning varm motor. knitring eller dieselbank på en måte.

 

Ved for sein tenning vil motoren være dau og gå som ei bøtte dritt. dårlig respons på gassen.

 

Kjører du en hvit scirocco? bytta reg.reim på en sånn en for ikke så lenge siden.

 

k-jetronic har sånn bensinfordeler ,ikke sant? hender de ryker

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...