Gå til innhold

oppsett av vlan på netgear switch

Anbefalte innlegg

Har kjøpt denne Netgear 48p switch og driver å knoter litt med å få satt opp VLAN.

Tanken var å dele switchen opp i 4 vlan, og alle skulle bruke samme router. (monowall)

Jeg klarer å dele opp vlan slik at de kan kommunisere kun med seg selv, men får ikke laget no link til routeren...

Si jeg har følgende vlan

vlan1 1-12

vlan2 13-24

vlan3 25-36

vlan4 37-48

og så har jeg routeren i gigabitport 1

Problemet er at jeg ikke skjønner hvordan jeg skal klare å sende alle pakkene til routeren. De bare sendt seg i mellom. Er det da jeg skal bruke Link Aggregation? Eller skal det gå med å merke portene. (For hvert vlan kan jeg merke alle portene med

-Not member

-Untag egress packets

-Tag egress packets

-Forbidden packets

Jeg kan også merke LAG'ene (Link Aggregation) med det. Men har ikke klart å få det til å virke...

Vil det virke på denne i det hele tatt, eller måtte jeg hatt en level3 switch.. ?

Jeg kan jo sette opp med 4 NIC i routeren, men da må jeg legge no opp no ekstra kabler, og alt blir mye mer jobb... :(

Her er userguide:

http://kbserver.netgear.com/pdf/fs728ts_fs752ts_sw_admin.pdf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er trunking av VLAN jeg ikke klarer.

Har skjønt at det er det samme som link aggregation.

Jeg kan sette opp 8 LinkAggregation på switchen (LAG), men de kan ikke være med i VLAN, så jeg skjønner ikke hvordan jeg kan trunke alle 4 VLANene inn i en port.

Er det sånn at jeg skal opprette en LAG med en port fra hvert vlan i tillegg til den porten routeren er? Men jeg klarer ikke få en LAG port inn i no VLAN...

Lenke til kommentar
Det er trunking av VLAN jeg ikke klarer.

Har skjønt at det er det samme som link aggregation.

Jeg kan sette opp 8 LinkAggregation på switchen (LAG), men de kan ikke være med i VLAN, så jeg skjønner ikke hvordan jeg kan trunke alle 4 VLANene inn i en port.

Er det sånn at jeg skal opprette en LAG med en port fra hvert vlan i tillegg til den porten routeren er? Men jeg klarer ikke få en LAG port inn i no VLAN...

7969172[/snapback]

Det er ingen standard på ordbruken rundt dette, det kan lett gjøre saken forvirrende. I Cisco-verdenen er en trunk et samband med flere IEEE802.1q / ISL vlan på. Hos f.eks HP heter dette "tagged link". Det Cisco kaller etherchannel kaller andre trunk, ethernet trunk eller link aggregation. Finn ut hva begrepene innebærer og hva Netgear kaller det.

Lenke til kommentar

Cisco kaller det også vlan trunk, dette er en standard.

Etherchannel kan sammenlignes med lag da det også dreier seg om å kjøre flere porter i lag for å øke througput og gi redundancy.

Det som kan missforståes med trunk er at det kan være VLAN trunking og port trunking.

Men det er altså VLAN trunking du må bruke i dette tilfellet.

Routeren din må også støtte VLAN trunking for at dette skal fungere.

Kjenner ikke til switchen din, men dersom den støtter ip routing kan du lage deg et link nett for å slippe å kjøpe ny router dersom den ikke støtter VLAN trunk.

Og selvfølgelig kutte routeren helt dersom du ikke er avhengig av annet en ethernet interface.

Lenke til kommentar

Hm.

Jeg tror switchen min bare støtter port-trunk, ikke vlan.trunk. (visste ikke at det var forskjell)

Jeg har den billigste 48port routeren så man kan vel ikke vente så mye.

Er det et alternativ til vlan-trunk å bruke kabler. Altså sette opp ett "master-vlan" hvor routeren er, og så de 3 andre, og så sette en kabel fra hver av de tre andre og til "master-vlanet" og så blir de fortsatt tagget med opprinnelses vlanet? eller vil de kunne snakke sammen når de kommer i mastervlanet så alt blir bare surr?

Alternativt blir det å gå ned til 2 vlan og 3 NIC i routeren. Det funker det og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...