egd1 Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Er det enkelt og greit sånn? Kan man i så fall få det på garanti, eller hvordan er det? Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 En gang jeg formaterte en disk, ble strømmen til maskinen nappet ut. Jeg puttet den i igjen, å disken funket. Jeg bare fomaterte på nytt. Så i mitt tilfelle gikk det bra, men det går sikkert ann å være mer uheldig enn jeg var. Lenke til kommentar
SupRnova Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Ja vill tro at hvis strømbrudd har øddelagt noe av din hardware så sender du det bare inn. Vill jo få nytt kort, haridsk etc Lenke til kommentar
aldrimerforum Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 jeg ville trudd at Partition Magic ville fiksa det uansett =) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Det er ingen grunn til at strømbrudd medfører defekt disk. Men elektronikkfeil skjer generellt ganske ofte i forbindelse med strøm av og på. Det er heller ingenting spesiellt med formatering i forhold til annen bruk av disken. Hva er det som tilsier at disken er defekt? Lenke til kommentar
SupRnova Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 (endret) Selfølgelig kan strømbrudd føre til øddelagt disk! Bare se på eksempelet her hvor jeg bor. Var strømbrudd, Strømlevrandøren måtte erstatte haugevis av øddelagt datautstyr. Selve strømbruddet er hvist ikke farlig, men det er hvis pcen får feil spenning. Dette har min kompis problem med nå, vi misstenker at hans sata disk er øddelagt pga dette. Endret 16. februar 2007 av SupRnova Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 (endret) Det er ingen grunn til at strømbrudd medfører defekt disk. Men elektronikkfeil skjer generellt ganske ofte i forbindelse med strøm av og på.Det er heller ingenting spesiellt med formatering i forhold til annen bruk av disken. Hva er det som tilsier at disken er defekt? 7958073[/snapback] Det er ikke 'helt' riktig. Hvis konfigurasjonen satt sammen av hjemmebyggeren eller brukeren er utilstrekkelig ,eller man har f.eks en 'bogus' PSU som gjør at motor strømmen dør/kutter strømmen til HD'en (+12v) vil den ikke kunne parkere skrive/lese hodet skikkelig og hoden(e) detter nedi HD plata i data området (riper opp dette) og ødelegger sectorer. Ergo :Brukerens feil/ansvar. Endret 16. februar 2007 av syar2003 Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Har vært borti en del PSU'er som er veldig følsom for om dem får riktig spenning eller ikke. Veldig lite som skulle til. Lenke til kommentar
KAS Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 En kompis av meg hadde en ekstern (NAS) WD 320 GB kjørende da det oppstod strømbrudd i hjemmet. Etter eget utsagn var ikke disken i bruk da dette skjedde. Resultat: Om lag halvparten av disken ble ubrukelig (etter 160 GB ut på disken). Det oppstod haugevis av "bad sectors", og lese/skrivehastighet er sterkt nedsatt også på det siste området av disken hvor det ikke ligger data (målt med SpinRite). Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Det med defekte deler er veldig kjedelig. Man vet aldri hva som er årsaken. Men det som er mulig, er at ved størmbruddet kom det overspenning til HD som er årsaken til at den er defekt. Det som de andre sier er også mulig, men som regel er ikke strømbrudd dødelig for en harddisk, eller en maskin generelt. Om det formaterer eller ikke. Jeg ville levert den inn til der den er kjøpt, som regel bruker dem ikke for lang tid på å sjekke hva som er galt med komponenten og sender ny. (Dette er så fremt at det ikke er noen synlig skade på harddisken da) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå