Erik J. Nilsen Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 G.Skill er på banen med nye minnemoduler rettet mot de mer kresne brukerne. Nøkkelordene er DDR2-800 og lav responstid. Les mer Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Hva er forventet utsalgspris på de i Norge? Ytelse og egenskaper bør jo sees opp mot pris og alternativer til den prisen. Også vil jeg komme med et ønske til fremtidige tester: Testing av ulike minnehastigheter (både klokkehastighet og responstider) i realistiske brukermønster. F.eks teste variasjonen av antall FPS i spill, batchkonvertering av RAW-filer, komprimering av film osv. Lenke til kommentar
CosmoK Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Heh, greit å se en sammenligning med det settet jeg bruker for tiden. Ellers en helt grei test, men er enig med Simen1 om at man kunne kanskje teste variasjonen i FPS/ytelse i forksjellige spill/applikasjoner/prosesser i tillegg. Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 SPD har blitt programmert til PC6400-hastigheter med innstillingene CAS 4-4-3-5-2T ved 1,8V, noe som er nokså langt unna JDEC-standarden på 5-5-5-15 ved samme spenning. Man må andre ord inn å sette minneinnstillingene manuelt, eller ha et EPP-kapabelt hovedkort for å garantere at de riktige innstillinger blir benyttet og stabiliteten ivaretas.Må bare si at jeg skjønner fint lite av dette sitatet For det første, om det en gang er blitt fastsatt en minimum JEDEC-standard på en gitt hastighet / spenning, sier det fint lite om kvaliteten på hvert enkelt chip-design. Og om SPD-tabellen påvirkes av vDIMM er det ihvertfall nytt for meg. I og med at de "vanlige" innstillingene selvsagt dekkes av SPD, og det er forskjellige verdier på disse fire parametrene som sammenlignes, er jo ikke manuelle justeringer eller EPP-støtte noen forutsetning eller "ekstra garanti" for stabilitet og utnyttelse av sertifiserte timings. SPD vil jo sette de "riktige" verdiene på de fem-seks mest sentrale parametrene, uavhengig av alskens sub-timings og en irrelevant JEDEC-standard. Hadde det derimot vært snakk om de mer avanserte sub-timingene ville saken vært en annen. Da kunne EPP selvsagt ha vært til hjelp for uerfarne brukere, men heller ikke det behøver å ha noe med JEDEC-tallene å gjøre. En ting jeg har å bemerke angående SPD-spesifikasjonene, er riktignok at de burde ha vært slakkere, men av helt andre grunner enn de som nevnes i artikkelen. SPDs funksjon i denne sammenhengen er jo bare å sikre pålitelig oppstart av maskinen, så det er merkelig at SPD kun inneholder minnets ratede (tweakede) timings, til tross for at minnet ikke er garantert å klare disse timingene på noe lavere enn 2.0 vDIMM. SPD-timingene bør jo kunne sikre stabilitet på standard DDR2-spenning -og hastighet, derfor burde verdiene ha vært høyere. Ikke minst mtp at enkelte systemer har DDR2-800 som standard minneklokke. At tRAS er oppgitt til 5 vurderer jeg i dette tilfellet som tvilsomt, da denne verdien trolig er under grensen for det gjennomførbare i kombinasjon med oppgitt hastighet og timings. Men for å kunne si nøyaktig hva som er minimum reell tRAS må man også vite ratingen på to andre parametere, pluss tiltenkt burst length. Merk forøvrig at BIOS og/eller minnekontrollere som regel tillater valg av mange umulige verdier uten at det gir problemer, men det er ikke poenget. Det handler om hva som faktisk foregår internt i minnet, og ikke de lave verdiene som automatisk blir korrigerte. Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Her var det kjemperespons, gitt Det ligger faktisk i kortene at jeg ønsker å motta en form for oppklaring på det jeg omtaler i de to første avsnittene - uansett hvem av oss som måtte være ute og sykle. Hvorfor lager dere egentlig disse forumtrådene hvis man ikke kan diskutere innholdet i artiklene? Det burde da være mulig å i det minste gi et lite vink om hvordan man forholder seg til brukernes kommentarer, og det eneste du oppnår med å blankt overse min tilbakemelding er å gi meg et ekstra "gir" Lenke til kommentar
Erik J. Nilsen Skrevet 5. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2007 Jeg tror i grunn du leser avsnittet litt "galt", og grunnen til at jeg personlig ikke har svart er enkel, jeg er ikke er sikker på hva du prøver å få utdype, eller egentlig spør om. :S Du må gjerne prøve å utdype deg bedre, men jeg tror du får et bedre svar om leser gjennom et par JDEC-whitpapers, eller tar et par enkle søk relatert til minne-standard og timings. Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Det var på tide... Jeg tror i grunn du leser avsnittet litt "galt", og grunnen til at jeg personlig ikke har svart er enkel, jeg er ikke er sikker på hva du prøver å få utdype, eller egentlig spør om. :SAt du ikke skjønner hva folk mener, er ingen unnskyldning. Da tar du ganske enkelt en ekstra runde for å få klarhet i saken. Du må gjerne prøve å utdype deg bedre, men jeg tror du får et bedre svar om leser gjennom et par JDEC-whitpapers, eller tar et par enkle søk relatert til minne-standard og timings. 8083001[/snapback] Jeg regner med at du mener JEDEC, og kommer ikke til å finne ut noen verdens ting om jeg leser de dokumentene om igjen. Og å gjøre noen "enkle søk" var et meningsløst forslag. Det beste er nok om du prøver å skrive det samme avsnittet på en annen måte. Det jeg ikke skjønner, er hvorfor et "avvik" fra JEDEC-standarden gjør at man må sette de ratede timingene manuelt. Lenke til kommentar
Erik J. Nilsen Skrevet 5. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2007 Litt hyggeligere tone hjelper ofte på å få svar, spesielt ovenfor meg Det jeg mente med avsnittet er enkelt; Da SPD er satt til 4.4.3.5 ved default spenning, á 1.8 Volt, vil man i de fleste tilfeller merke ustabilitet. Noe som gjør at man må inn i BIOS og sette feks spenningen manuelt. Hadde SPD vært satt til JEDEC-standard, 5.5.5.15 1.8V - ville man kunne unngått hele dette problemet. Håper det var klarer for deg. Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Litt hyggeligere tone hjelper ofte på å få svar, spesielt ovenfor meg Vel, det kan jeg ikke si å ha erfart. Innledningsvis holdt jeg meg 100 % til det faglige, og fikk ikke et pip til svar. Jeg nekter ikke for at jeg ble en tanke syrlig etterhvert, men mener bestemt at det ikke var for ingenting. Det jeg mente med avsnittet er enkelt; Da SPD er satt til 4.4.3.5 ved default spenning, á 1.8 Volt, vil man i de fleste tilfeller merke ustabilitet.Noe som gjør at man må inn i BIOS og sette feks spenningen manuelt. Dette ble en anelse klarere da du spesifikt nevnte å justere spenningen manuelt. Men du får det fremdeles til å høres ut som om at SPD automatisk tilpasser seg etter valgt spenning. Og det at jeg berørte akkurat det som du nå presiserer i mitt første innlegg, uten at du bruker det for å skape en enkel og grei oppklaring, hinter om at du ikke akkurat har lest hva jeg skrev. Jeg siterer:En ting jeg har å bemerke angående SPD-spesifikasjonene, er riktignok at de burde ha vært slakkere, men av helt andre grunner enn de som nevnes i artikkelen. SPDs funksjon i denne sammenhengen er jo bare å sikre pålitelig oppstart av maskinen, så det er merkelig at SPD kun inneholder minnets ratede (tweakede) timings, til tross for at minnet ikke er garantert å klare disse timingene på noe lavere enn 2.0 vDIMM. SPD-timingene bør jo kunne sikre stabilitet på standard DDR2-spenning -og hastighet, derfor burde verdiene ha vært høyere. Ikke minst mtp at enkelte systemer har DDR2-800 som standard minneklokke.7958680[/snapback] Det er mulig at man vil merke ustabilitet hvis innstillingene er DDR2-800 @ 4-4-3-5 @ 1.8 v - det kan jeg ikke imøtegå uten å ha testet akkurat dette minnet. Men jeg er fremdeles ikke med på at det er noen absolutt sammenheng mellom JEDEC-standarden og hvert enkelt chip-design. Hadde SPD vært satt til JEDEC-standard, 5.5.5.15 1.8V - ville man kunne unngått hele dette problemet.8084056[/snapback] At man ville ha unngått stabilitetsproblemer er greit, men det du fremla som "målet" var jo å oppnå ratede settings. Sitat:SPD har blitt programmert til PC6400-hastigheter med innstillingene CAS 4-4-3-5-2T ved 1,8V, noe som er nokså langt unna JDEC-standarden på 5-5-5-15 ved samme spenning. Man må andre ord inn å sette minneinnstillingene manuelt, eller ha et EPP-kapabelt hovedkort for å garantere at de riktige innstillinger blir benyttet og stabiliteten ivaretas.Timings går definitivt under begrepet "minneinnstillinger", så hvis SPD ikke var 4-4-3-5 men 5-5-5--15 så måtte man jo ihvertfall ha justert innstillingene manuelt for å kjøre på "riktige" settings. Ikke akkurat i tråd med hva du skrev. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå