Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Spiser routeren opp hastigheten min?

Anbefalte innlegg

Heisann! :) Har oppdaga noe rart. Vi har Salten Bredbånd. 4mbit fiber.

Så routeren er en Topcom WBR 611, Den er både kryptert med mac-adresse filter og passord. Så det kan ikke være noen som "stjeler" fra den trådløse delen.

Selve uttaket fra fibern er nede i kjelleren. Så har jeg fått lagt opp kabel på rommet mitt som jeg kobler i WAN, så en halv meters kabel inn i pcen min. Måler hastigheten og får kunn 1,5 mbit ned! :dontgetit: Kobler meg forbi routeren, får med engang 3,99 mbit :ermm: Hva er feil? :whistle:

Endret av SupRnova
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan resette ruteren (slik at du ikke har noen form for kryptering og mac-filter etc.) og sjekke hastigheten. Om det fortsatt er lavt, kan du sjekke om det finnes noen ny firmware til ruteren. Om det heller ikke hjelper, kan du prøve en ny nettverksledning mellom ruter og pc.

Lenke til kommentar

Er mange rutere som ikke takler hastighetene vi begynner å få på nettet i dag. De har rett og slett ikke nokk minne og kraftig nok prosesor til å behandle alle pakkene som fyker frem og tilbake.

Vist du får full hastighet med kabel rett mot fiberboksen, men mister hastighet når du går med kabel igjenom ruteren din er det nok stor fare for at den er for treg.

Kan selvsagt være at en oppgradering av firmware kan hjelpe. (Kan jo være en bug i OSet til produsenten i en tidliger versjon.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...