Gå til innhold

[løst] harddisk problem

Cerb89

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har kjøpt meg en ny harddisk, samt mer minne. Men ingen av vises når jeg skrur på maskinen, det kommer ikke en ny disk i "min datamaskin" minne står heller ikke oppført. (Ja, alt skal passe til maskinen min :p)

Er det noe man trenger å gjøre for å få dette til å virker eller skulle det bare vært pug and play? Må kanskje formatere disken, men hvordan?

Takker på forhånd :)

Endret av johnny Bravo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gå pa start->control panel->administrativ tools->computer managment->storage->disk managment. Der skal den vise selv om den ikke er formatert. der kan du høyreklikke og velge å patisjonere og formatere disken samt tilordne den en bokstav i windows.

lykke til

Lenke til kommentar
Hei,

Jeg har kjøpt meg en ny harddisk, samt mer minne. Men ingen av vises når jeg skrur på maskinen, det kommer ikke en ny disk i "min datamaskin" minne står heller ikke oppført. (Ja, alt skal passe til maskinen min :p)

Er det noe man trenger å gjøre for å få dette til å virker eller skulle det bare vært pug and play? Må kanskje formatere disken, men hvordan?

Takker på forhånd :)

7956448[/snapback]

du må partisere disken, dette gjør du i kontrollpanel -> administrative verktøy -> datamaskinbehandling -> lagringsplass -> diskbehandling(lokal). mener å lese dette ett sted på forumet, men det jeg gjorde var å laste ned data lifeguard:

http://www.majorgeeks.com/Western_Digital_...ools_d2855.html

dette fikset det for meg, hadde det samme problemet for 4 dager siden. det programmet virket iallefall med min western digital disk :);) lykke til

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke disken i BIOS. I følge en manual som følgte med disken ser det ut som at slave og master disk skal ha jumperne samme sted. Kan hende jeg har misforstod tegningen.

Edit- Rammen jeg satt inn sammen med harddisken er heller ikke synlig.

Endret av johnny Bravo
Lenke til kommentar
Jeg ser ikke disken i BIOS. I følge en manual som følgte med disken ser det ut som at slave og master disk skal ha jumperne samme sted. Kan hende jeg har misforstod tegningen.

Edit- Rammen jeg satt inn sammen med harddisken er heller ikke synlig.

7957214[/snapback]

hvis du ikke ser den i BIOS så er det nok noe som ikke er gjort riktig, hvordan jumperen skal settes husker jeg ikke helt, min funket fint når jeg ikke hadde noe jumper på den ene hardisken og hadde en jumper på en av de to midterste på den andre hardisken. skjønte egentlig ikke helt korfor det funket, men det funket iallefall... :D lykke til ;)

Lenke til kommentar

Hvis jeg forsto tegning på disken om jumper-oppsettet så skal jumperne stå på samme sted? =/ Det kan vel ikke stemme?

Forresten den nye harddisken skal være slave-disken?

Edit:

Noen som vet om denne er riktig?

dvd11.gif

Endret av johnny Bravo
Lenke til kommentar

Du skal ha den nye disken som slave på jumper settings. (DVS i midten)

Har du satt inn den nye ram'en i riktig slot? Prøv å bytte om på brikkene, kanskje det blir noe liv da.

Lettere måte å formatere disken din på er å høyreklikke på min datamskin -> behandle -> diskbehandling.

-Thelle-

Lenke til kommentar

Hvis jeg forsto tegning på disken om jumper-oppsettet så skal jumperne stå på samme sted? =/ Det kan vel ikke stemme?

Forresten den nye harddisken skal være slave-disken?

> Plasseringen av disken på kabelen (IDE) bestemmer hvem som er hva. Master lengst ute på kabelen, og slave innerst mot hovedkortet. La gjerne den eksisterende disken stå ytterst, da dette som oftest ikke forkludrer stasjonsbokstaven den har i windows.

Alternativt:

Sett begge disker på valg "c" (Helt til venstre på bildet ditt) "Cable select". Slik slipper du å tenke så mye på hvem som er hva.

Etter dette går du i windows og trykker "start" > høyreklikk min datamaskin, og velg "behandle" (Manage hvis engelsk utg.)

Velg så diskbehandling, og partisjoner disken visst ønsket, og formater..... Ved førstegangs partisjonering er det lurt å velge vanlig partisjonering, ikke hurtig. Slik at eventuelle feil på disken blir "merket ut" som ikke brukelige.

Lykke til....

Lenke til kommentar

Disken som jeg skal boote den skal stå på master (altså helt til høyere, i følge tegningen) Den gammel disken sto i midten altså som slave når jeg først sjekket. Så det jeg lurer på er: nye harddisken skal stå på "slave-mode" (midten) og harddisken jeg skal boote fra (master disken skal stå til høyere?)

Edit:

Alternativt:

Sett begge disker på valg "c" (Helt til venstre på bildet ditt) "Cable select". Slik slipper du å tenke så mye på hvem som er hva.

7962958[/snapback]

Det er slik de står nå, uten at den nye disken "virker".

Endret av johnny Bravo
Lenke til kommentar

Har du koblet til strømmen på den nye disken da? Jeg vet at jeg glemte dette en gang. Og ble desverre forundret over at disken ikke fungerte. Den dukket riktig nok opp i bios osv, men funka ikke. Ble rimelig flau da jeg oppdaget hvorfor det ikke fungerte.

Men det er viktig at master (c:) står som master og at resterende ide disker står som slaver.

Er den nye og den gammle hardisken av samme merke/type?

For de forskjellige produsentene har ulike steder der jumperene skal settes. Så har du feks en seagate og en WD disk så trenger ikke jumpersettings være den samme.

Husket du å slå av maskinen og nappe ut strømkontakten fra psu OG ventet en liten stund før du monterte ny ram og HDD? Dette kan føre til kortsluttning i de nye OG gammle elementene i maskina.

-Thelle-

Lenke til kommentar

Nei, det er èn og en halv for og si det sånn.

EDIT: Jeg har nå satt jumperne slik de skal, uten at den vises, jeg prøvde også å bytte ram slot uten hell. Maskinvare og nye komponenter skal ikke være lett å få til med en gang. :hrm:

Prøver jeg å sette primary slave eller secondary slave på "auto detect" så henger maskinen og jeg må ta ut BIOS batteriet (batteriet på hovedkortet).

Endret av johnny Bravo
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

*BUMP*

Jeg bumper tråden i istedenfor å lage en ny en, her er det også relevant informasjon som man kan kanskje trenge.

Hei,

Jeg fikk en ny harddisk fra komplett i dag. Jeg setter disken som slave og kobler den til maskinen. Det virker fint det jeg ser den også i Datamaskinbehandlings-vinduet.

Slik;

nydiskad8.jpg

Det gikk fint å formatere den også, men diskstørrelsen er på 30 gigabyte. Men hardisken er på 400 gigabyte. Hva har skjedd her? hvor har de 370 resterende gigabytene blitt av?

:dontgetit:

Noen som har noen idéer om hva som har skjedd her og hva som har skjedd med resten av plassen?

Takker på forhånd.

Endret av johnny Bravo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...