Gå til innhold

Hva skjer med meg?


Anbefalte innlegg

Jeg har aldri vært av den helt troende typen, hverken når det kommer til Gud, Jesus, spøkelser eller andre slike paranormale ting.

 

Men den siste tiden har jeg virkelig opplevd ting som setter preg på meg på mange måter. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Men opplevelsene mine har vedvart i et par år nå, til og begynne med feiet jeg det bort med at det sikkert bare var en overhyppig fantasi. Nå fortiden begynner jeg å lure litt på om jeg kanskje heller er litt syk i hodet da jeg egentlig nekter å tro på hva som skjer.

 

 

Jeg kan ligge i sengen min enkelte ganger, helt våken, plutselig føler jeg "noe" jeg (bruker ordet noe fordi jeg ikke kan definere det) men det begynner altså med at jeg får en slags udefinert kraft over meg jeg kjenner det i hele kroppen, det trykker meg ned i senga og det blir tyngre å puste. Tankene begynner å gå i spinn, da mener jeg virkelig i spinn alt mellom himmel og jord fyker forbi der oppe. Etter en liten stund forsvinner dette og jeg hører stemmer og får inn diverse bilder, gjerne veldig abstrakte bilder, når jeg er kommet så langt er jeg et sted midt i mellom våken og søvn, samtidig som jeg er klar over alt som skjer rundt meg. Stemmene får jeg aldri med meg hva sier. Som regel ser jeg ting som skremmer meg inne i alt dette så jeg våkner til igjen. Når jeg er meg selv igjen sitter jeg og går igjennom det jeg så å opplevde, dette kjenner jeg på i etterkant.

Og kan på den måten dra ut et budskap, dette er som sagt veldig abstrakt og aldri helt korrekt, men det gir poenget. Nå til poenget med alt dette:

De bitene jeg tar ut fra dette skjer i det virkelige liv, jeg drømmer altså morgendagen de gangene dette skjer meg, og det har stemt så ofte nå at det er ikke gøy lengre en gang. Nå, det er tre muligheter her, enten har jeg en fantasi som ikke ligner grisen, 2: Jeg er mentalt skadet på et vis 3: Jeg kan faktisk se inn i fremtiden på et vis. Historien min er langt ifra ferdig her nå, men ettersom det er folk rundt meg kan jeg ikke fortsette nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
>_>

<_<

 

Det er også mulig at det virker som om alt stemmer overens med "drømmene" fordi de er så abstrakte at man kan vri og vende "poengene" til å stemme med en normal hverdag.

 

Ka du tru?

7957705[/snapback]

Høres logisk ut det. Prøv å ta noen notater, sånn grovt over hva du faktisk drømte, så ser du hvor mye dette faktisk "stemte" med dagen din. Det er nok din egen hjerne som gjør mesteparten av jobben med å pusle det sammen.

 

 

Når du legger deg ned i senga, er du spesielt trøtt da? Søvner du etter disse "drømmene" dine? Isåfall kan det være en slags transe du kommer inn i. Altså, en stadie mellom våken tilstand og drømmetilstand. Der skjer det en blanding av abstrakte ting og hendelser som har skjedd etc. Du kan nesten være helt våken mens du er i en slik transe.

Det med trykket og følelsene du får i kroppen kan vel ha noe med musklene som slapper av etc. Det finnes nok en logisk forklaring på det og.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om denne passer best under helse eller her i religion, filosofi og livssyn. Uansett hva det er så råder jeg deg til å få sjekket det ut, og det beste er sannsynligvis gå til en psykolog. Med noen få tester kan han finne ut om det er noe galt i hodet ditt eller om du er frisk som en fisk.

Ikke for å skremme deg eller noe, men det kan høres ut som en form for psykisk lidelse. Jeg skal ikke si at det er schizofreni, men det kan høres litt ut som det.

 

Det beste er å sjekke med en psykolog eller lege, bare for å finne ut om noe er galt. Dette er ikke kritikk av noen slag, men rett å slett et godt råd.

Lenke til kommentar
Når du legger deg ned i senga, er du spesielt trøtt da? Søvner du etter disse "drømmene" dine? Isåfall kan det være en slags transe du kommer inn i. Altså, en stadie mellom våken tilstand og drømmetilstand. Der skjer det en blanding av abstrakte ting og hendelser som har skjedd etc. Du kan nesten være helt våken mens du er i en slik transe.

Det med trykket og følelsene du får i kroppen kan vel ha noe med musklene som slapper av etc. Det finnes nok en logisk forklaring på det og.

7958462[/snapback]

Støtter denne forklaringen, da dette skjer meg av og til óg. Jeg ligger i senga og skal til å sove, og plutselig virker det som om jeg mister helt kontroll over kroppen. Det er utrolig ekkelt, men så lenge man ikke får panikk, så er det helt greit. Jeg prøver som regel å fokusere på at jeg skal våkne, hvilket jeg gjør etter hvert.

 

Det skjedde tre ganger på rad for ca. en uke siden, og en gang når jeg sovnet i en skoletime (vel.. i friminuttet). Uansett, det er en ubehagelig følelse, men man blir vant til det. Jeg antar at det er en form av søvnparalyse, som du kan lese mer om i linken under.

 

Sleep Paralysis.

 

Sjekk også ut Hypnagogia, som høres veldig likt ut som det du beskriver.

Lenke til kommentar

Jeg har gått ukentlig til psykolog det siste halvåret, ettersom dette har skremt meg veldig og plaget meg i stor grad.

Ifølge papirene fra psykologen er det ikke noe galt med meg.

Han har vært inne på dette med en overhyppig fantasi, annet enn dette kunne han ikke si noe. Grunnen til at jeg gikk til psykolog var fordi jeg ville finne ut om jeg faktisk var gal eller om det var noe annet.

Jeg har under hver time med psykolog lagt vekt på å være helt ærlig, jeg har lagt ut akkurat det jeg tenker og føler, ikke holdt tilbake på noe som helst...

 

Skulle kanskje ha skrevet ned med en gang at jeg har oppsøkt psykolog.

Lenke til kommentar
moone: Det kalles deja vu. Hjernen kobler ut i ca. 1 nanosekund, og når den "starter opp igjen" husker den det som skjedde før utkoblingen, men den kan ikke plassere det med et tidspunkt. Derfor føles det som om du har sett det før, noe du aldri har gjort.

Det er helt vanlig for alle mennesker å oppleve.

7966432[/snapback]

Er det dette som er Deja vu? Skuffa! Har alltid forbinni det med overnaturlige saker hvor nøyaktig samme ting faktisk skjer flere ganger jeg.

Lenke til kommentar

Skal ikke si verken det ene eller det andre her, men det som hadde vært virkelig interessant hadde vært å høre hva du faktisk "drømmer" om og hvordan dette stemmer overens med dagen etterpå osv. Seff, hvis du drømmer hva lottorekka er kan du jo holde det for deg selv til du er blitt millionær, men ellers hadde det vært skøyt å høre om du er en person som får andre til å gjentatte ganger si: "Det er mer mellom himmel og jord enn man tror" etc. ;)

Lenke til kommentar
moone: Det kalles deja vu. Hjernen kobler ut i ca. 1 nanosekund, og når den "starter opp igjen" husker den det som skjedde før utkoblingen, men den kan ikke plassere det med et tidspunkt. Derfor føles det som om du har sett det før, noe du aldri har gjort.

Det er helt vanlig for alle mennesker å oppleve.

7966432[/snapback]

 

Tusen takk! :)

Greit å få vite hva som egentlig skjer, har lurt på det så lenge jeg har levd :roll:

Lenke til kommentar
moone: Det kalles deja vu. Hjernen kobler ut i ca. 1 nanosekund, og når den "starter opp igjen" husker den det som skjedde før utkoblingen, men den kan ikke plassere det med et tidspunkt. Derfor føles det som om du har sett det før, noe du aldri har gjort.

Det er helt vanlig for alle mennesker å oppleve.

7966432[/snapback]

 

Tusen takk! :)

Greit å få vite hva som egentlig skjer, har lurt på det så lenge jeg har levd :roll:

7970978[/snapback]

Sorry å måtte skuffe deg, men ingen som vet med sikkerhet hva déjà vu er. Kan dog garantere deg at det ikke er fordi hjernen slår seg av eller starter opp. En forklaring kan være at bevisstheten henger litt etter, du har dermed allerede har prosessert informasjonen (ubevisst), men bevisstheten plukker det opp litt etterpå. Sådan føler du at du har opplevd det før (noe du på en måte faktisk har).

Men som sagt, ingen vet, alt er bare teorier. Déjà vu vil nok ta en stund å finne en fullgod forklaring på da det intreffer såpass sjeldent.

Lenke til kommentar
Sorry å måtte skuffe deg, men ingen som vet med sikkerhet hva déjà vu er. Kan dog garantere deg at det ikke er fordi hjernen slår seg av eller starter opp. En forklaring kan være at bevisstheten henger litt etter, du har dermed allerede har prosessert informasjonen (ubevisst), men bevisstheten plukker det opp litt etterpå. Sådan føler du at du har opplevd det før (noe du på en måte faktisk har).

Men som sagt, ingen vet, alt er bare teorier. Déjà vu vil nok ta en stund å finne en fullgod forklaring på da det intreffer såpass sjeldent.

7973749[/snapback]

Helt klart, det er teorier. Allikevel er vel den teorien jeg snakket om en av de største? Og det du nevner er vel ganske likt som det jeg nevnte?

 

Selv opplever jeg déjà vu ganske ofte.

Lenke til kommentar
Sorry å måtte skuffe deg, men ingen som vet med sikkerhet hva déjà vu er. Kan dog garantere deg at det ikke er fordi hjernen slår seg av eller starter opp. En forklaring kan være at bevisstheten henger litt etter, du har dermed allerede har prosessert informasjonen (ubevisst), men bevisstheten plukker det opp litt etterpå. Sådan føler du at du har opplevd det før (noe du på en måte faktisk har).

Men som sagt, ingen vet, alt er bare teorier. Déjà vu vil nok ta en stund å finne en fullgod forklaring på da det intreffer såpass sjeldent.

7973749[/snapback]

Helt klart, det er teorier. Allikevel er vel den teorien jeg snakket om en av de største? Og det du nevner er vel ganske likt som det jeg nevnte?

 

Selv opplever jeg déjà vu ganske ofte.

7974191[/snapback]

 

I dag når jeg satt på skolen opplevde jeg déjà vu igjen. Du får en litt gøy og merkelig følelse av det :)

 

Dette fant jeg på wikidepia om déjà vu:

 

Déjà vu er en betegnelse for en følelse av at man tidligere har opplevd noe man i virkeligheten opplever for første gang. Begrepet ble første gang brukt av franskmannen Emile Boirac i hans bok L'Avenir des sciences psychiques. Begrepet Déjà vu er fransk og det betyr «Allerede sett». Følelsen av déjà vu følges av en sterk fornemmelse av gjenkjennelse, og ofte en underlig eller nifs stemning.

Lenke til kommentar

Jeg tenker sånn:

 

Vår gode venn hvaskjer har funnet ut at han opplever noe han føler han ikke burde oppleve. Hvorfor skjer dette med han? Hvorfor er ikke alle andre sånn?

 

Så. Det du verken vil eller føler du burde oppleve, opplever du. Men alikevel virker det på meg i måten du skriver på at du syntes dette er litt "spennende".

Tankene spinner; "Jøss, har jeg overnaturlige krefter?" "Er dette et spøkelse?"

For jeg har ikke opplevd noe lignende, noen gang. Har ikke jeg kreftene du har da eller?

 

Det at du skriver "Er jeg gal?" beviser for meg at du ikke er det. I mitt hode er en "gal" person en som ikke vet det selv, men som er der. Nesten som å miste bevisstheten. Man er ikke borte selvom har mistet bevisstheten. Man er heller ikke borte selvom man gjør noe ubevisst, selvom ordet forteller oss noe helt annet.

Men da er det kanskje jeg som er gal da, som ikke syntes du er gal, bare at du ikke helt vet hva som skjer.

 

Men hva vet vel jeg, en 14-åring som bruker mesteparten av tiden i døgnet på å spille wow og cs? Er man ikke gal når man spiller 8 timer om dagen, så vet ikke jeg. Og da er jeg gal igjen, skjønner dere?

 

-Gizmo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...