DrErling Skrevet 5. desember 2002 Del Skrevet 5. desember 2002 Jeg håper en med over gjennomsnittet peil på Termodynamikk kan svare på dette "spørsmålet". Jeg har i flere diskusjoner påstått at kjøleribbe og vifte er "passiv" kjøling, selv om vifta trekker strøm. Jeg påstår også at vannkjøling er passiv siden hverken ribbe, vifte/ribbe eller vannkjøling under noen omstendigheter kan komme under omgivelsestemperatur. Med aktiv kjøling mener jeg: Der man bruker energi for å skape enda større temperaturforskjell mellom Chipen og kjølemediet, slik som vapochill, prometeia og bruk av peltierelementer gir. Jeg vet at mange "tror" de vet svaret på dette, kan godt hende meg selv inkludert. Men kan noen med faglig bakgrunn si meg hva som er riktig? Og da mener jeg faglig riktig, og ikke "godtatt" riktig. (slik som at 80% av alle hardwaresider bruker aktiv kjøling om en vifte på en kjøleribbe, deriblandt bit-tech som jeg har en liten diskusjon med...) Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 5. desember 2002 Del Skrevet 5. desember 2002 (har null peiling på termodynamikk, men jeg prøver uansett) Rent teknisk er vel aktiv kjøling noe som produserer temperaturer som er kaldere enn omgivelsene. En vifte kjøler vel ikke i den forstand, men avkjøler, hvis man kan si det sånn. Den produserer ikke kalde temperaturer, men sirkulerer luften for at CPU eller hva det måtte være ikke skal overopphetes. Hvis dette stemmer, kan vel ikke vannkjøling heller regnes som aktiv kjøling. Men i dataverdenen er det vel stort sett kjøleribber som blir regnet som passiv kjøling. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 5. desember 2002 Del Skrevet 5. desember 2002 Aktiv kjøling = Har komponent(er) som bidrar til å fjerne termisk energi, rent fysisk. Passiv = Naturlig, ikke-forsert kjøling. Mao termisk energi radierer kun fra en flate uten hjelp av andre komponenter. Å si at en vifte ikke er en aktiv komponent i en kjøleprosess er selvmotsigelse. Den deltar i prosessen og er dermed aktiv i den. Se i norsk ordbok for def. av ord. Mange steder på nettet bruker aktiv og passiv kjøling om hverandre, folk definerer ulikt. Etter å ha lest FAQ til flere store amerikanske firma, så definerer de kjøling av ribbe med bruk av vifte, som aktiv kjøling. Ligeså er bruk av peltier element og faseforandring til kjøling, aktiv kjøling, akkurat som bruk av vifter. De deltar alle aktivt i det formål å fjerne termisk energi. Fordi passiv kjøling ikke har aktive komponenter som hjelper til med å fjerne termisk energi, så kan radieringen optimaliseres: 1. Står kjøleribben verktikalt, framfor horisontalt, så øker dens kjøleevne med intill 20%. Dette pga av naturlig konveksjon av luft, varm luft utvider seg og stiger, så ny kald luft entrer kjøleribben ved bunn. 2. En sort, matt overflate kan kvitte seg med termisk energi opptil 15% mer, iforhold til en blank, lys overflate. Kjøleribber med ulik farge blir faktisk oppgitt med ulike C/W verdier. Det er derfor radiatorer og kjøleribber som oftest kommer i sort utførelse. Kilde: http://www.elfa.se Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå