Gå til innhold

Kulturo: – Nedlasting påvirker nesten ikke musikksalget

Anbefalte innlegg

De større plateselskapene er nok viktige, og selv de små for utvikling av talenter. Men for oss litt uvitende kan de virke som en stor grådig ulv. Det er sikkert en myte.

Jeg liker best å ha en orginal... kun noen ganger kunne jeg tenke meg å kjøpe et spor eller 3 på nettet, siden en fysisk plate har større verdi for meg. Spesielt om jeg liker bandet mer enn bare musikken.

Men jeg skulle ønske meg en kombinasjon.

Si at jeg kjøper sporene på nettet... en etter en eller fler. Når jeg har kjøpt alle sporene til et album kan jeg betale en godt rabbatert pris for å få albumet tilsendt fysisk.

Får jeg riper i albumet som ødelegger spor kan jeg sende det tilbake og få et nytt til rabattert pris.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Samtidig synes jeg også det er vanskelig å forsvare et frislipp av rettigheter på åndsverk, i og med at jeg som journalist hver eneste dag produserer åndsverk jeg veldig gjerne vil ha kontrollen over hvordan brukes, og også ha en del av kaka om noen tjener penger på arbeidet jeg har gjort.

7995528[/snapback]

Jeg tror det er ytterst få som vil slippe fri rettighetene på åndsverk. Til og med det svenske Piratpartiet mener det burde være opphavsrett for kommersiell bruk. Dette ser jeg som en selvfølge. I ditt tilfelle vil det heller dreie seg om at noen kun _leser_ det du har skrevet uten å betale. Er det så ille?

Som en direkte kommentar til Visjoners ord om etisk legitimitet: Hvis "alle" gjør noe galt, f.eks. kjører for fort, blir det da riktigere å gjøre det enn hvis bare én gjør det?

7995528[/snapback]

Ja, faktisk, i ytterste konsekvens er det sånn at hvis alle bryter en lov, mister loven sin legitimitet. Lovene er til for folket, og ikke omvendt. Tror forøvrig de fleste seriøse mennesker er enige om at vi burde ha fartsgrenser. :hmm:

Og er det platebransjen som trekker så hardt i andre enden, eller er det egentlig lovverket, platebransjens verktøy i denne saken, som er det avgjørende?

7995528[/snapback]

Platebransjen trekker faktisk så mye i sin ende at lovverket blir forandret! Det har kommet strengere lover på disse punktene de siste årene. Både i Sverige og Norge har politikere gitt etter. Her er det platebransjen som drar så hardt at legitimiteten til disse lovene er diskuterbar. De burde revurderes i lys av at en såpass stor del av befolkningen faktisk ikke ser på dette som kriminelt. Denne lobbyvirksomheten har direkte kriminalisert store deler av befolkningen.

-Visjoner-

Lenke til kommentar
Platebransjen trekker faktisk så mye i sin ende at lovverket blir forandret! Det har kommet strengere lover på disse punktene de siste årene. Både i Sverige og Norge har politikere gitt etter. Her er det platebransjen som drar så hardt at legitimiteten til disse lovene er diskuterbar. De burde revurderes i lys av at en såpass stor del av befolkningen faktisk ikke ser på dette som kriminelt. Denne lobbyvirksomheten har direkte kriminalisert store deler av befolkningen.

-Visjoner-

7996668[/snapback]

Hør hør.

Nå skal det sies at også jeg har adskillig mer musikk på original CD enn på harddisken, men slik som bransjen framtrer så får jeg mer og mer vond smak i munnen hver gang jeg sponser dem ved å kjøpe en plate.

Som lekemusiker anser jeg det også som veldig mye større sjans for å tjene penger ved å legge ting ut på nettet enn ved å ta kontakt med et platebyrå. Kjenner bare til to tilfeller hvor noen faktisk har fått noe ut på CD; den ene gangen ble de grovt utnyttet og i det andre tilfellet ble jenta kredittert og kompansert for én tekst mens de brukte flere.

Sheriffen i Sherwoodskogen har også loven på sin side. Jeg betaler skatten min, men jeg heier på Robin.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...