Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva faen, rått! Hadde vært en kul jobb å hatt.

 

Den eneste jeg har intervjuet er Bård tufte Johansen etter ett stand -up show i fjor,da jeg og en kompis i passelig vin-rus sa vi var fra lokalavisaen.

 

Vurderer å ta utdanning innenfor journalistikk så jeg kan gjøre det lovlig, det er iallefall en jobb jeg tror kan være veldig interessant.

Endret av Wilshere19
Lenke til kommentar

Er det ulovlig å intervjue noen uten journalist utdanning?

 

Skal du anmelde meg til journalistmafiaen på Tanta? :p

 

Åja, litt som Isbilen sier. Se på USA og UK f. eks, du har haug av "fanboy"-journalister, som ikke nødvendigvis har en utdanningsbakgrunn som journalist, men de får intervjuer og annet. Ikke nødvendigvis bare fordi de har lesere, men også andre ting som at de har blitt lagt merke til av produsenter/skuespillere/PR-byråer/PR-avdelinger eller at nettstedene har vist interesse når andre ikke har o.s.v.

 

Grunnen til at vi i Serienytt har fått tilbud om intervjuer og annet er nok fordi vi har vist interesse som har blitt lagt merke til, og kanskje litt fordi vi har et konstant vekst (dog jeg tviler det sistnevnte har noe å si). Noe som ikke alltid er lett når alle involverte studerer eller har fulltidsjobber. Vi kommer aldri til å tjene på nettsida, men nå er det heller ikke målet. Det er en hobby, som har gått litt lengre enn forventa. 

Endret av Maury
Lenke til kommentar

Er det ulovlig å intervjue noen uten journalist utdanning?

 

Nei, nei. Journalist er ingen beskyttet tittel.

 

Var vel Hegnar som en gang sa: "Det er lettere å lære journalistikk til en økonom enn det er å lære økonomi til en journalist". Derfor foretrakk han å ansette de med økonomisk utdannelse fremfor journalistikk.

 

Men det er selvfølgelig en massiv anbefaling å sette seg inn i etikken. Dagens journalistikk lider litt, både ufaglærte og fagfolkene roter det til, mye grunnet press og ønske om klikk.

 

Ønsker du formell utdannelse er det mange veier å gå. Bachellor i journalistikk er et åpenbart valg, men ofte med særdeles høye inntakskrav. Du kan ta medievitenskap og velge journalist-fag til å fylle opp. Samme mulighet har du innen ulike Film og TV-utdannelser. Selv fylte jeg på med en bachelor i nye medier, som består av både informasjonsvitenskap og medievitenskap.

 

Men den viktgiste anbefalingen er at fagmann blir man gjennom arbeid.

 

Når man snakker om intervju, nettopp publisert et artig et jeg hadde med Abigail Spencer. Skarp dame det der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...