Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå som jeg har begynt på fjerde sesong av Oz forstår jeg virkelig hvordan denne serien har hatt stor innflytelse på andre serier. Ved en kjapp opptelling av skuespillerne som har spilt i andre kjente serier i ettertid har jeg kommet fram til dette:

The Wire - 5 skuespillere

The Sopranos - 1

Dexter - 2

Lost - 2

 

Sikkert flere som jeg har glemt, men dette var de mest innlysende.

 

Edit: Kom på 2 flere fra The Wire.

Endret av Fløyelsbøtte
Lenke til kommentar

Veldig feil.

 

Oz er anses som en serie som har bringet inn mange av skuespillerne inn på banen og gjort de større innenfor tv i statene. Å mange bruker som regel Oz for å se etter prestasjoner når de skaffer folk til seriene sine, f. eks Lost har fortalt at de har sett på Oz både for å se Adewale Akinnuoye-Agbaje(Eko) og Harold Perrinau(Michael) sine prestasjoner. Det er veldig mange av hovedskuespillerne i Oz som er fast på andre serier, en del er flere Oz-skuespillere som hovedskuespillere på samme serie samtidig.

 

Så den kommentarern duger ikke..

 

*Recurring, da mener jeg gjesteskuespiller over flere episoder*

Litt Wikipedia og det jeg husker selv(sett Oz sånn kanskje 5-6 ganger om igjen siden de sendte Oz i 2002 ca på TV3)

 

Lost - 5 Adewale Akinnuoye-Agbaje, Harold Perrinau, Lance Reddick, Željko Ivanek(Edmund Burke, Lance Reddick(Matthew Abaddon) og Ken Leung(Miles).

3 Hovedskuespillere/1 recurring/1 en episode

 

Heroes

Ernie Hudson(Glynn) gjestespilt i 2 episoder nå nylig. Željko Ivanek i del 2 av S3 og en episode i S4

 

Desperate Housewives

Ernid Hudson(Glynn) har hvertfall gjestespilt i flere episoder

 

Flashforward

Aaron Stark(elektrikern, sponsoren til hovedpersonen) hadde gjesterolle i S5 mener jeg det var.

 

The Wire

Klippa fra Wikipedia: Oz. J.D. Williams, Seth Gilliam, Lance Reddick, and Reg E. Cathey were featured in very prominent roles in Oz, while a number of other notable stars of The Wire, including Wood Harris, Frankie Faison, John Doman, Clarke Peters, Domenick Lombardozzi, Michael Hyatt and Method Man appeared in at least one episode of Oz.

 

Dexter

3 Hovedskuespillere/1 recurring/

 

Rescue Me

Dean Winters hovedskuespiller i 2 sesonger, så recurring. Fetterne til hovedpersonen spilles av en Biker som blir dytta ned av Richie Hanlon i S2 og andre spilles av en som spiller FBI-agent i S4 og et par ganger i resten av Oz. Pluss noen til.

 

Sopranos

1 hovedskuespiller/flere andre i diverse episoder

*Ken Leung(Miles) sin 1-episode rolle i Sopranos gjorde at produsentene ønsket han sterkt.

 

Law And Order: SVU

2 Hovedskuespillere/2-3 hovedskuespillere som recurring/oppimot 50 andre fra Oz i diverse episoder

*Ene hovedskuespillern var fast i både Oz og Law And Order: SVU samtidig.

*Andre hovedskuespillern ble med i sesong 2, var gjest fra til sesong 4 hvor han ble hovedskuespiller på serien.

 

Law And Order: Criminal Intend

1 hovedskuespiller/oppimot 30-50 andre fra Oz i diverse episoder

 

Law And Order: Trial By Jury

1 hovedskuespiller, samt at hovedskuespiller Christopher Meloni(Keller i Oz) var med i en episode.

 

Andre serier med Oz-skuespillere i seg: CSI Miami, CSI, CSI New York, Criminal Minds, Weeds, Entourage, Chuck, NCIS, 24, The Closer House, Cold Case, Bones o.s.v. Dette av de jeg bare er sikkre på altså, så mye fler er det.

 

EDIT: Fringe og.

 

For å ikke snakke om filmer....

Endret av Mahavishnu
Lenke til kommentar
Nå som jeg har begynt på fjerde sesong av Oz forstår jeg virkelig hvordan denne serien har hatt stor innflytelse på andre serier. Ved en kjapp opptelling av skuespillerne som har spilt i andre kjente serier i ettertid har jeg kommet fram til dette:

The Wire - 5 skuespillere

The Sopranos - 1

Dexter - 2

Lost - 2

 

Sikkert flere som jeg har glemt, men dette var de mest innlysende.

 

Edit: Kom på 2 flere fra The Wire.

 

Veldig feil.

 

Oz er anses som en serie som har bringet inn mange av skuespillerne inn på banen og gjort de større innenfor tv i statene. Å mange bruker som regel Oz for å se etter prestasjoner når de skaffer folk til seriene sine, f. eks Lost har fortalt at de har sett på Oz både for å se Adewale Akinnuoye-Agbaje(Eko) og Harold Perrinau(Michael) sine prestasjoner. Det er veldig mange av hovedskuespillerne i Oz som er fast på andre serier, en del er flere Oz-skuespillere som hovedskuespillere på samme serie samtidig.

 

Så den kommentarern duger ikke..

 

*snip*

 

Sier ikke dere akkurat det samme nå da? Hva blir feil? Og hvorfor duger ikke kommentaren?

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
"Beecher" er også med i Generation Kill.

'Alvarez' er også med i Band of Brothers, bare for å nevne en til.

 

Jeg mener prestasjonene disse skuespillerne gjorde i Oz ble avgjørende for hvem HBO valgte i de neste seriene som kom på banen. Så klart velger de noen de har sett før og har erfaring med, og som har vist sin evne som skuespiller.

 

Var Oz den første HBO-produserte serien?

Lenke til kommentar
Var Oz den første HBO-produserte serien?

 

Bare første produserte dramaserie som ikke var miniserie. HBO starta på midten av 80-tallet med egenproduserte serier, for det meste komedie. Oz starta ikke før i 1997, samme året som Teniacous D.

 

xboffen: Herregud da, la den diskusjonen dø. Jeg kan ikke kontrollere om andre velger å endre innleggene sine.....

Endret av Mahavishnu
Lenke til kommentar

Nettopp ferdig med sesong en av Dexter. Veldig god serie, håper de klarer få like mye ut av sesong 2. Karakteren til Michael C. Hall er fantastisk spilt, digger monologene.

 

Tar nok litt tid før jeg starter på sesong 2. Hadde vært moro å lest boken "Darkly Dreaming Dexter" først, tror den vil underholde.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Dere som har sett Oz, hva slags serie er det og hva er det som er bra med det? Veldig fin pris på play for hele pakka (linky og vurderer å bestille den. Og hva med 30 Rock, noe å bruke penger på?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Da har jeg lagt den og 5 viva la bam sesonger i handlekassa, vurderer denne og. Takker :)

 

(Forresten, hvordan er det med toll og sånt fra Play, skriver de "Gift" på pakken hvis jeg spør?)

Endret av Bruker-127711
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...