Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags

Anbefalte innlegg

Fulgte med på The 4400 når det gikk, synes det var en veldig god og spennende serie. Og for noen måneder siden så oppdaget jeg at serien lå ute på Netflix, tenkte jeg kunne ta en titt for gamle dagers skyld. Jeg orka ikke mer enn et par-tre episoder. Serien er ikke mer enn middelmådig. Men liker du temaet, så for all del.

Faktisk den eneste sci-fi serien jeg virkelig likte godt var Firefly. Fryktelig kjipt at den ble kansellert så tidlig.

Apropos sci-fi, er The X-Files verdt en gjennomkjøring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke fatte at The Singing Detective ikke får mer oppmerksomhet enn hva den får. Jeg har kun sett de to første episodene (av alt i alt seks), men ble slått latterlig hardt i bakken av begge episodene. Heeeelvete, jævlig bra saker. Serien er fra 1986, men femstår fremdeles som veldig orginal og unik. Dramaserie med et noir mysterie, som til nå er hinsides spennende. Om serien holder noenlunde det samme nivået på de fire neste episodene ender den garantert her helt der oppe med The Wire, Les Vampires og The Sopranos.

Michael Gambon, kjent som bl.a Professor Albus Dumbledore fra Harry Potter, er drøyt bra her. Blir sittende å smile og glise bredt som bare pokker for meg selv hver gang han åpner munnen.

One way to measure just how far ahead of its time Dennis Potter's The Singing Detective was, in 1986, is to read the reviews by British critics today, confronted by the decades-old musical private-eye drama. In The Guardian, "meshes the finest bits of Glee and Smash with the edgy darkness of Dexter and Breaking Bad."

And from the same review, check out this quote: "Dennis Potter's masterpiece is 25 years old but still feels avant-garde. It's got the kind of confidence in the audience and the medium that American writers are only just discovering."

http://www.npr.org/2012/02/24/147037460/25-years-later-the-singing-detective-still-shines

It is an astonishingly ambitious work, of a kind that I'm not sure has ever been attempted again.

Over the last decade, some superb TV drama has been made, from The Wire to Madmen. Such shows boast smart dialogue, intricate plotting and smoothly honed production values.

But The Singing Detective, though brilliantly acted and scripted, takes its cue from a different aesthetic. It is, above all, an exploration of interiority, of the blending of memory and fantasy.

...

The Singing Detective is, in short, nothing less than a six-hour investigation into the wellsprings of art. Perhaps we shouldn't be surprised that its like hasn't been attempted again.

http://www.theguardian.com/commentisfree/2012/feb/12/will-skidelsky-dennis-potter-still-great

Det kom også en film basert på denne serien i 2003, med Robert Downey Jr., Robin Wright og Mel Gibson i hovedrollen. Men den skal visstnok suge max hardt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Korleis vart det eigentleg med The Shield til slutt? Altså ikkje spoilarar eg er ute etter, men nivået. Såg to sesongar, men kom så over The Wire og vendte aldri tilbake til The Shield.

The Shield, er som andre også sier, stort sett bunnsolid alle sesonger selv om jeg personlig synes Forest Whitaker var jævlig irriterende den perioden han var med. Det skjer mye rart etterhvert for å si det slik.

Lenke til kommentar

Det er din mening, tror ikke noken her bryr seg om hvilke serier som er på listen din for å si det slik, for hva du vet kan det hende Gnålern vil elske the 4400 slik som jeg gjorde:)

For alt du veit kan det jo vera han vil lika Holms også! Tykkjer det er rart å anbefala ein serie som på ingen måte er kjent for å vera nokon super serie, frå ei tid der det var svært mykje som var langt betre i følgje dei fleste.

Lenke til kommentar

Tykkjer det er rart å anbefala ein serie som på ingen måte er kjent for å vera nokon super serie, frå ei tid der det var svært mykje som var langt betre i følgje dei fleste.

Både og. Så fremt disse bedre seriene, noe som jo er relativt subjektivt, blir anbefalt kan det da vitterlig ikke noe galt i å anbefale serier man liker.....

Blir jo vel snodig i min verden om man ikke kan like noe andre synes er dårlig, middels e.l. Hvis kun de seriene som er allment godkjent at er bra skal bli anbefalt så kan man jo bare lage listen en gang for alle..... Og da kan man gå glipp av gullkornene om man har en smak litt på siden.

Er tidvis en trend her i tråden at om man liker noe som guruene hater så skal man hudflettes. Ser ikke helt poenget i den måten å diskutere serier på. Bedre å heller være uenig på en mer "diskuterende" måte..... Da blir tråden triveligere samt at alle kan risikere å finne noe man liker.

Når det er sagt: 4400 er grov misbruk av en veldig spennende idé.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du burde ikke ta kritikken angående The Big Bang Theory seriøst. Selv ser jeg for det meste serier som er akseptert i TV-serie-eliten, men det betyr ikke at jeg ikke skulle kunne synes TBBT er en morsom serie, for det er det!

Uansett så er det svært enkelt og fristende å kritisere noen som kommer med utsagn som "TBBT er den artigste serien noensinne," når de ikke har sett komedier som Arrested Development, Community, Seinfeld, The League, Louie osv. Kun How I Met Your Mother, Kongen av Queens, Two and a Half Men osv.

Viser du at du har sett et bredt spekter av serier, vil jeg ikke kritisere deg om du sier du elsker Malibu Country, en gang!

Jeg har faktisk sett Community og Seinfeld også. Kongen av Queens ser jeg ikke på rett og lsett av den grunn at alle episodene er bygd opp etter samme mønster. Doug og Carrie ender alltid opp med å krangle. Det er gøy i begynnelsen, men jeg blir fort trøtt av det. Og om ikke Doug og Carrie krangler med hverandre så ender de opp i krangel med noen andre, eller Carries far.

Lenke til kommentar

Er tidvis en trend her i tråden at om man liker noe som guruene hater så skal man hudflettes. Ser ikke helt poenget i den måten å diskutere serier på. Bedre å heller være uenig på en mer "diskuterende" måte..... Da blir tråden triveligere samt at alle kan risikere å finne noe man liker.

Du misforstår. Det er særdeles irriterende å diskutere serier med personer som kun har Two and a Half Men, CSI, Criminal Minds, Prison Break og How I Met Your Mother i serierepertoaret sitt. Det blir enkelt og greit som å diskutere politikk med en som ikke har lest alle partiprogrammene.

Som jeg har nevnt tidligere, så kritiserer jeg ikke at noen elsker en serie jeg kanskje ser på som reinspikka møl, så fremt de har referanser til et bredt spekter av serier. Sier ikke at du MÅ ha sett The Wire for å få min respekt (i TV-serie-sammenheng), men mener du burde ha sett en del av de obligatoriske "kvalitetsseriene". Ikke bare ABC-dramaer, CBS-sit-coms og karakterløse krimserier. Ha litt dybde, for svarte.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at Chuck er en underholdende tidtrøyte, og ganske bra hvis man ser på det som en ren komedie. Vil likevel ikke kvalifisere den som en god serie, til det er plottet og en del av skuespillet alt for useriøst og tullete.

Serien har en del tullete karakterer, ja. Hvem har sagt at man skal ta "Chuck" seriøst?

Lenke til kommentar

Chuck prøvde å være seriøs til tider, men det er en serie som var fun når den prøvde å være mer tullete. Det har vært så få musikalske karakterer som har vært så god som Jeffster. Ved unntak av Taco på The League, som er på topp for min del når det kommer til karakterer som lager cover-versjoner av kjente låter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...