Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Haha, skamløs Playstation vita plugging i episode 3 av House of Cards.

 

Produktplassering er den ene negative tingen med serien. Jeg overlever det til en viss grad i serier som Mad Men og andre som er på annonsekanaler, men liker det langt mindre i en serie som er på en betalingstjeneste.

 

Da er jeg mer tilhenger av HBOs prinsipielle nei til slikt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge det bidrar til å øke busjettet, så kunne jeg egentlig ikke brydd meg. Går greit så lenge de ikke tar det til FOX sitt nivå

 

Det var en tid jeg sa det samme, men har endret standpunkt der. Problemet er at TV-serier lider av å bli mer tilpasset annonsørenes behov enn seerens (forsket på og bekreftet). HBO ble vaksinen til nettopp dette, forretningsmodellen sikret integritet og uavhengighet til serieskaperen.

 

Eksempel:

 

- Mot i Brøstet tilpasser det narrative (tilfører kvinnelige karatkerer) for å trekke til seg annonsører

- Lilyhammer tilpasser det narrative for å selge Lillehammer

- Ellen tas av plakaten for å tilpasse seg annonsører.

 

Det er som når de gir en fornuftig karakter en iPhone fordi Apple betaler for det, som jo indikerer at karakteren ikke er fornuftig likevel :wee:

 

Poenget er at en manusforfatter som endrer på manus fordi et selskap betaler for det ikke er tro mot historien. Vita-eksempelet dro meg helt ut av historien og det føltes plutselig som en reklamepause, som ga et lite hakk i platen til denne nydelige sangen.

 

I vårt forbrukersamfunn ville det vært kjekt å ha en frisone for deres stadige tiltak for å påvirke sinnet vårt (dvs bli idioter som skryter av siste kjøpte produkt på facebook). HBO leverer dette, skulle ønske det samme gikk for Netflix-serier.

Lenke til kommentar

Det var en tid jeg sa det samme, men har endret standpunkt der. Problemet er at TV-serier lider av å bli mer tilpasset annonsørenes behov enn seerens (forsket på og bekreftet). HBO ble vaksinen til nettopp dette, forretningsmodellen sikret integritet og uavhengighet til serieskaperen.

 

Eksempel:

 

- Mot i Brøstet tilpasser det narrative (tilfører kvinnelige karatkerer) for å trekke til seg annonsører

- Lilyhammer tilpasser det narrative for å selge Lillehammer

- Ellen tas av plakaten for å tilpasse seg annonsører.

 

Det er som når de gir en fornuftig karakter en iPhone fordi Apple betaler for det, som jo indikerer at karakteren ikke er fornuftig likevel :wee:

 

Poenget er at en manusforfatter som endrer på manus fordi et selskap betaler for det ikke er tro mot historien. Vita-eksempelet dro meg helt ut av historien og det føltes plutselig som en reklamepause, som ga et lite hakk i platen til denne nydelige sangen.

 

I vårt forbrukersamfunn ville det vært kjekt å ha en frisone for deres stadige tiltak for å påvirke sinnet vårt (dvs bli idioter som skryter av siste kjøpte produkt på facebook). HBO leverer dette, skulle ønske det samme gikk for Netflix-serier.

 

Ja, og så spiller han PS3, wtf liksom.

Lenke til kommentar

At han spiller PS3 har jeg ikke så mye imot. Jeg synes det var en ganske grei måte å skille karakteren litt vekk fra Francis Urquhart ("samme" karakteren i den britiske originalen) og modernisere Francis. Og i grunn så hadde jeg heller ikke noe særlig imot den måten ha nevnte at det var en PSP Vita (selv om det kanskje virka litt kleint), fordi at Francis Underwood er en casual gamer har serien etablert. Det er småting jeg kan leve med.

 

Verre var heller Fox sin måte å vise hvordan man fyller bensin på Nissan-bil i Fringe. Haha. En av de få gangene jeg har lagt merke til at kamera sikter på en bensinfylling.

Lenke til kommentar

I Chuck var aldri den skamløse produktplasseringen et problem for meg, men det gikk vel litt på at de var såpass åpen om det, og dermed gjorde litt narr av seg selv + at serien ville blitt kansellert uten Subway.

 

Langt kjipere er det når "seriøse" serier går for langt, men jeg har ikke reagert nevneverdig på noe i House of Cards så langt.

Endret av Thommesen
Lenke til kommentar

Problemet for meg er når det påvirker handlingen uten noen grunn.

 

I White Collar så er det en scene der kjerringa til Peter skal spionere på noe greier. Så da må hun lukeparkere. Bruker da selvsagt Ford Fusion sitt lukeparkeringssystem......

 

Blir så latterlig å bruke 10 sekunder på en sånn scene.

Lenke til kommentar

Har de alltid sagt nei? Føler at Entourage hadde mye produktplassering, men det var kanskje bare en naturlig del av serien.

 

Det var aldri produkplassering der HBO fikk penger for det. Produktplasseringen i Entourage var mer på grunn av plottet o.s.v. Hvorfor bruke mange penger på å lage noe falskt når en ekte vare er lettere å få tak i også når det kommer til det økonomiske?

 

Tequilaen som ble brukt i serien var et lite merke som ble startet av noen venner av produsentene. At Hollywood-agenter gikk rundt med enten iPhones eller Blackberry faller logisk på plass, eller sitter på en Mac-maskin.

Lenke til kommentar

Jeg har endret på DNS-innstillingene på PS3'n slik at jeg får amerikansk netflix der. Nå har abonnementet mitt utløpt og får der mulighet til å fornye for 8 dollar i måneden. Hvis jeg fornyer der, kan jeg fortsatt bruke netflix på norsk på PC'n (med norsk IP)?

 

Jeg bruker amerikansk Netflix med norsk ip innimellom. Det fungerer flott.

Lenke til kommentar

Har de alltid sagt nei? Føler at Entourage hadde mye produktplassering, men det var kanskje bare en naturlig del av serien.

 

Med mindre de har endret seg siste par år (så oppdatert er jeg ikke). Som nevnt var Entourage noe som falt i en litt små-ullen gråsone, fordi et Tequilla-merke som ble fremmet av bekjente til folkene bak serien ble skrevet inn som en viktig del av handlingen (og en ganske så kjedelig del også, vel å merke).

 

 

Til slutt blir det så enkelt at om en serie i stor grad finansieres av selskaper, hva skiller den så fra en reklame? (annet enn i lengden).

 

Quentin Tarantino er jo litt artig i den sammenhengen, med sine oppdiktede selskaper og hatske forhold til produktplassering. Litt ekstremt er det, men samtidig greit med folk som er opptatt av integritet og uavhengighet i en verden hvor folk flest lar seg kjøpe av en telefon eller to :)

Lenke til kommentar

I House of Cards bryter de med regigrepet til Fincher (vise teksten på sms som dukker opp, som gjort i de første episodene) for å i stedet vise skjermen (og med det fokus på mobilmerket).

 

Så nazi som Fincher er med kontrollen kan jeg umulig tenke meg han er happy med slikt, er jo voldtekt av hans kunstneriske uttrykksform :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...