Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Hei! Noen som har en god webside/et godt program hvor man kan velge serier, så viser den dato for neste episode/når den starter igjen.

 

Kronglete forklart, men de fleste skjønner vel hva jeg mener. Fint design og brukervennlig er vel alltid et pluss.

Du har allerede fått et par forsklag, men slenger opp en til: next-episode.net. Jeg har prøvd myepisodes en stund uten å like den, men falt for next-episode.net. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden jeg har sett alt av Stargate: Atlantis og Universe, er jeg nå igang med SG1. Hvordan er det i forhold til Atlantis? Har bare sett sporadiske episoder på tv3 i før i tiden.

Atlantis er en spin off av SG-1, skal man se seriene kronologisk, så ser man Stargate filmen -> SG1 sesong 1-7 -> sesong 8-10 i parallell med Atlantis 1-3 -> Atlantis 4 og 5 -> Universe 1 og 2.

SG1 avsluttes med to filmer: Continuum og The Ark of Truth.

 

I Atlantis er mye teknologi og slikt allerede etablert, det har blitt oppdaget i SG1 sesongene. Eller så er de to seriene veldig like, hvor de slåss mot en stor sterk fiende. I SG1 er det flere av dem, ikke samtidig, men igjennom hele serien. Syntes også humoren er litt bedre i SG1.

Lenke til kommentar

Hvilke serier som har kommet i år/ i det siste er verdt å få med seg?

 

The Newsroom er ganske dårlig, men absolutt verdt å få med seg - enkelt og greit fordi dens utførelse er et interessant tema å diskutere.

 

Selv karakteriserer jeg den som et valgkampbidrag - og det gjør den jo veldig interessant, enten det var fra en republikaner eller (som i dette tilellet) liberal støttespiller som stod for den.

 

Selv Obamas slakt innen våpenkontroll ble snudd til republikaner-angrep og Obama-forsvar av den liberale Sorkins penn. Hvordan han klarer slikt er interessant å analysere (man skulle tro at nyheter normalt ville brukt dette til å angripe Obama, ikke forsvare han), alt i alt en hel haug med scener i den serien som er spennende i så måte - enten det er å se hvordan kvinner portretteres som mannsahvengige og inkompetente, eller hvordan de som ikke har makt blir stilt til ansvar for "det som er galt" - mens de som har makten blir forsvart.

 

Syntes det er ganske så fornøyelig, selv om det oppfattes som propaganda og trangsynt budskap i den serien - er det jo bra at vi får litt auteur-tilnærming i serieverden også. Har jo eksistert i flere tiår i filmverdenen, så for min del håper jeg på mer. :)

Lenke til kommentar

Ikke noe som ikke kan fikses til en sesong 2.

 

Man kan forøvrig velge å tolke den måten de portretteres på litt annerledes: Sorkins måte å kritisere et mannssamfunn som gjør kvinner "sprøyte galen". At media ikke bare er såpass korrumpert av pengegriske folk, men også at gutteklubben regjerer.

 

 

Jeg klarer ikke helt se det slik, for meg er virker det bare som slett håndverk da Sorkin og co. skrev kvinnelige karakterer - samt Sorkins stadige fantasi for denne hvite flotte middelaldrende mannen som skal redde alt tross sine "mangler" (hvor mye av sitt eget selvbilde projiserer han på mannlige hovedrollene i sine verk?).

 

Men jeg vil nå si serien er viktig. Det er bra det er takhøyde for at serieskapere kan få ut slikt - det skaper grobunn til litt mer dybde i seriediskusjoner enn" hvem det var som skjøt J,R Ewing", eller "hva det er de fordømte tallene betyr" (selv om det også er artig) :)

Lenke til kommentar

Gleder meg mer til Parks And Rec. Aldri har jeg likte mannlige skuespillere i en komiserier så godt siden Woody Harrelson og Kelsey Grammer i Cheers.

 

Arrested Development er så 2013 sammen med Hannibal og sånt at jeg ikke glder meg så mye til det. Gjør det sikkert etter hvert.

Endret av Maury
Lenke til kommentar

Første 15 minuttene av episode 2 av Last Resort var greie, forhåpentligvis får jeg sett mer enn sneak peek`en neste uke i USA. Lurer på hvilken retning karakteren til Robert Patrick tar. En av de skuespillerne jeg liker aller mest på serien. Liker også at Jay Karnes dukker opp, i tillegg til David Rees Snell som allerede er med. Savner The Shield nå.

Lenke til kommentar

Fringe når jeg kommet hjem fra jobben i dag. Gleder meg!

 

Så første episoden av The Mob Doctor i går. Synes den var ganske bra. Men fikk litt filmfeeling av piloten, at den på en måte spilte seg ferdig på første episoden. Og så minnet den meg litt om Southland i det at den nesten er realistisk. Veldig kult å se Zeljko Ivanek i serien også. Håper han får en litt relevant rolle der.

Lenke til kommentar

The Mob Doctor var så kjipt.

 

Jeg hadde forhåpninger til serien som har en ganske god cast når det kommer til birollene Zach Gilford (FNL), William Forsythe, og Ivanek er gode skuespillere alle 3. Også har du gjesteroller av Terry Kinney og Kevin Corrigan som jeg begge har også likt i en god del. Kanskje jeg sjekker ut serien senere igjen, om den forsatt lever (ser ut som den blir en av de første nye seriene til å bli økset nå).

 

Klarer ikke å la vær å tenke på Eddie fra Grounded for Life hver gang jeg ser Kevin Corrigan i en serie. En av de bedre laugh-track sitcomene gjennom tidene synes jeg.

 

http://www.youtube.com/watch?v=I0hA5lX0eSg

http://www.youtube.com/watch?v=ckOpO_p8W68

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...