Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Profit vil alltid være gudfaren til mye av seriene i nyere tider som The Sopranos, Breaking Bad og andre serier der handlingen er tyngre og vi får et fokus på "lovløs" hovedperson/gruppe karakterer. Profit var den serien som begynte å bryte opp isen på det.

 

Sopranos gjorde det mer kommersielt, og var mer suksessfull siden det ble sendt på en annen tv-plattform der folk er mer åpne for det, og var mer leveverdig for en slik type serie. Profit ble litt kritisert for tung handling av kritikerne i en tid der kritikerne virket å ønske lettbeinte serier. Ser du i dag, så blir den hyllet av kritikerne som en ukjent perle og serie som mer kan sammenlignes med serier som Breaking Bad og sånt mer enn hva annet som gikk på den tiden. Den var før sin tid.

 

Det var også suksessen med Gotti og andre tv-filmer på HBO som gjorde at HBO valgte å satse på Sopranos. Seerne likte mafia, og det var derfor også flere av skuespillerne til Gotti endte opp på The Sopranos.

Endret av Maury
Lenke til kommentar

Man kan vel si det var forretningsmodellen som åpnet for muligheten mer enn en isolert serie.

 

At folk var villig til å betale for TV-innhold var essensielt, fremfor at det ble finansiert av annonser var nøkkelen. Serier ble laget mer i tråd med hva publikum ønsker (på annonsekanaler viser forskning at serier er mer tilpasset annonsøren.)

 

HBO tjener penger på biblioteket sitt. Band of Brothers er eksempelvis en serie som fortsatt ofte er på topp ti salg av DVD og det sikrer de flere abonnenter. Nå som nettet er her blir det forhåpentligvis enda mer profitabelt, med tilhørende mer solide produksjoner.

 

En prøvelse er jo om generasjonen som har levd på gratisvarer i et tiår omstiller seg og punger ut. Hvis ikke tror jeg kvaliteten tar slutt.

 

Ingen penger gir ingen serier. Annonsefinansiert tjeneste gir serier som tilpasses annonsørers ønske, eventuelt fylt til randen med produktplassering.

 

Kan jo spørre her: Hvem er villig til å betale for innholdet om det kommer "TV-tjeneste a la spotify"?

 

Jeg håper svaret er "ja". :)

Lenke til kommentar

Joa, nei.

 

Netflix vil være en skuffelse her til landet iforhold til USA (akkurat som UK er en skuffelse kontra USA). Noe bedre ville jeg sagt ja til, men det ser jeg ikke akkurat til å komme med Netflix.

 

Mange som nevner Netflix som en Holy Grail, det er det ikke. Det vil ikke bli noe mer enn det beste alternativet vi har i Norge. Men ikke så optimalt som det burde være.

Lenke til kommentar

En totalt fri HBO-nettjeneste kunne jeg betalt 50-100 kr/mnd for, en samletjeneste for alle de store filmselskapene kunne jeg betalt 100-200 kr/mnd for.

 

De to siste kinoene jeg gikk på kostet jo hhv. 120 kr (3D crap) og 130 (komfortseter).

 

De reklamefinansierte produksjonene er jeg strengt tatt ikke så interessert i, det er mere tidtrøyte som jeg gjerne kan fylle med noe mer meningsfullt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...