Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

HBO gjør det igjen med Treme. Etter tredje og fjerde episode tar serien seg opp, på dette tidspunktet har jeg nå blitt fortrolig med karakterene og serien har fått et godt grep om meg. Noe av det aller første jeg la merke til i serien, er hvordan skaperen gjenspeiler tilstanden i New Orleans etter Katrina med en positiv profil. Det rår ikke kun elendighet, depresjon og frustrasjon i byen, men serien viser oss i stedet innbyggere med optimisme, samhold og nye framtidsutsikter. Det kommer klart fram i serien hvilken betydning musikken og kulturen (deriblant Mardi Gras) har for folket - gjennom musikken finnes det håp, og for noen er musikkinstrumentet det som skaffer mat på bordet. :)

Lenke til kommentar

Var Breakout Kings verdt å få med seg?

 

Det ble fort veldig kjedelig, synes jeg. Kjipe karakterer, ingen overordnet plot.

 

Jeg har egentlig ikke sett så mange serier... Er det noen som vet om det er noen litt mørke thrillere det er verdt å få med seg i disse dager? :)

 

Luther synes jeg er ganske mørkt, og veldig bra.

 

Dexter?

Lenke til kommentar

Treme er fantastisk serie. En av favorittene mine som går, kanskje den favoritten bortsett fra The Killing og Game of Thrones. Har blitt veldig lite diskusjon om noe annet enn Game of Thrones på forumet, så jeg vil også dele mine tanker om Treme.

 

En ting jeg virkelig elsker med Treme er fokuseringen på en by som har så forskjellige problemer. Der folkene har både store og små problemer, de fleste prøver å få penger til å betale regninger og mat. Og samtidig prøver å få ting til slik det var før. Det er er spesielt her Clarke Peters(fra The Wire) gjør en bra rolle i hans karakter som er en gammel sliten Mardi Gras-"general". Samtidig gjør også Jon Seda(fra The Pacific) en god rolle i å spille en karakter som lever fett på å bygge opp New Orleans.

 

Du har i tillegg musikern Steve Earle som også er med på Treme, som også spilte i flere episoder av The Wire. Som lager gangske bra musikk til serien, som har både blitt Grammy og Emmy-nominert.

 

Karaktern Sonny er en favoritt blitt for min del, etter han i sesong 2 prøver å bli et bedre menneske, selv om miljøet han alltid er i gjør det vanskelig. Han er litt som Bubbles i The Wire, bare mindre junkie og boms såklart. Og det samtidig kommer det fram i Treme at han kanskje ble et dårligere menneske på grunn av stormen og alt dette.

 

Treme har virkelig en veldig personelig historiefortelling, og det er en av de grunnen til at jeg liker serien. Jeg har selv bodd i byen i 3 månder, så det er også en av grunnene til at jeg også liker serien stort.

 

Treme er ikke noe for alle(akkurat som The Wire), men det er en slags The Wire utgave der det kriminelle miljøet ikke er hovedfokuset, også litt fordi New Orleans er ingen Chicago eller Baltimore. Så det er veldig unøvendig å blusse opp New Orleans som en by fullt av kriminelle, noe den ikke er(seff, det finnes kriminelle, men ikke så åpenbart og mye som Baltimore f. eks). Så litt glad at Treme er en egen greie, men David Simon bruker mye av den samme fortellingsmåten fra The Wire i Treme. Da den også skifter litt fokus hver sesong, da stort sett sesong 1 handlet om oppbyggelsen av New Oreleans handler sesong 2 om en del annet enn bare å komme opp på beina. Kriminaliteten er i et mye større fokus i sesong 2, og samme med personer som prøver å tjene penger. Både folk som gjør det stort, og smått nok til å overleve.

 

Musikken er også i perfekt New Orleans-stil, med blant annet Earle som nevnt. Samtidig er også Mardi Gras-paradene gjort utrolig autentiske og bra. En serie jeg kommer til å kose meg med sansyneligvis i årene som kommer, da serien blir fornyet tidlig hver år nå på rad og det er HBO.

 

Sesong 3 kommer nok våren 2012. Slik som sesong 2 startet nå. Å sesong 1 i 2010.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Premiere på ny serie:

Franklin and Bash. Noen kommentarer?

 

Grei, ser ut som en keeper for TNT med tanke på seertallene var bra. Og med tanke på hvor ned i grøfta Men of A Certain Age ser ut til å gå, så kanskje de tar vare på denne og kaster ut gamlingene i en den eldre aldern. Likte egentlig casten med Mark-Paul Gosselaar(som jeg egentlig har hata alle seriene han har vært med i siden NYPD Blue, hvis du luker ut en liten gjesterolle i Weeds) og de andre.

 

Kanalen har en rekke greie serier, men ikke akkuratt direkte bra tv-serier som Memphis Beat, Leverage og Southland. Sistnevnte er den beste.

 

 

Blir spenndene å se hvordan TNT klarer seg med Falling Skies.

 

skiesposter.jpg

 

Vedder nesten på at TNT klarer seg lengre med Falling Skies enn hva Fox gjør med Sci-fi serie nr 2, Terra Nova fra Steven Spielberg også i år.

Lenke til kommentar
*snip*

Hår nå blitt frelst av serien. Jeg er tilhenger av jazz og blues, så musikkscenene er en nytelse i serien. Soundtracken skal bestilles. :)

 

Er ikke selve sjangern som jeg liker, men det blir gjort(og innimellom gjenskapt) så godt i Treme. Det er en veldig musikalsk serie uten at den er en faktisk musikal.

 

Må også legge til at liker rollen Oscar-vinnern, Melissa Leo fra The Fighter gjør i serien. Hun er nødvendigvis ikke favoritten, men hun stepper til bra innimellom. Og liker godt at de har med David Morse fra John Adams, som er en av favoritt mini-seriene mine.

 

Føler også jeg liker sesong 2 en hel del bedre, fordi jeg er såpass kjent med karakterne at jeg blir litt sånn personlig knytta til dem. Spesielt Sonny og Jeanette(kokken).

_______________________________________________________________

 

Ny promo for Terra Nova, Speilberg-produserte sci-fi serie i år #2.

 

http://www.youtube.com/watch?v=B9MyLg-wRPI

Endret av Maury
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...