Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (På 17.8.2024 den 6:52 AM):

https://insidethemagic.net/2024/08/star-wars-lego-star-wars-rebuild-the-galaxy-dr1/

Disney Officially Reboots ‘Star Wars’ After String of Disasters, Removes Sequels From Canon

The upcoming four-part miniseries LEGO Star Wars: Rebuild the Galaxy (2024) revolves around a young character named Sig Greebling (Gaten Matarazzo) who discovers an ancient, powerful relic called the “Cornerstone”, which ends up completely “rewriting” Star Wars history.

“When you removed the Cornerstone, you created a new galaxy,” Jedi Bob (Bobby Moynihan) tells Sig in the new teaser. “Every person and every world will be different.”

 

Tittelen er ganske clickbaity da det er snakk om en LEGO miniserie som heter Rebuild the Galaxy. Men jeg synes det er morsomt at det virker som om Disney kanskje shopper rundt idéer for å retconne alt de har laget så langt og eventuelt lage et multiverse. Idéen i dette tilfellet er for enkelt til at jeg tror det kan funke for live action Star Wars, men det er jo litt morsomt om LEGO Star Wars blir en bedre narrativ Star Wars enn Disney live action Star Wars har vært. Jeg er generelt lite glad i retcons, men i dette tilfellet er det kanskje det eneste som kan redde franchisen.

Høres genialt ut 😀

LEGO filmen var jo genial (spesielt Batman😆) for ikke å snakke om Batman 😆

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sjalottløk skrev (16 minutter siden):

selvom jeg er generelt skeptisk til Netflix

Hvorfor det egentlig? Vet ikke hvor involverte Netflix er i praksis når de kjøper serier som dette, men jeg synes på generelt grunnlag at det norske de har er bra.

Harry Hole var jo stjernespekket til tusen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er fint at Netflix satser stort i Norge og Skandinavia igjen. Harry Hole er ikke det eneste å se frem til av norske produksjoner fra Netflix. Vi har også Milliardærøya som kommer snart, og et par serier og filmer til som kanskje ikke er annonsert enda, men som har fått ganske så mye ressurser å jobbe med og som det er god grunn til å ha stor tro på etter min mening.

Nimrad skrev (11 minutter siden):

Vet ikke hvor involverte Netflix er i praksis når de kjøper serier som dette, men jeg synes på generelt grunnlag at det norske de har er bra.

Det er veldig varierende, men som grunnregel kan man egentlig si at jo større budsjett, jo mer involvert er utgiveren. Det har kanskje vært en del lavbudsjett Netlflix-produksjoner i Norge som ikke har slått så godt an (f.eks. Blodtur), men også noen ganske store suksesser (f.eks. Post Mortem, Hjem til Jul). 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (12 minutter siden):

Det har kanskje vært en del lavbudsjett Netlflix-produksjoner i Norge som ikke har slått så godt an (f.eks. Blodtur)

De «dårlige» har kanskje gått meg hus forbi.

Snikpellik skrev (12 minutter siden):

Det er veldig varierende, men som grunnregel kan man egentlig si at jo større budsjett, jo mer involvert er utgiveren.

Noen ting virker jo ganske som at de bare kjøper opp og knapt er involvert i det hele tatt. De har jo blant annet «tatt over» Pørni, og så kjøpte Ibelin som vel var ferdig laget når de kjøpte den.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (Akkurat nå):

Noen ting virker jo ganske som at de bare kjøper opp og knapt er involvert i det hele tatt. De har jo blant annet «tatt over» Pørni, og så kjøpte Ibelin som vel var ferdig laget når de kjøpte den.

Ja, det er en del de har kjøpt opp og som ikke er originale Netflix-produksjoner. Men de produserer stadig mer originalt norsk igjen selv nå.

Serier som Pørni er på Netflix (og NRK) fordi Viaplay Group har blitt tvunget til å selge nærmest alt de har produsert til andre distributører for ikke å gå konkurs. Det er flere Viaplay-serier er ferdige og som står på vent fordi de ikke er blitt kjøpt opp enda.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sjalottløk skrev (22 minutter siden):

Synes det er lite av de gode kvalitets-seriene som kommer fra Netflix. Det er mer kvantitet enn kvalitet som kommer fra den kanten.

Unntak finnes selvsagt.

Det er litt begge deler. Det er kommet myyye billig fyllmasse fra Netflix i det siste, men det gjør ikke at jeg tenker at storsatsinger fra Netflix automatisk er dårlig. Det er bare veldig mye som kommer. Tvert i mot synes jeg mange av disse internasjonale satsingene fra Netflix har vært de beste. Dark, La Casa del Papel og Squid Game er de første jeg kommer på.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 17.8.2024 at 2:24 PM, Sjuttolini said:

Altså, hæ? Hva mener du med "fant ut av plottet"? 

 

Var det ikke slik at folk fant ut hva greia var etter bare noen få episoder, men at serieskaperne nektet for at det var tilfelle, helt frem til siste sesong? 😄

 

4 hours ago, Entern said:

Høres genialt ut 😀

 

Ja, jeg er vanligvis ingen fan av retcons, men når materialet er så dårlig som det er i deler av Disney Star Wars så er det nesten ingen annen utvei. Jeg liker Rogue One, Mandalorian og Andor, men resten av det... oi.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (40 minutter siden):

Dama driver og leser bøkene, bla. for å lære seg norsk. Hun sier de er bra. Da slipper jeg å lese dem, så sparer jeg litt tid 😄Det var litt av et stjernegalleri, ja.

Har ikke lest bøkene selv, skandinavisk krim er ikke noe for meg bortsett fra Varg Veum 😆


Santelmann spesielt er veldig god. Var perfekt både som faren i Ut Å Stjæle Hester (en perfekt og snill far som likevel er 100% troverdig), og den mest subtile psykopaten i Exit (like umoralsk og ond som de andre men mer høytfungerende så han skjuler det stort sett bra, desto skumlere når det kommer frem) 🤩

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (40 minutter siden):

 

Var det ikke slik at folk fant ut hva greia var etter bare noen få episoder, men at serieskaperne nektet for at det var tilfelle, helt frem til siste sesong? 😄

 

 

Ja, jeg er vanligvis ingen fan av retcons, men når materialet er så dårlig som det er i deler av Disney Star Wars så er det nesten ingen annen utvei. Jeg liker Rogue One, Mandalorian og Andor, men resten av det... oi.

Er jo på en måte modig av dem å gjøre det, vedkjenne at de siste filmene ikke når opp 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Brother Ursus said:

Var det ikke slik at folk fant ut hva greia var etter bare noen få episoder, men at serieskaperne nektet for at det var tilfelle, helt frem til siste sesong? 😄

Vet fortsatt ikke helt hva som menes her. Greia med Lost er jo at de styrter på en øy hvor mange mystiske ting skjer, og det skjønner man jo ganske fort. Mysteriene blir oppklart etter hvert, og noen ville jo naturligvis ha rett i teoriene sine. Men at noen skulle forutse hele serien og hvordan den sluttet er nærmest umulig. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Nimrad said:

Det er litt begge deler. Det er kommet myyye billig fyllmasse fra Netflix i det siste, men det gjør ikke at jeg tenker at storsatsinger fra Netflix automatisk er dårlig. Det er bare veldig mye som kommer. Tvert i mot synes jeg mange av disse internasjonale satsingene fra Netflix har vært de beste. Dark, La Casa del Papel og Squid Game er de første jeg kommer på.

Har bare sett Squid Game av de du nevner. Gitt all hypen rundt den, så synes jeg den skuffet litt. Men forventningene var ganske høye også. Den var derimot ikke dårlig.

Har blitt lite serie-titting på meg det siste året, men av det jeg har sett av netflix-serier er ofte ting med kule konsepter og lite annet bra. Kanskje en og annen kjent skuespiller.

Don't Look Up var derimot veldig bra og original, men det er riktignok en film

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Brother Ursus said:

Dama driver og leser bøkene, bla. for å lære seg norsk. Hun sier de er bra. Da slipper jeg å lese dem, så sparer jeg litt tid 😄Det var litt av et stjernegalleri, ja.

Vurderer og ta den første i lydbok-form. Er derimot litt bekymret for at det skal ødelegge for serien.

Lenke til kommentar
Sjalottløk skrev (11 minutter siden):

Har bare sett Squid Game av de du nevner. Gitt all hypen rundt den, så synes jeg den skuffet litt. Men forventningene var ganske høye også. Den var derimot ikke dårlig.

Har blitt lite serie-titting på meg det siste året, men av det jeg har sett av netflix-serier er ofte ting med kule konsepter og lite annet bra. Kanskje en og annen kjent skuespiller.

Don't Look Up var derimot veldig bra og original, men det er riktignok en film

La casa del papel er et must. Bærer kanskje litt preg av å bli fornyet med for mange sesonger, men veldig veldig høy kvalitet i starten.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...