Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var en god liste, men det blir liksom så veldig subjektivt. Personlig så syntes jeg Succession var noe møl, Battlestar har jeg aldri hatt sansen for og House er morsomt i tre episoder før man skjønner at det er det samme formatet hele veien. (sier ikke et vondt ord om Hugh Laurie da, han spiller fantastisk i den serien).

Sesong 1 av Lost er noe av det beste jeg har sett på TV noen gang, men jeg føler at det var en litt sånn "you had to be there" type serie. Den tok verden med storm, internett var fortsatt veldig ungt og det spratt opp fan-forumer med alle mulige former for spekulasjoner ukentlig. Det var liksom DEN serien å prate om ved kaffemaskinen. Føler ikke helt at andre serier har klart å gjenskape den samme "magien" (i mangel av et bedre ord). Litt overraska over at Lost i det hele tatt befinner seg på en sånn liste så gammel som den er og såpass som den raste i kvalitet ettersom sesongene gikk.

 

Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (2 minutter siden):

Sesong 1 av Lost er noe av det beste jeg har sett på TV noen gang

Ikke til forkleinelse, men lost bærer veldig preg av tidens tann. Det var og er en ålreit serie, men i mine øyne langt fra «beste noen gang». 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Forsåvidt enig. Serien eldes ikke veldig bra, og hadde jeg sett den for første gang nå hadde jeg antagelig ikke sitti med samme tanker. Mye av greia med at jeg setter sesong 1 så høyt, var også alt som skjedde rundt serien. Alle spekulasjonene, alle fan-forumene (bla. lost-norge.net, never forget).

Det var liksom en hype som gikk langt forbi "Har du sett <insert serie her>?? Den er dritbra"

Og hva du mener, understreker jo forsåvidt det som jeg begynte det forrige innlegget mitt med - det er helt subjektivt, så blir liksom vanskelig å si at det er feil at noe innehar en plassering på ei liste. Den er jo bare basert på et gjennomsnitt.

Endret av Wheeljack
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (1 time siden):

Sesong 1 av Lost er noe av det beste jeg har sett på TV noen gang, men jeg føler at det var en litt sånn "you had to be there" type serie. Den tok verden med storm, internett var fortsatt veldig ungt og det spratt opp fan-forumer med alle mulige former for spekulasjoner ukentlig. Det var liksom DEN serien å prate om ved kaffemaskinen. Føler ikke helt at andre serier har klart å gjenskape den samme "magien" (i mangel av et bedre ord). Litt overraska over at Lost i det hele tatt befinner seg på en sånn liste så gammel som den er og såpass som den raste i kvalitet ettersom sesongene gikk.

GoT gjorde vel mye av det samme. Det var den alle snakket om dagen etter sending, hver eneste uke. 

Personlig synes jeg Lost fortjener plassen, og ville plassert den over f.eks Stranger Things (som jeg også synes er en veldig god serie). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lost skapte et engasjement som man ikke har sett maken til verken før eller siden. Nesten hver eneste episode ble etterfulgt av diskusjoner og teoretisering som varte helt til den neste episoden kom, så man måtte absolutt være der for å få fullt utbytte av det. Kan ikke komme på noe som helst fra en annen serie som har vært mer diskutert enn ting som luka, knappen og the others. Sånn er det ikke nå lenger. Du får åtte episoder om gangen, og all diskusjon dør ut etter få dager, og det er ikke lenger snakk om hva som skjer i neste episode, men om det blir flere episoder i det hele tatt. For å sitere Jack: We have to go back!

Men jeg synes fortsatt det er en veldig underholdende serie å se igjen sånn ca hvert femte år. Mange gode karakterer, og når man venter så lenge så glemmer man jo en del sånn at det fortsatt kan være spennende. Serien har sine feil som alt annet, men jevnt over synes jeg den er helt på nivå med Breaking Bad og det andre som ligger oppunder toppen på lista der. Det var snakk om undervurderte serier her tidligere, og med tanke på hvor mye latterliggjøring jeg har sett av Lost opp gjennom tidene vil jeg helt klart si det er en undervurdert serie.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sjuttolini skrev (1 time siden):

Lost skapte et engasjement som man ikke har sett maken til verken før eller siden. Nesten hver eneste episode ble etterfulgt av diskusjoner og teoretisering som varte helt til den neste episoden kom, så man måtte absolutt være der for å få fullt utbytte av det. Kan ikke komme på noe som helst fra en annen serie som har vært mer diskutert enn ting som luka, knappen og the others. Sånn er det ikke nå lenger. Du får åtte episoder om gangen, og all diskusjon dør ut etter få dager, og det er ikke lenger snakk om hva som skjer i neste episode, men om det blir flere episoder i det hele tatt. For å sitere Jack: We have to go back!

Nja, det er da mange som slipper en og en episode fortsatt? AppleTV+ gjør stort sett det i hvert fall. Prime også.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 timer siden):

Ikke til forkleinelse, men lost bærer veldig preg av tidens tann. Det var og er en ålreit serie, men i mine øyne langt fra «beste noen gang». 

Merker at de fleste typiske amerikanske serier fra 2000-2010 har eldes som melk. Prøvde meg på prison break for litt siden. Husker det som en ekstremt sterk første sesong. Klarte ikke mange episodene før jeg måtte kaste inn håndkle.

 

Sjuttolini skrev (1 time siden):

Lost skapte et engasjement som man ikke har sett maken til verken før eller siden. Nesten hver eneste episode ble etterfulgt av diskusjoner og teoretisering som varte helt til den neste episoden kom, så man måtte absolutt være der for å få fullt utbytte av det.

Game of Thrones?

 

Entern skrev (1 time siden):

Så Lost blir litt a la Skam, sånn sett.

Hva?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (8 minutter siden):

Merker at de fleste typiske amerikanske serier fra 2000-2010 har eldes som melk. Prøvde meg på prison break for litt siden. Husker det som en ekstremt sterk første sesong. Klarte ikke mange episodene før jeg måtte kaste inn håndkle.

 

Game of Thrones?

 

Hva?

Enig vedrørende GoT, hver episode var snakkis på lunsjen dagen etter 👍

Var masse spesielt ved siden av tv episodene med Skam også, fiktive SoMe kontoer, korte opptak osv osv 🙂

Lenke til kommentar
32 minutes ago, Sjørøver said:

Merker at de fleste typiske amerikanske serier fra 2000-2010 har eldes som melk. Prøvde meg på prison break for litt siden. Husker det som en ekstremt sterk første sesong. Klarte ikke mange episodene før jeg måtte kaste inn håndkle.

Høres ut som et deg-problem. Seriene har ikke forandret seg, så hvis du plutselig ikke liker de lengre så er det ikke serienes skyld. Jeg synes det meste fra 2000-2010 er mye bedre enn det som har kommet de siste åra, og til tross for at sesongene var opptil tre ganger så lange så har de ikke noe dårligere pacing eller mer filler enn dagens serier. De første sesongene av Lost, Prison Break og Heroes, samt den femte sesongen av 24 står fortsatt som de aller beste serie-sesongene noensinne for min del. Hvis det er nå noen har tenkt å prøve seg på et nostalgi-argument så var jeg godt oppi 20-åra da jeg så de fleste av disse seriene.

Game of Thrones er nok det som har kommet nærmest Lost med tanke på diskusjon, men det blir ikke helt det samme når over halvparten av historien allerede finnes i bokform og mange dermed vet hva som vil skje.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (44 minutter siden):

Merker at de fleste typiske amerikanske serier fra 2000-2010 har eldes som melk.

Mange av de ble jo så begrenset av sensur reglene de har over dammen at de fort fremstår som litt dumme sett i forhold til serier som ikke er begrenset av de reglene, det blir litt merkelig når det fæleste banneordet en hardbarket morder og seriekriminell bruker er dangit. Sons of anarchy synes jeg ble litt merkelig med alle de morderiske bikerne, men ikke et eneste fuck ytret, samme med The Shield, jeg digger The Shield, men fremdeles litt merkelig. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://insidethemagic.net/2024/08/star-wars-lego-star-wars-rebuild-the-galaxy-dr1/

Disney Officially Reboots ‘Star Wars’ After String of Disasters, Removes Sequels From Canon

The upcoming four-part miniseries LEGO Star Wars: Rebuild the Galaxy (2024) revolves around a young character named Sig Greebling (Gaten Matarazzo) who discovers an ancient, powerful relic called the “Cornerstone”, which ends up completely “rewriting” Star Wars history.

“When you removed the Cornerstone, you created a new galaxy,” Jedi Bob (Bobby Moynihan) tells Sig in the new teaser. “Every person and every world will be different.”

 

Tittelen er ganske clickbaity da det er snakk om en LEGO miniserie som heter Rebuild the Galaxy. Men jeg synes det er morsomt at det virker som om Disney kanskje shopper rundt idéer for å retconne alt de har laget så langt og eventuelt lage et multiverse. Idéen i dette tilfellet er for enkelt til at jeg tror det kan funke for live action Star Wars, men det er jo litt morsomt om LEGO Star Wars blir en bedre narrativ Star Wars enn Disney live action Star Wars har vært. Jeg er generelt lite glad i retcons, men i dette tilfellet er det kanskje det eneste som kan redde franchisen.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Sjuttolini said:

Lost skapte et engasjement som man ikke har sett maken til verken før eller siden. Nesten hver eneste episode ble etterfulgt av diskusjoner og teoretisering som varte helt til den neste episoden kom, så man måtte absolutt være der for å få fullt utbytte av det.


Problemet er at den bare er tull. Folk fant ut av plottet i løpet av de første episodene - og serieskaperne brukte de neste 5+ årene på å gaslighte' fansen.

Lenke til kommentar

Jeg falt helt ut av Lost når de introduserte nok en mystisk greie, uten å på noe tidspunkt ha redegjort for noen av de andre mystiske greiene, det var bare mystisk greie oppå mystisk greie, og enda en mystisk greie, oi nå skjedde det noe mystisk, er ikke det mystisk ? Lost i et nøtteskall. Kanskje det hele bygde opp til noe fantastisk noe, men jeg mistet interessen. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Gleder meg til Dune Prophecy som begynner på Max i November.

https://www.hollywoodreporter.com/tv/tv-news/dune-prophecy-november-2024-premiere-1235951751/

Utspiller seg 10000 år føre Dune filmene og handler om to Harkonnen søstre som danner Bene Gesserit sekten. Basert på Sisterhood of Dune romanen av Brian Herbert (antar sønnen til F.H.) og Kevin J. Anderson.

Endret av Gouldfan
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...