Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
PgUp skrev (1 minutt siden):

Ikke sett denne, holder den seg bra?

Spesialeffekter, kulisser osv er ganske tragiske sånn sett oppimot dagens standard. (Kan diskuteres om de var langt fra "top notch back in the day" og.)

Men jeg likern grunnet storyline og hoved/bi karakterene. Anbefaler at du gir den en sjans. 👍

 

(Minneverdig scene som "satt som ett skudd" for min del, og som ødela mange sci fi franchiser etterpå. Deriblant Star Wars. Turbolasere og blastere er døllt i skip mot skip kamp, store laserstråler som kutter skip i 2 deler? That is THE shit!!)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Duriello said:

Gah, slutt å nevne Babylon 5..

Must.. resist.. urge.. to.. binge!

2 hours ago, PgUp said:

Ikke sett denne, holder den seg bra?

 

Babylon 5 er knallbra. Én av mine favorittserier gjennom alle tider. Og en av de best skrevne serier i TV-historie, antagelig.  Og jeg synes den holder seg godt, tross alt.

Den har også noen virkelig fantastiske skuespillere. De som spiller Londo, G'Kar, Vir, Lennier osv. er knallgode. Anbefaler også å følge med på forholdet mellom disse som utvikler seg over tid. Rett og slett episk. Tragisk at Peter Jurasik og Andreas Katsulas ikke vant Emmy. De ble også bestevenner i virkeligheten mye på bakgrunn av kjemien de hadde. Dessverre er begge skuespillerne gått bort.

Til tross for at serien ble laget i 1993 på et såkalt "shoestring budget", så klarte de å få til ENORMT mye. CGI holder seg i min oppfatning "ålreit". Det ble laget på Lightwave som var mye billigere og lettere å bruke enn 3D-studio osv. Makeup og alien effects er også utrolig bra tatt i betraktning. De er relativt troverdige og bedre enn Star Trek f.eks. Universet er svært godt uttenkt og detaljert.

Serien har 8,4 på IMDB, 93% på RT, 8,7 på Metacritic.

Jeg kan nesten ikke anbefale den varmt nok. Sesong 1 er treg til å komme i gang. Og du bør også se filmene og serien i kronologisk rekkefølge. Sesong 2 og 3 er rett og slett noe av det beste som har vært på TV.

1. Babylon 5: The Gathering (film/pilot, 22nd Feb 1993)
2. Babylon 5: Season 1-4 (26th Jan 1994-27th Oct 1997)
3. In The Beginning (film, 4th Jan 1998)
4. Babylon 5: Season 5 (21st Jan 1998)
5. Thirdspace* (film, 19th Jul 1998)
6. The River of Souls (film, 8th Nov 1998)
7. A Call to Arms (film, 3rd Jan 1999)
8. Crusade: Season 1 (9th Jun 1999)
9. The Legend of the Rangers (film, 19th Jan 2002)
10. The Lost Tales: Voices in the Dark (31st Jul 2007)
11. Babylon 5: The Road Home (animated film, 2023)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ikke undervurdert, men oversett som bare det: Shadow Bound. Med sine 72 votes på imdb er den ikke akkurat så jævlig kjent, men det kan virke som om majoriteten av de som har sett den elsker den. 5x20 min svart/hvitt stum-serie som til tross for å ikke være en H. P. Lovecraft adaptasjon, kanskje er den mest Lovecraftian filmen/serien som er laget til nå. Mørk, twisted, weird og ikke minst helt absurd bra. Lett en topp-3 serie for min del, men kanskje den aller best jeg har sett. Et mesterverk uten like!

For fans av H. P. Lovecraft og 1920-talls horrorfilmer.

MV5BMTUwMzI2MTE1NV5BMl5BanBnXkFtZTgwOTQz

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Entern said:

Buffy (sesong 1-3*) og Angel

*=4 går også an, og kanskje 5 men styr unna 6-7

Altså - hvordan går det an å gi en slik anbefaling egentlig? - Du kan jo godt mene at sesong 6-7 er svakere, men når du setter deg ned for å se på en serie med 7 sesonger (?) så bråstopper du jo ikke etter sesong 5 fordi noen har sagt resten er dårlig???

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (7 minutter siden):

130 tusen stemmer og 8.4 på skalaen. Hvordan mener du den er undervurdert? Burde den vært på 9? Verdens beste serie?

Gjelder ikke bare din anbefaling, men flere her inne anbefaler jo veldig populære serier. For All Mankind er jo skrytt opp i skyene blant annet, den er ikke undervurdert, den er nettopp der den skal være.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 time siden):

Kit Harrington uttaler seg om siste sesong av Game of Thrones. 

Vet ikke helt om jeg er enig i at det ikke var noe alternativ. Alternativet var jo å bruke lengre tid. Hvis ting ikke var så stress for å rushe det ut så hadde de kanskje hatt mer energi til å fullføre serien skikkelig. Massevis av gode serier som overlever 2 år mellom sesongene, selv House of the Dragon. Jeg hadde heller sett at sesongene 5-8+ brukte lengre tid og leverte mer kvalitet i skrivingen.

Med det sagt: Lengre tid hadde kanskje gitt skuespillerne mer energi og lyst, men det er ikke sikkert at showskaperne Dum og Dummere hadde klart å lage noe bedre selv med ekstra tid.

Ganske åpenbart i intervjuene rundt siste sesongen at skuespillerne heller ikke var happy da når den kom ut.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 timer siden):

130 tusen stemmer og 8.4 på skalaen. Hvordan mener du den er undervurdert? Burde den vært på 9? Verdens beste serie?

Gjelder ikke bare din anbefaling, men flere her inne anbefaler jo veldig populære serier. For All Mankind er jo skrytt opp i skyene blant annet, den er ikke undervurdert, den er nettopp der den skal være.

Har også en litt annen definisjon på undervurdert enn flere her.

Oversett som ble nevnt over her er mye bedre betegnelse på flere av disse nevnte seriene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...