Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

"Furia" på nrk.no.

Den starter ganske heseblesende og rett på, med en far og datter som flytter/flykter til bygda for ikke å bli gjenkjent. Skuespilleren har ett ansiktsutrykk hele veien, som er å se bekymret ut. Handler også om tapet av kona. Utrykket går over til smil og varme når han er sammen med datteren sin. Han har fått ny jobb i politiet med hemmlig identitet (PST). I bygda er det et høyreektremist nettverk finansiert av russisk mafia, som han skal bekjempe. Nettverket driver med konspirasjonsteori og har et forvridd verdensbilde. Kulturkrig mot muslimer er målet.

Jeg tenker, nordmenn er vel egentlig ikke kjent for å lage gode actionfilmer. På en måte litt Lilyhammer i starten av serien. Men kriminal får vi til. Så skjer flere drap på bestialske måter.

Nrk har visst sluttet å bry seg om aldersgrense for vold.

Handlingen flyttes til Berlin og til lagerbygninger. Politikere blir involvert. De høyreekstreme angriper en skole som de iscenesetter til å være IS.

Furia spilt av Ine Marie Wilman, fikk kontakt med det høyreekstreme miljøet gjennom den falske bloggen Furia. Den gir henne tilhengere og muligheten til å gå undercover i gruppen, men må samtidig unngå mistanke. Spilt med et bekymret ansiktsuttrykk, men synes likevel Wilman gjør en god figur. Furia har traumer/glimt av søsteren som ble drept på Utøya.

Jeg ser det som svært lite sannsynlig hvordan Furia nedkjemper hovedmannen/menn med kampsport og leverer kommunikasjon til "hovedkvarteret". Før det får vi mer vold og kalde mord som underholdning. Vi er nok innom spillverdenen også.

Jeg klarer ikke helt å svelge denne komboen når terror skjer i virkeligheten.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
23 hours ago, Brother Ursus said:



Her kommer personangrep på løpende bånd.

Jeg skrev da også vitterlig at jeg tar forbehold om at jeg ikke har sett dem, og stiller spørsmål.

"Tydelig lånt av" er det heller ikke, da jeg ikke har uttalt meg om det du snakker om overhodet. Det er jo du som resirkulerer narrativ fra andre kilder her.

Ta deg sammen.

Så istedenfor å faktisk svare på spørsmål, så tiltrer du deg offerrollen. Det er noe rikt av at du selv omtaler andre som venstreekstreminster og andre ord her, og nå skriker ulv. 

Jeg skrev at du baserer deg på noe du ikke har sett og hva noen sier, men enda mer hva noen som tydelig ikke har forstått serien sier/skriver. Folk som ser ut til å få forståelsen sin utifra Facebook-memes istedenfor en helt normal forståelse av en historie og fakta. 

The Boys har ikke plutselig fått en "identitspolitikk" i seg, når det tydelig er snakk om en karakter som alltids har vært sånn hele tiden - for så lenge som 5 år siden når serien startet. 

At en farget karakter introduseres i serien, sammen med en nøttebrun-håra alt-right Barbie er heller ikke identitetspolitikk. 

Basert på hva du faktisk skriver, så får man også inntrykk at du får dette fra folk som ikke engang klarer å forstå at Homelander ikke er helten i historien.

Men om du mener jeg er slem nå, så beklager jeg. 

 

 

 

Endret av Filmvenn
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 13.6.2024 at 1:31 PM, sofiemyr said:

men 20% på tomatoes og 4.0 på imdb og synkende er vel en rimelig grei indikator på at folk flest ikke er veldig fornøyde?

Så nettopp en film som hadde fått 3.5. Ingen av oss forstod hvorfor etter å ha sett den. Den var helt greit en 6-7.

3.5 gjorde at vi nesten ikke så den. Glad for at vi vet at internett er litt crazy for tiden og ga den en sjangs likevel.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (58 minutter siden):

Så nettopp en film som hadde fått 3.5. Ingen av oss forstod hvorfor etter å ha sett den. Den var helt greit en 6-7.

3.5 gjorde at vi nesten ikke så den. Glad for at vi vet at internett er litt crazy for tiden og ga den en sjangs likevel.

Facebook har en algoritme som hele tiden gir meg clips fra filmer jeg har null kjennskap til så ja - vi har sett masse rare ting her som er utenfor mine «kriterier» - men når vi ser noe som faktisk er bedre enn forventet så går jeg inn på imdb og legger inn min karakter… 

Lenke til kommentar

Nyeste episode av Dark Matter er kanskje beste episoden hittil. En episode igjen nå, kommer neste onsdag. Tror det eneste negative folk har sagt er at det er litt "slow burn" i midten av sesongen, men nå som man kan binge tror jeg de fleste kommer seg forbi det. For min del synes jeg det var nødvendig for å gi litt mer vekt på det som skjer.

Så også ferdig Sesong 2 av The Big Door Prize. Liker serien godt fortsatt, men føler at Sesong 1 og 2 kunne vært en sesong på rundt ~12 episoder i stedet for 2 på 20. Noen plotlines som enten tok for mye tid eller var for uinteressant, men også mye i Sesong 2 som var bedre enn i den første. Spent på neste sesong.

Blir vel å fortsette på Sugar etter at jeg er ferdig med Dark Matter. Mye bra på Apple TV+, angrer ikke på årsabonnementet der.

Og så fort Severance får bekreftet en dato for sesong 2 så blir det vel et gjensyn med sesong 1 igjen også. Alt for lenge å vente...

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, Comma Chameleon said:

Nyeste episode av Dark Matter er kanskje beste episoden hittil. En episode igjen nå, kommer neste onsdag. Tror det eneste negative folk har sagt er at det er litt "slow burn" i midten av sesongen, men nå som man kan binge tror jeg de fleste kommer seg forbi det. For min del synes jeg det var nødvendig for å gi litt mer vekt på det som skjer.

Så også ferdig Sesong 2 av The Big Door Prize. Liker serien godt fortsatt, men føler at Sesong 1 og 2 kunne vært en sesong på rundt ~12 episoder i stedet for 2 på 20. Noen plotlines som enten tok for mye tid eller var for uinteressant, men også mye i Sesong 2 som var bedre enn i den første. Spent på neste sesong.

Blir vel å fortsette på Sugar etter at jeg er ferdig med Dark Matter. Mye bra på Apple TV+, angrer ikke på årsabonnementet der.

Og så fort Severance får bekreftet en dato for sesong 2 så blir det vel et gjensyn med sesong 1 igjen også. Alt for lenge å vente...

Liker du serier som Lodge 49, Justified, Terriers, Veronica Mars, Fargo, Bosch, Sugar og sånt, så burde du ha Bad Monkey i august litt på radaren. Komidrama krim fra Bill Lawrence (Scrubs, Ted Lasso) rundt en avdanka etterforsker (Vince Vaughn) som roter seg borti en drapssak. 

Liker du også Severance, så kan sci-fi komidrama-serien Sunny neste måned også fungere med Rashida Jones i hovedrollen. Med også Hidetoshi Nishjima fra fantastiske Drive My Car.

Pluss hvis du liker litt periodedrama med krim, så er Lady in The Lake med Natalie Portman kanskje verdt det neste måned også.

Generelt veldig fan av AppleTV+. De har den beste flåta av serier å komme med gjennomsnittlig av alle streamingtjenestene. Og det sier jeg som generelt er ganske anti Apple, og deres produkter. 

Endret av Filmvenn
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er ikke en stor tegneserie-fyr og har ikke lest The Boys, men syns serien er god. Har ikke sett siste sesongen enda, men merker også at det - for min del, som en som ikke har kjennskap til det fra før - er en serie som ikke burde leve for lenge. Det er en sjokkfaktor i serien som man vanskelig kan opprettholde, men jeg syns Homelander er en fryktelig god slemming. Starr spiller han godt i dette syltynne skillet mellom en høyst usikker type og fullstendig megalomaniac. 

Var dog litt rart å se Jensen Ackles som en annen enn Dean Winchester, men gøy at det er en Bobby Singer i The Boys også. Spilt av samme mannen som i Supernatural, men ikke som samme karakter. 

Nå har de vel også annonsert allerede at neste sesong blir den siste, så dette med å dra ut for lenge ser ut til å gå greit. Da er gjensynsgleden større for min del ved en senere anledning. Så er det et stort paradoks her i og med at jeg liker Supernatural så godt, den er jo ikke dratt ut for lenge.🤪

  • Liker 1
Lenke til kommentar

The Boys er et få eksemplene hvor en TV-utgave var bedre enn kildematerialet sammen med The Leftovers f. eks.

Om The Boys hadde vært lagd mer i likhet med tegneseriene så ville det ikke funka. Humoren og handlingen ville virket som det var skrevet av en pubertal 14-åring, som nettopp oppdaget blomster og bier. Håndtering av sosiale og samfunnsspørsmål er mye bedre med at det gis skapere og mer innsikt.  

Håndteringen av Stormfront i sesong 2 var mye bedre gjort enn i tegneseriene, og det har ikke noe med skiftningen av kjønn. Med skytingen av kjønn på karakteren ga serien en mulighet til spille på satiren mer treffende med å sette henne sammen med Homelander. 

Kimiko er en mye mer nyansert og bedre karakter sammen med Maeve av de sentrale karakterene i historien. Mens Solider Boy forbedres så innmari med å ikke fremstille han som en feig og ynkelig karakter som i tegneseriene, så vi får en solid vri på hva hvis det hadde klikka for macho Captain America.

Serien er ikke like ekkel som tegneserien, men den forsøker ikke å unngå det liksom.

Vil også si at noen av twistene i tegneserien ville vært også langt billigere på TV, enn de allerede var i tegneserien også.

Endret av Filmvenn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Revie said:

 Det er en sjokkfaktor i serien som man vanskelig kan opprettholde, men jeg syns Homelander er en fryktelig god slemming. Starr spiller han godt i dette syltynne skillet mellom en høyst usikker type og fullstendig megalomaniac. 
 

Jeg er enig i at homelander er en veldig god slemming, men når en serie er så fokusert på en hovedskurk så merker man på en slags form for "slitasje" etter noen sesonger. På et eller annet tidspunkt så må serien gå videre med en ny antagonist eller avsluttes ved at hovedskurken dør. Det verste eksempelet er vel "red john" fra the mentalist som ble så ekstremt oppbrukt at avslutningen måtte bli den enorme skuffelsen den ble.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 21.6.2024 at 4:39 PM, Reg2000 said:

Jeg er enig i at homelander er en veldig god slemming, men når en serie er så fokusert på en hovedskurk så merker man på en slags form for "slitasje" etter noen sesonger. På et eller annet tidspunkt så må serien gå videre med en ny antagonist eller avsluttes ved at hovedskurken dør. Det verste eksempelet er vel "red john" fra the mentalist som ble så ekstremt oppbrukt at avslutningen måtte bli den enorme skuffelsen den ble.

Føler faktisk lite slitasje vedrørende homelander, faktisk motsatt. Siste episode var helt konge når det kom til han. Synes det funker bra at de går i dybden på karakteren, enn å bare erstatte han med en ny, da blir det så lett A4 skurker. Stormfront er ond fordi hun er nazi og rasist, veldig kjedelig.
Homelander sliter veldig mentalt, og er vel ikke så rart når han er oppvokst i en lab med de kårene der. De kan uansett ikke finne noen som er bedre og sterkere uten at det blir helt marvel endgame type serie. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Filmvenn skrev (På 21.6.2024 den 3:21 PM):

The Boys er et få eksemplene hvor en TV-utgave var bedre enn kildematerialet sammen med The Leftovers f. eks.

Om The Boys hadde vært lagd mer i likhet med tegneseriene så ville det ikke funka. Humoren og handlingen ville virket som det var skrevet av en pubertal 14-åring, som nettopp oppdaget blomster og bier. Håndtering av sosiale og samfunnsspørsmål er mye bedre med at det gis skapere og mer innsikt.  

Håndteringen av Stormfront i sesong 2 var mye bedre gjort enn i tegneseriene, og det har ikke noe med skiftningen av kjønn. Med skytingen av kjønn på karakteren ga serien en mulighet til spille på satiren mer treffende med å sette henne sammen med Homelander. 

Kimiko er en mye mer nyansert og bedre karakter sammen med Maeve av de sentrale karakterene i historien. Mens Solider Boy forbedres så innmari med å ikke fremstille han som en feig og ynkelig karakter som i tegneseriene, så vi får en solid vri på hva hvis det hadde klikka for macho Captain America.

Serien er ikke like ekkel som tegneserien, men den forsøker ikke å unngå det liksom.

Vil også si at noen av twistene i tegneserien ville vært også langt billigere på TV, enn de allerede var i tegneserien også.

Stormfront var jo perfekte dama til Homelander også... Bad meet Evil.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...