Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags

Anbefalte innlegg

Men det er klart, det er kjekt å føle seg som et offer iblant, som om man kjemper selve kampen. #backtoresett

Den der burde vel heller vært rettet mot folk som klager på "rasisme" og "sexisme" for den minste lille ting de blir støtt av, sånn som dette. Ikke folk som påpeker hykleri i samfunnet. Det spiller ingen rolle om rasisme fra hvite har vært et størst problem historisk sett. Hvis det ikke skal være greit å "hvitvaske" karakterer skal det ikke være greit å "svartvaske" heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at jeg skrev hvit rasisme var at jeg mente all rasisme fra hvite. Det burde være lett nok å forstå i seg selv, ellers hadde du resten av innlegget å bli klok på... med mindre du sluttet å lese i det øyeblikk du trodde du hadde noe å ta meg på.

Nei, jeg sluttet ikke å lese, men vanligvis kalles det "motsatt rasisme", hva du mener med "sort" og "hvit" rasisme kan umulig jeg vite, å utsagnene har vel ironisk nok rasistiske undertoner i seg selv.

Historisk sett har det jo gått andre veien også, det Osmanske Riket krevde dhimmi-skatt fra hvite kristne som bodde i landet, japanerne har alltid vært, og er fremdeles, grove rasister mot alle som er annerledes, så det er jo ikke noe nytt, det nye er hvite mennesker som mener de utsettes for rasisme fordi andre grupper enn dem selv får like rettigheter osv.

Lenke til kommentar

Såpass, på tide å fyre opp Netflix og slå av lyset og å få med seg et par episoder da  :D

Edit: Så et par episoder nå og dette var jo bare.... fantastisk.

Flott filmet - deilig å se noen som har skjønt at det å ha fulle folk til å holde kamera er tull (shaky-cam). HDR og greier. Det meste fungerte jo veldig bra, story, stemning og atmosfære, skuespillere osv. Bra creepiness faktor!

Atmos lyd også, ellers veldig aktiv surround, med lyder fra alle kanter de få gangene det tar litt av. I slike produksjoner merker man mest Atmos i soundtrack og særlig og et veldig løft i kvaliteten på dialog, merkelig nok.

Gleder meg til å se resten - selvfølgelig bekkmørkt i stua og høy volum på anlegget  :D

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Fått sett første episode av Haunting of Hill House nå, men vet nå ikke helt. Med en sånn tittel forventet jeg klisjé etter klisjé, og det klarte de fint å levere. En del jump scares er det dessverre også, og jeg har ingen anelse om hvordan de har tenkt å dra dette ut til en hel sesong. Her og nå kan jeg si rett ut at jeg håper dette blir en anthology, så neste sesong er noe helt annet. Det siste vi trenger er noe i stil med 13 Reasons Why. Første sesong der var ganske bra, men sesong to var fullstendig meningsløs, og de har på ett eller annet vis prestert å lage en tredje sesong. Serien er for øvrig basert på en bok med samme navn fra 1959, og er filmatisert hele to ganger, i 1963 og 1999 under navnet The Haunting. Det er i tillegg laget skuespill av dette, av alle ting. Problemet er at boken, filmene og skuespillet har en klar start og slutt, mens tv-serien kan i teorien holde det gående i årevis. Dette igjen gjør at vi kanskje aldri får noen bra slutt her. Men hvem vet? 

Men det er ikke dermed sagt at jeg ikke likte Hill House. Skuespillerne gjør stort sett en bra jobb, det er spennende når de prøver å bygge opp den nifse stemningen i stedet for å pøse på med jump scares, og historien er interessant nok til at jeg kommer til å fortsette å se en stund. Har ikke de helt store forventningene, men man vet jo aldri. Første episode av Legends of Tomorrow fra The CW var rimelig ræva, men etter litt ble det en av de beste seriene jeg har sett på mange år. Jeg var heller ikke spesielt imponert over Stranger Things etter den første episoden, men var hektet fra episode tre. Så ting kan fort endre seg. :)

Lenke til kommentar

Sett to episoder til av Hill House, men dette var trasige greier. Utrolig skuffet. Siden "alle" skryter serien opp i skyene håpet jeg den skulle bli bra, men maken til gørrkjedelig "grøsser" har jeg ikke sett på lenge. Hva er det egentlig som skal være så bra her? Hva er det jeg ikke skjønner? Er jo bare klisjé etter klisjé på rekke og rad, bare avbrutt av en hel masse prat for å hale ut tiden. Skal gi den en episode til, men tar det seg ikke opp da gidder jeg ikke mer. Det er jo ikke engang cliffhangere her. Geezes.

Lenke til kommentar

Så nettopp siste episode. Det er kanskje overflødig å si om jeg synes en serie er bra når man har sett den ferdig på dag fire etter release. Som med andre sjangerfenomen er også grøssere best når de egentlig handler mest om mennesker, og det gjør The Haunting of Hill House til gagns. Det er en del jump scares, men serieskaperne klarer faktisk å få dem til å gi mening, bli byggesteiner i filmverdenen, så de ikke bare blir billige kvepp. I senere år har det blitt veldig populært å hoppe frem og tilbake i tid, og i denne serien danser kronologien ballett med sansene. Dette er musikk.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Har sett noen episoder til av Haunting Hill House, det er ren klasse!

I kveld så jeg episode 6 -  og den består kun av noen få veldig lange takes og - selv om kanskje inneholdet ikke er all verden action-messig sett - er det så bra laget at man bare sitter og nyter av godt håndtverk!

Lydmessig var det en sjefsepisode, det var thunderstorm med hagl og greier - og det smatret skikkelig i takhøytalerene - og regnet og tordnet. Atmos er fett!!!!!

Liker veldig godt hvordan serien er konstruert med frem og tilbakehopp i tid - som glir rett over i hverandre (åpning av dør osv) og at vi får samme opplevelse/episode med forskjellige personers perspektiv. Her er det noen talentfulle folk som har stått på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...