Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Enda en fun fact (fra "The toys we grew up with" på Netflix.) Den største grunnen til hvorfor He-Man mistet popularitet var på grunn av tvillingsøsteren hans, She-Ra. Hele franchisen var rettet mot gutter, men ca 20% av de som kjøpte lekene var jenter. Dermed tenkte de å lage en spin-off rettet mot nettopp jenter, med en dame i hovedrollen. Dermed var She-Ra født. Problemet var at hun også har et magisk sverd (faktisk tvillingsverdet til He-Man), og hun var like tøff som han. Nå var He-Man plutselig ikke så unik lengre, og guttene mistet interessen. Dermed var hele franchisen mer eller mindre dødsdømt. Kanskje noe å tenke på i dag med all sytingen over SJWs og feminisme. :p Men som sagt lever He-Man i beste velgående den dag i dag, og de jobber med en ny tv-serie med She-Ra. En ny film med He-Man har også vært under utvikling i en evighet, så kanskje vi får noe der før eller senere. Spesielt med tanke på hvor populære fantasyfilmer og serier har blitt de siste årene, men Lord of the Rings, Game of Thrones og alt det der. :)

 

EDIT: Var da seriøst med skrivefeil her. FFS... kaffe. Nå. :p

Endret av Schreiber
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hele markedet ble vel temmelig mettet etterhvert.
Ganske banalt og smakløst hvor mye energi som gikk inn i å selge leketøy til barn.
Forøvrig fint å merke seg hvordan Turtles hadde livets rett, kanskje fordi det var en original produksjon, laget av noen med interesse for produktet de laget, fremfor leketøy. Den versjonen av serien som gikk i archie comics, var inspirert.

Lenke til kommentar

Tror nok at Transformers og GI Joe var vel så stor trussel mot He-Man som hans tvillingsøster....MASK og Defenders of Earth ville også ha en del av "leketøyskaka"

 

Man skulle tro det, men de levde helt fint side om side, helt frem til She-Ra dukket opp. Deretter gikk det rett ned. Blir jo litt feil med "I have the pooooower!" "So do I!" :p Men He-Man, G.I. Joe og Transformers lever bra selv den dag i dag. De er ikke så populære som de engang var, men det er mest fordi tidene endrer seg. Vi ser mye av det samme med for eksempel Star Wars og Star Trek. Eller Donald Duck og Mikke Mus, for den saks skyld. De er nok ikke i nærheten av så populære som de engang var, men det betyr ikke at noen av dem sliter. :) Jeg anbefaler å se serien "The toys that made us" på Netflix hvis du er interessert i He-Man, G.I. Joe og Transformers. Vi får en meget interessant historie fra folkene som lagde lekene helt fra de startet, og frem til i dag.

 

Angpende M.A.S.K. er en ny film visstnok i utvikling. Så hvem vet? Om noen år er kanskje de også tilbake for fullt? Likte den franchisen veldig bra, så hadde ikke hatt noe imot om de dukket opp igjen. Jeg håper bare de er mer tro mot tegneseriene, og ikke er for "seriøse" som G.I. Joe filmene. For å si det sånn så jeg en episode av G.I. Joe tegnefilmserien for en stund siden. I første episode sloss de mot svære roboter og stakk ned i en Cobra-base under vann. Ikke helt det man ser i filmene, akkurat. :p

 

http://www.denofgeek.com/uk/movies/mask/56988/mask-movie-is-on-the-way

Lenke til kommentar

Hele markedet ble vel temmelig mettet etterhvert.

Ganske banalt og smakløst hvor mye energi som gikk inn i å selge leketøy til barn.

Forøvrig fint å merke seg hvordan Turtles hadde livets rett, kanskje fordi det var en original produksjon, laget av noen med interesse for produktet de laget, fremfor leketøy. Den versjonen av serien som gikk i archie comics, var inspirert.

 

Faktisk er du litt på bærtur her. Den første tegneserien var for voksne, og laget for å lage en bra tegneserie. Men den ble aldri noe særlig populær. Skilpaddene ble ikke mainstream før de fikk en reboot rettet mot barn. Selv den dag i dag er det mange som ikke vet at dette ikke er de originale skilpaddene. :) 

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at de ikke hadde livets rett. Jeg sier bare at Turtles ikke ble populære før de ble mer barnevennlige i rebooten. Det var også da leketøyene kom, og alle filmene og tv-seriene er basert på. Men jeg bør også nevne at tv-serien fra Nickelodeon hadde veldig mange easter eggs rettet mot voksne, inkludert mange episoder som var rene parodier på diverse skrekkfilmer som The Thing, Body Snatchers og Friday 13th. I denne serien fikk vi også en episode der de hoppet inn i andre dimensjoner, så de møtte blandt annet 1980-tallsversjonen av seg selv, samt de originale skilpaddene. Så originale er nok borte for lengst, men ikke glemt. :)

 

Og nei, slimet er ikke det samme som skapte Daredevil. Ikke offisielt, i alle fall. Er nok mer en homeage. Men samtidig er det jo kjent at Daredevil ofte sloss mot ninjaklanen The Hand, og det er en direkte inspirasjon til hvorfor skilpaddene sloss mot The Foot. :)

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Hele markedet ble vel temmelig mettet etterhvert.

Ganske banalt og smakløst hvor mye energi som gikk inn i å selge leketøy til barn.

Forøvrig fint å merke seg hvordan Turtles hadde livets rett, kanskje fordi det var en original produksjon, laget av noen med interesse for produktet de laget, fremfor leketøy. Den versjonen av serien som gikk i archie comics, var inspirert.

Det fulgte faktisk med mini-tegneserier med He-Man figurene , tegnern Alcala hadde fin atmosfære i disse (det var noe barbar/Conan-esque over tegningene : He-Man kom fra en stamme som het "he-men" , dette var før han fikk den brynja på overkroppen som ga han krefter , og Skeletor kom fra en annen planet kallt Infinita , der var det flere som så ut som han selv.

 

Ellers var Bruce Timm involvert i mini-heftene , han hadde senere stor suksess med Batman TAS , sågar Paul Dini hadde også skrevet manus til tegnefilmserien.

 

(personlig syns jeg det skal bare være *en* Skeletor :p

 

Det var flere karakterer som ikke dukket opp i den gamle tegnefilmen : Stinkor (Filmation droppa han) og andre post-1985 figurer : Ninjor , Scare Glow , cowboyen Rio Blast , kjempene Megator og Tytus , Skeletors øyenstikker-kjøretøy Fright Fighter , Blade/Saurod/Gwildor ("vampyren" Karg ble aldri lagd den gang) , Laser HM og Laser Skeletor (det hadde vært kult å sett , de kunne forklart hvordan Skeletor råtna og måtte bli mer cybernetisk) 

 

Ang TMNT så er jo den første filmen en hybrid av den originale Mirage tegneserien pluss TMNT '87 (alle skilpaddene hadde røde masker før TMNT '87.....og nei , de åt andre ting enn bare pizza , f.eks drakk de øl :p

 

TMNT = Daredevil

 

Batman = Zorro og Dick Tracy

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt at det er smakløst å lage leker og underholdning for barn? Tvert imot tenker jeg at leketøysindustrien på denne tiden skapte en helt fantastisk tidsepoke å vokse opp i. Kanskje mitt beste barndomsminne er nettopp alle leketøysfranchisene med tilhørende tegneserier og tegnefilmer. Når vi dro på leketøysbutikken var jeg så spent at jeg helt på å ***** på meg, for kanskje ville jeg få en ny figur, og å pakke opp actionfigurer på julaften var en euforisk opplevelse.

 

Turtles var nok en av mine favorittfranchiser, ved siden av He-Man og GI Joe.

 

Forøvrig interessant det Schreiber skriver om She-Rah, for jeg husker jeg fikk figuren hennes og jeg ble veldig satt ut (en av få minner jeg husker helt tydelig fra barndommen), fordi det så ut som en Barbie-dukke, noe jeg selvfølgelig hadde ingen interesse av å ta i. Litt typisk kanskje, men jeg tenker det er greit at jenter og gutter har forskjellige leketøyspreferanser. Mange jeg kjenner som har fått barn har bevisst forsøkt å ikke påvirke leketøysvalgene til barna, men ser at barna allikevel velger kjønnstypiske leker. Dette stikker nok dypere enn sosialisering.

 

Jeg ser at det er kommet en ny dokumentarfilm på Netflix som kun er dedikert til He-Man, for de som er sultne på mer info enn det som kom frem i The Toys That Made Us. Det er også en ny sesong av denne serien på vei, med My Little Pony, Turtles, Power Rangers og Wrestling. Helt perfekte valg for min del.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Og nei, slimet er ikke det samme som skapte Daredevil. Ikke offisielt, i alle fall. Er nok mer en homeage. Men samtidig er det jo kjent at Daredevil ofte sloss mot ninjaklanen The Hand, og det er en direkte inspirasjon til hvorfor skilpaddene sloss mot The Foot. :)

 

Jeg vet ikke hvor mye mer offisielt det kan bli, enn at det fremgår i første utgave. 

Men ja, nei, Marvel har åpenbart ikke gått ut og bekreftet at ett konkurrerende selskap bruker deres karakterer

Eastman og Laird navnet ham heller ikke, av samme grunn.

"The Turtles' origin contained direct allusions to Daredevil: the traffic accident between a blind man and a truck carrying radioactive ooze, a reference to Daredevil's own story, (indeed in the version told in the first issue, Splinter sees the canister strike a boy's face)."

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fint du brakte diskusjonen inn på tema igjen. ;)

TV2 var vel litt lunken til serien, men jeg ser filmpolitiet er positive:

https://p3.no/filmpolitiet/2018/08/the-innocents-s01-e01-04/

Den er spesiell og stilistisk Norsk-engelsk... Norsk natur og norske karakterer.

 

Litt stilistisk typ serier som Stranger Things og Glow, men her er 80 stilen byttet ut med rare og litt creepy nordmenn. Bra at de har med Lillehammer fyren, som skuespiller. Ellers hadde det blitt litt rart for oss norske.

 

Jeg ser klart og kjenner igjen ting fra villmark skrekk, og sånne typ filmer fra øde steder..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Da har vell Netflix klart og ødlagt The Witcher serien før di har begynnt å filma. Kjenner eg blir så irritert på sånt tull som ditta her.

Virker som et ganske unødvendig og drøyt bytte, men det er vel for å treffe et bredere publikum som kanskje ikke har spilt spillet eller lest bøkene. Jeg har forsåvidt ikke gjort noen av delene, men synes fortsatt det sender feil signaler å gjøre slikt.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...