Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man skulle nesten tro at fiksjonsdrama er fiksjonsdrama, men hva vet vel jeg... :hmm:

Nobel var fiksjon, like vel slapp skuespillerne å løpe rundt i uburklig lær.

Hornblower er fiksjon likevel slapp de i løpe rundt i uburklig lær.

Å si det er fiksjon er ikke en gyldig grunn for at kostymefolka skal få lov til å vise frem sin lærfetish for alle og en hver. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde vel hvert helt greit om Tom Hanks løp rundt i mad max kostyme i Saving private Ryan.

Ett elendig eksempel. Grunnen til at man hadde reagert der er fordi avviket i kostymet er stort. Så lenge kostymet ser sånn ca ut i forhold til hva man forventer så er det ikke mange som bryr seg.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ett elendig eksempel. Grunnen til at man hadde reagert der er fordi avviket i kostymet er stort. Så lenge kostymet ser sånn ca ut i forhold til hva man forventer så er det ikke mange som bryr seg.

Det ser ikke sånn ca riktig ut, ikke i det hele tatt, det er nøyaktig like feil som om Tom Hanks løp rundt i Road warrior kostyme.

Og det handler ikke bare om realsime men latskap og dårlig arbeid fra kostyme folka sin side. 

Denne forklarer dette 

https://schweizercomics.tumblr.com/post/74051131772/bbcs-the-musketeers-and-the-problem-of-leather

Disse kostyme folka er så elendige at de lager problemer som ikke er der.

En av de vanligste kritkkene av moderne krigs serier/filmer er nettopp hvor annonyme de blir, enden det er Band of Brothers, Black hawk down eller We were soldiers, så sier folk at det er vanskelig å holde styr på alle disse unge mennene, men møkk i trynet som har alle samme uniform og hjelm.

Dette er ikke noe problem på 1620-1630 tallet. Der har man mange muligheter for å lage unike koystmer som bringer frem personligheten og likevel holde seg ca. i rikig stil. Et perfekt eksempel er nettopp Three/Four musketeers, der har hver karakter sin unike stil, man ser ved en gang hvem som er jåla Porthos er. 

Men i the musketeers har de greid å skappe et problem som ikke var der, de har gjort karakterene anoyme, Porthos har en ring i øret og det er der. Så du har nå 4 karakter som alle går i ca. samme brune/svarte fetish læret og ser ut som de bør skytes av Mr Smith hvert øyeblikk. 

Det er rett og slett dårlig arbeid fra deres side.

Lenke til kommentar

det er nøyaktig like feil som om Tom Hanks løp rundt i Road warrior kostyme.

Nei. Når skal du forstå at du er i en ekstrem liten minoritet når det kommer til slikt som dette (Og våpeninteresse i forhold til spill)? Du kanskje føler at det er det samme, men det er det ikke. Hadde det eksemplet med Max Max kostymet vært sant så hadde det vært hundretusener av folk som hadde reagert kraftig. Men det er ikke tilfellet her.

• Liker 3
Lenke til kommentar

<snip>

Det er rett og slett dårlig arbeid fra deres side.

Alt det er sikkert helt riktig for de som vet nok om hva som er historisk korrekt og/eller de som interesserer seg for slik. Det store flertallet gjør nok ikke det, og i alle fall ikke nok til å henge seg opp i detaljene. Antageligvis så holder det med at der er "in the ball park". Historien og/eller underholdningsverdien er nok langt høyere opp på prioriteringslistene til folk flest enn korrekt kostyme.
Lenke til kommentar

Men det hadde ikke skadet å brukt faktiske historisk korrekt kostymer, heller mer at det hadde bidratt til seriene. Så kunne de heller beholde lær fantasi kostymene til fantasy og annet som ikke er satt til historiske perioder.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Den som lager et narrativt produkt må først og fremst konsentrere seg om innlevelsen til publikummet han ønsker å treffe. Folk flest tror kanskje vikingene spradet rundt i tøffe, tykke skinnhabitter, og ville ikke trodd på dem om de brukte tøyklær. På samme måte som at folk forventer at våpen på film lager en hel del lyder de ikke gjør i virkeligheten og at lyddempere gjør dem tilnærmet lydløse. Mennesker blir kastet bakover når de blir truffet av kuler, og sverd synger når de blir trukket fra sliren. Dette er filmspråk som man nesten er nødt til å bruke, fordi folk opp gjennom åra har lært seg det, og blir forvirret når det utelates. 

Lenke til kommentar

Det er så enkelt som at de fleste produksjoner ikke har budsjett til å lage sine egne, historisk korrekte kostymer til alle rollene, men låner kostymer fra et lager med kostymer som brukes i mange forskjellige filmer og serier. Dessverre er det veldig få av disse lagerne som har gode rustninger fra europeisk middelalder (dvs ringbrynjer først og fremst), så veldig mange filmer og serier satt til denne perioden ender opp med den samme, generiske fantasy-looken der de historisk ukorrekte men billige og komfortable lærrustningene går igjen.

De fleste bryr seg nok ikke fordi de ikke vet bedre. Ofte når jeg ser f.eks. kinesiske historiske serier og filmer aner jeg ikke om rustninger og kostymer er korrekte, men så lenge det stemmer med forventningene mine så reagerer jeg ikke på det, på samme måte som de fleste som ser på Vikings men vet lite om perioden. 

Men når man først vet så er det vanskelig å ignorere. Da blir det som å se en WW2-serie der offiserene har uniformer fra Napoleonskrigen. Faktisk vil jeg si det er enklere å nyte historiske filmer og serier hvis man har et lavt kunnskapsnivå. 

Lenke til kommentar

[klipp]Vikinger om til bikers, med deres totalt uburklige lær saker(gir ikke varme/vind besykttesle og funker ikke som rusting) På de 2 eller 3 sesongene jeg så av serien så jeg vel en brynje og omtrent ingen vikger eller britter gikk i ull skjortel som var standard for hele nord europa, og har du noe lagd av ull eller stoff må det være noe jord farger av noe slag.[klipp]

Jeg regner ikke her med at du sier at vikingene ikke brukte skinn? Jeg så en dokumentar for mange år siden hvor de kledde opp en kar kun med sjøklær for vikinger (mye bruk av selskinn), og en annen kar i moderne sjøklær (noe ala Helly Hansen). Begge hadde termometer på huden og begge hadde omtrent samme temp innpå kroppen etter x antall timer i kjølerom. Vikingene kunne sakene sine når det gjaldt vind og kulde.

Ikke umulig de så ut som noe lignende dette:

https://www.facebook.com/events/526058427532596/

Helt enig i det med jordfarger og der synes jeg Last Kingdom treffer langt bedre.

Forøvrig synes jeg Gunf. må ha lov til å reagere på feil bruk av uniformer forutsatt at det han sier er riktig (merker at jeg ikke kan ettergår alle uniformer til alle tider), selvom slike ting går 99% av alle seere hus forbi.

Det sagt tipper jeg fler kommer til å reagerere ifbm den nye Robin Hood fillmen på slike ting, kul action, men det er liksom ikke gamle gode Robin Hood.

Endret av maanemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg regner ikke her med at du sier at vikingene ikke brukte skinn? Jeg så en dokumentar for mange år siden hvor de kledde opp en kar kun med sjøklær for vikinger (mye bruk av selskinn), og en annen kar i moderne sjøklær (noe ala Helly Hansen). Begge hadde termometer på huden og begge hadde omtrent samme temp innpå kroppen etter x antall timer i kjølerom. Vikingene kunne sakene sine når det gjaldt vind og kulde.

Ikke umulig de så ut som noe lignende dette:

https://www.facebook.com/events/526058427532596/

Helt enig i det med jordfarger og der synes jeg Last Kingdom treffer langt bedre.

Forøvrig synes jeg Gunf. må ha lov til å reagere på feil bruk av uniformer forutsatt at det han sier er riktig (merker at jeg ikke kan ettergår alle uniformer til alle tider), selvom slike ting går 99% av alle seere hus forbi.

Det sagt tipper jeg fler kommer til å reagerere ifbm den nye Robin Hood fillmen på slike ting, kul action, men det er liksom ikke gamle gode Robin Hood.

Ved ubrukelig lær mente jeg lærte i disse seriene/filmene.

Så klart brukte vikinger lær(skinn) ull og lin er hverken vann eller vindtett. (Om vinteren ble pels mer en nakent skin brukt)

Vikinger hadde også sikkert lær rustning, og tøy rustning. Men disse overlever dårlig, og vi har derfor dårlig med håndfaste beviser. Men logikk sier at mest sannsynlig bruke vikinger noe lignende det som senere ble kalt gambeson. Av den enkle grunn år har du en gambeson under brynje mer en dobbler du beskyttelse effekten.

MEN lær rustning ser ikke ut som noe man kjøper i en motorsykkel sjappe. Den ville være tykk og herdet og se mer ut som det som heter brynje på engelsk. Da hadde man en tykk ganske stiv lær vest med på sydd stål/jern ringer.

Det ble så klart også brukte mye lær under 30 års krigen.(når man ikke har nylon ellers god tilgang på bomull er det lite annet man kan bruke til belter og stropper.)

Det ble til og med brukt lær rustning, men denne så enda mindre ut som noe fra MOTOPG, den var en kollet eller buff coat på engelsk, som det engelske navnet hinter til var dette en vest eller jakke av lyst lær(alt fra lys brun, brun gul eller hvit gul) og den var tykk tenk mellom tykk til tykk dun jakke ikke en mm tykk svart biker jakke.

Dette er rett og slett en uting man ser i enten lavbudsjett produksjoner eller i tullete filmer/seier.

Når det kommer til hvor mange som bryr seg kan man se på YouTube brukere det finnes dusinvis av kanaler som hovedsakelig tar for seg å opplyse om historie og våpen/ rustninger.

Bare 4 av de jeg følger har tilsammen 2 millioner følgere med videoene deres får alt fra ca. 200 000 til godt over en million views.

Selv med en del overlap snakker vi ikke 0.5%.

The musketeers hadde i gjennomsnitt 3.5 millioner seere. Og her har man sære YouTube kanaler som får minst 50% av 3.5 millioner seere.

Og ikke minst seere kjenner igjen kvalitet, hadde gladiator eller kingdom of heaven sett like bra ut om alle fikk i brune klær og brunt lær?

Lenke til kommentar

Er Rick and Morte noe skøy?

Så en episode, men litt i tvil etter første..

Jeg synes det er hysterisk morsomt. Må gi det et par episoder. Klikket ikke helt for meg før slutten av første sesong, men synes at det var morsomt fra starten

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...