Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tillater meg å kommentere Annihilation her. Den blir litt imellom barken og veden når det er film, men langd av Netflix som er mest kjent for serier.

Det er vel egentlig en korrekt fememr ifra Aftenposten (Obs spoiler der):

https://www.aftenposten.no/kultur/i/0EX7QJ/Annihilation-er-narkontakt-av-uvant-grad

Med hypen og alt var det visse forventninger til serien fra min side. Jeg hadde håpet på noe mer gruppedynamikk og karakterbygging enn det ble. Tidvis rushes viktige scener eller replikker med bakgrunnsinfo om karaktererne, eller sentrale hendelser med dem, noe vanvittig og gir det inntrykk at regissøren hadde glemt at scene skulle spilles inn og den må spilles inn i hui og hast. Det stemmer selvsagt ikke, men man får et inntrykket. Litt bedre klipping eller hva man ønsker å kalle det hadde løftet filmen veldig.

Men så er det tid for all skryten. For det første slo det meg hvor dyktig tsjekkisk/svenske Novotny er og igjen hvilket hvilket språklig talent hun har (som kjent god i norske Nobel og Kongens nei). Amerikansk-engelsken hennes er meget god og det er kun en scene hvor jeg greide å høre den svenske aksenten.  Det er bare å håpe hun tar turen tilbake til Norge for fremtidige filmer/serier. 

Selvom jeg hadde håpet på mer sjangerpreg fra filmer som Aliens og Predator, er nettopp mangelen på dette en av styrkene til filmen da den den er kreativ og tidvis unik innen sjangeren.

Aftenposten peker på at denne filmen hadde fortjent et større lerret og min 50" plasma, gjorde nok ikke filmen helt rettferdighet. Dette da det er mange visuelt vakre scener. Ja, jeg skulle gjerne sett den på kino, men den var også bra på min tv. Jeg er ikke så sikker på om Netflix etc. bør bry seg så mye om dette fremover. Med OLED 65"+ vil nok mange få meget storslåtte scener fra filmer som dette.

Et par korringer - pr i dag er det ingen serie, og den er overhodet ikke laget av Netflix. Netflix har kjøpt distribusjonsrettighetene i ettertid, de står heller ikke oppført på produksjonssiden hos IMDB.

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg aldri har vært noen stor Star Trek-fan. Jeg har prøvd meg på flere av seriene og den jeg har sett på lengst er The Next Generation, mye pga. Patrick Stewarts rolle som Picard, men jeg ble aldri helt hektet og har aldri fullført en sesong. Det samme gjelder mange av de andre "romoperaene" som Babylon 5, Battlestar Galactica osv. Star Wars-derimot (ja, det er filmer og ikke en serie) går ned på høykant. Det kan være vanskelig å bli klok på sin egen smak, for Star Trek er noe som jeg etter all sannsynlighet "burde" like.

Bra folk har ulik smak, jeg ser heller Farscape i reprise enn å se igjen Episode 1 og 2 av Star Wars.

Hjelper ikke med balle produksjoner, når innholdet er på nivå med Hverdagsliv.

Lenke til kommentar

Jeg tillater meg å kommentere Annihilation her. Den blir litt imellom barken og veden når det er film, men lagd av Netflix som er mest kjent for serier.

Lagd av Netflix?[klipp]

Ja upresist av meg, jeg burde egentlig "sagt" distribuert eller strømmet. Eller kanskje jeg mente det ubevisst siden det har klistret logoen sin så sterkt til det. Jeg vet ihvertfall at jeg ikke visste noe om hvem som har lagd den. Men da fikk vi uansett mer kunnskap inn i tråden og det er uansett bra.

Jeg greide dog ikke dra igang noe dialog om filmen. Enten fordi folk i tråden er så disiplinerte og ikke uttaler seg om film, eller fordi det er generelt vanskelig å dra igang dialog i tråden.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Jeg tillater meg å kommentere Annihilation her. Den blir litt imellom barken og veden når det er film, men lagd av Netflix som er mest kjent for serier. [klipp]

Med hypen og alt var det visse forventninger til serien fra min side. [klipp]

Et par korringer - pr i dag er det ingen serie, og den er overhodet ikke laget av Netflix. Netflix har kjøpt distribusjonsrettighetene i ettertid, de står heller ikke oppført på produksjonssiden hos IMDB.

Uff, det var da veldig til sløv posting fra min side.  :hm:

Siden jeg allerede har forklart feilen rundt at Netflix ikke har lagd den i forrige post, tar jeg ikke mer om det her. men altså i andre setning i posten om dette skriver jeg at det er film. Grunnet til at det nevnes som serie i senere referanse er nok litt på gammel vane i tråden.

Jeg får bare gi en mild beklagelse til deg og Maury for disse feilene.

Spøk om den ene feilen i spoiler for de som har sett filmen

Dog tydet slutten på at det kan bli serie ;)

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Handlingen: 

In Devs, which will be produced by FX Productions, a young computer engineer, Lily, investigates the secretive development division of her employer, a cutting-edge tech company based in San Francisco, which she believes is behind the disappearance of her boyfriend.

Bra med nye serier fra dyktige folk. Første delen av plottet virket spennende. Andre halvdel var litt gjort før? Men for all del, alt kommer an på hvordan dette blir utført.

Lenke til kommentar

Jeg tillater meg å kommentere Annihilation her. Den blir litt imellom barken og veden når det er film, men lagd av Netflix som er mest kjent for serier.

Lagd av Netflix?[klipp]

Ja upresist av meg, jeg burde egentlig "sagt" distribuert eller strømmet. Eller kanskje jeg mente det ubevisst siden det har klistret logoen sin så sterkt til det. Jeg vet ihvertfall at jeg ikke visste noe om hvem som har lagd den. Men da fikk vi uansett mer kunnskap inn i tråden og det er uansett bra.

Jeg greide dog ikke dra igang noe dialog om filmen. Enten fordi folk i tråden er så disiplinerte og ikke uttaler seg om film, eller fordi det er generelt vanskelig å dra igang dialog i tråden.

Vel anyhoo jeg syns det var en veldig bra film og kult at musikk fra en av mine favorittartister som ingen har hørt om - Moderat ble brukt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har av og til lyst til kommentere b-real sine poster men tør ikke pga at jeg ikke skjønner hva avataren skal være  :hm:

Det er symbolet for folk som er lykkelige fordi de har fått ett nytt liv etter slankeoperasjon der de fjerner magesekken. B-real er nok en fedme overlevende. :)

Lenke til kommentar

Jeg har av og til lyst til kommentere b-real sine poster men tør ikke pga at jeg ikke skjønner hva avataren skal være  :hm:

Det var en artist ved navnet phishy eller noe tilsvarende som hadde et bilde hvor det sto en snakkeboble ovenfor bildet som sa "I LOVE YOU ORGAN!"

Mao, det er en liten lykkelig fyr som holder på et nogenlunde anatomisk-korrekt hjerte.

Det er symbolet for folk som er lykkelige fordi de har fått ett nytt liv etter slankeoperasjon der de fjerner magesekken. B-real er nok en fedme overlevende. :)

Hhoho...I wish :wee:

Men nok Off-topic:

Jeg var ikke særlig imponert over sesong 2 av Sneaky Pete egentlig...veldig forutsigbart og...mnjaa...nei...huff.

Endret av b-real
Lenke til kommentar

Altså er ordspill på orgel og organ hvis det du skriver stemmer? Men det ligner jo ikke på et hjerte. Og hvorfor skal det vært sorte streker ut ifra toppen på et hjerte?

Ang. Collateral. jeg ser at norske medier skryter av denne serien (5 i Aftenposten). IMDB har dog 6.7 på denne, hvilket ikke er spesielt høyt (de pleier å være rause med serier der). Det er også drøssevis kritiske user reviews.

For min der det ut som et veldig klassisk krimdrama med et veldig oppbrukt plot. Jeg synes Carey Mulligan gjorde en god jobb i Mudbound, Public Enemies, Stolthet og Fordom og på trailer i Suffragette. På trailer i Collateral virker hun selvtilfreds og som om hun spiller en rolle i aristokratiet enn som en detektiv...?

Men så var jeg også en en person som trodde at True Detective var en klassisk krimserie som jeg ikke hadde lyst til å se. Så feil kan man ta. Tar jeg litt feil mtp Collateral også?

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Enig med True Detective. Dessverre kan det være vanskelig å skille ut de særegne seriene fra den store massen med krimserier. Jeg så f.eks. ikke The Wire før lenge etter at alle sesongene hadde gått og serien var ute i samleboks på DVD.

Ja det samme med Wire egentlig for min del. Jeg så den ikke før den var i remastered på HBO N. Litt synd egentlig fordi selvom jeg synes den var veldig bra så hadde den vært enda bedre om jeg så den nærmere launch.

Lenke til kommentar

Men så var jeg også en en person som trodde at True Detective var en klassisk krimserie som jeg ikke hadde lyst til å se. Så feil kan man ta. Tar jeg litt feil mtp Collateral også?

En ting jeg har brent meg på er hva jeg TROR om en serie før jeg har sett den, og kanskje ende verre hadde både planer om å droppe 12 Monkeys og Fargo da de er basert på et par av mine favorittfilmer. 

I ettertid angrer jeg ikke på at jeg begynte se på de, syns begge på sin måte er bedre en de originale kinofilmene.

Skal framover gi flere serier en sjanse, men det blir jo et prosjekt å velge ut hva man skal se, antall bra tv-serier har eksplodert de siste par årene, og det er bare ut til å eskalere enda mer framover...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...