Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Viaplay har lagt ut alle sesongene av X-Files. Dette er en skikkelig nostalgitripp - jeg var vel rundt 10-12 år sist jeg så disse - men mest av alt er jeg overrasket over hvor høy kvalitet serien holder. Jeg merker også at jeg har begynt savne serier der hver episode har et enkeltstående plott, fremfor et plott som strekkes utover flere sesonger.

Lenke til kommentar

Vel, NRK har hatt en tendens til å spille inn serier som visstnok foregår i distriktsnorge, men hvor alle de viktige rollefigurene likevel mystisk nok har vokst opp mindre enn tre kvartaler fra Marienlyst...

Hvor mange litt kjente norske skuespillere er fra Trøndelag som du kommer på på stående fot? (ettersom det er trøndersk som det i og for seg er snakk om her)

Lenke til kommentar

Vel, NRK har hatt en tendens til å spille inn serier som visstnok foregår i distriktsnorge, men hvor alle de viktige rollefigurene likevel mystisk nok har vokst opp mindre enn tre kvartaler fra Marienlyst...

Hvor mange litt kjente norske skuespillere er fra Trøndelag som du kommer på på stående fot? (ettersom det er trøndersk som det i og for seg er snakk om her)

Jeg sluttet å se på norske TV-serier for mange mange år siden.

Lenke til kommentar

Evy Kasseth Røsten?

Lenke til kommentar

Jeg synes det er O.K at de avkrever at folk skal ha den samme dialekten i en serie.  Noe som har plaget meg veldig mye i norske serier er at folk i små samfunn, til og med familier har vidt forskjellige dialekter. Jeg opplever det som rimelig uproft. 

Endret av Mchansern
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

RIP :(

Winchester til Hawkeye og BJ : "Gentlemen !"

Winchester : "You can put me in a tent with 2 moronic cell mates but you cannot break the spirit of a Winchester , my voice shall be heard !"

Gullkorn :D

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Viaplay har lagt ut alle sesongene av X-Files. Dette er en skikkelig nostalgitripp - jeg var vel rundt 10-12 år sist jeg så disse - men mest av alt er jeg overrasket over hvor høy kvalitet serien holder. Jeg merker også at jeg har begynt savne serier der hver episode har et enkeltstående plott, fremfor et plott som strekkes utover flere sesonger.

Ja, de 4-5 første sesongene av X-Files er helt nydelig. Har du sett Kolchak: The Night Stalker? Chris Carter har jo dratt opp denne serien som en av de største inspirasjonene på han når han lagde X-Files. Starta med to TV-filmer, The Night Stalker og The Night Strangler fra 72 og 73, før det kom en serie på 20 episoder i 74-75. Hvis man har kjennskap til begge seriene så er det lett å se akkurat hvor mye X-Files har lånt av Kolchak, selv om tonen er litt annerledes. Kolchak flørter litt mer med komedie og havner på den campy siden av ting. Men anbefales absolutt!

Har sett filmene og serien en gang før, og har nettopp startet på nytt nå. Filmene er helt magiske og et lite hakk eller to bedre enn serien. Men serien er fremdeles helt topp.

Lenke til kommentar

Skulle sagt Defenders også, tenkte ikke på den. Har mistet litt oversikten, men digget JJ og DD. Googlet litt, og det virker som om det eneste man bør ha sett er sesong en. Slik skal det være med alle Marvel-seriene, man kan godt følge bare en av dem uten å gå glipp av noe særlig.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Fint at dere som ser Heimebane liker det.

Etter på ha sett trailere etc. tenkte jeg at dette definitivt ikke var en serie serie for meg. Det var hintet i tråden her om at det er bra, så ga jeg det en sjanse.

Og jeg må bare "si" at jeg synes dette er rykk tilbake til start etter at norske serier har vært i fin utvikling og flyt i riktig retning med Nobel, Kampen om Tungtvannet og evt. andre serier jeg måtte ha glemt.

Og da er det først og fremst skuespillet det skorter på. Enkelt scener er greie og noen scener virker det som bare har hatt 2 takes.

Jeg er også enig med trønderne i at trøndersken til Ane Dahl Torp heller ikke sitter. Tonefallet er tidvis ok, men det gjøres enkle grammatiske feil, som at hun sier "ikke" istedet for "itj".

Jeg har ofte tekt på hvorfor vi nordmenn ikke takler film og serieskuespill. Det finnes dog stadig flere hederlige unntak som Harr, Hivju, to stk. Oftebro og Bolsø Berdal. Men hva skyldes det at vi sliter med det? Vi har mange dyktige teaterskuespillere og reklameskuespillere. Men omskolering fra disse måtene å spille på til film/serie er tydeligvis ikke enkel. Man kan også si at nordmenn er fåmelte og introverte, men mange virkelige gode filmer har jo få replikker og lar skuespillet synes i kroppspråket istedet. Så hva er det?

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...