Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags

Anbefalte innlegg

Har ikke sett på True Detective før nå da jeg har hatt en fordom om at det bare var "nok en krimserie" og den lite kreative tittelen forsterket det inntrykket, men dette er jo faktisk en mørk og eksistensialistisk serie ulikt det meste annet jeg har sett. Synes spesielt samspillet mellom de to hovedpersonene er solid, og de er flinke til å skape spenning rundt hva i all verden dette fremtidige intervjuet som vi ser noen glimt av i hver episode egentlig handler om.

Jeg satt også på gjerdet for noen år siden ang. denne serien, av akkurat samme grunner som deg. Men så skjønte jeg etterhvert at dette var det store på den tiden. Dette er en serie (da tenker jeg på første sesong), helt på øverste hylle, sammen med få andre kandidater. Momenter å trekke frem: det gnistrende skuespillet spesielt i intervjuet, samspillet man ikke har sett maken til imellom to så i utgangspunktet forskjellige hovedpersoner, den perfekte settingen (Louisiana), den ekle stemningen. Og det er jo ikke de klassiske krimtingene (f.eks rettsmedisin eller å nøste opp i vitneutsagn) som gjør denne serien bra (de tingene spiler jo en mindre rolle), men alt det andre.

Personlig skulle jeg ønskt at sesong 2 ble kalt noe annet, f.eks LA Detective eller noe slikt. Dette for å distansere den fra sesong 1. Fordi man kan diskutere frem og tilbake hva det er som gjør True Detective til True Detective, men settingen og ikke minst samspillet mellom de to skuespillerene og deres nivå er noe jeg synes hører med. Når de valgte å bytte ut hovepersonene, storyen og settingen av forståelige grunner er det så mye forskjellig at de kunne byttet navn også. Så er det muligens tematiske likheter mellom de to sesongene, og enkelte referanser, men det blir også utfordringen til sesong 2. Det skyhøye nivået til sesong 1 måtte nærmest gi et gap til sesong 2 og som en avis påpekte så synes dette f.eks godt i åpningsintervjuet til Colin Farrell, at han ikke kommer opp på nivået til Matthew McConaughey. En god sesong dette også, men mangler litt ift sesong 1 (som jo var nærmest umulig å tangere), og det farger helhetsinntrykket av av serien bittelitt. Derfor altså at jeg hadde ønsket et annet navn på sesong 2.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nyeste Sherlock-episoden sendt i kveld på BBC er på Netflix nå, til informasjon. 

NRK har ikke serien lengre etter BBC-premieren. Netflix betalte mer for rettighetene enn NRK kunne.

Bare episode 1 av sesong 4 ute. Episode 2 kommer 9. januar og episode 3 16. januar på Netflix.

Gleder meg!

Deilig med Sherlock tilbake. Det stopper aldri og overraske meg. Overbevisende nok en gang. Gleder meg til de to andre episodene :D

Lenke til kommentar

Re: True Detective

Jeg tror det største problemet med sesong 2 var at det var så annerledes. Hvis du hadde sett på sesong 2 som første sesong av en annen serie, eller til og med en urelatert miniserie, hadde folk antageligvis vært langt mindre kritisk.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Ang. True Detective.

Ja det det er det jeg prøver å få frem. Sesong 2 er en god sesong og hadde blitt sett på enda bedre hvis den sto alene.

Samtidig skjønner jeg godt at de valgte å endre på så mye. De ville gi serien en en fornyelse. Det ble gjort med nye karakterer og ny lokasjon. Mange mener at "serien" var ferdig etter sesong 1. Derfor ble dette "nødvendig". jeg tror det var en klokt valg. Så altfor mange serier bare fortsettelser på de samme trådene til "ingen" ser serien lenger. For alt jeg vet kan det også hende at ikke de fikk med Matthew McConaughey og Woody Harrelsen på en ny sesong også.

Men det at de nå er sesong 1 og 2 i samme serie går litt utover den ene og den andre,altså, på ulikt hvis.

Lenke til kommentar

For å være en stemme for oss som bitcher over True Detective sesong 2: det er en antologiserie, ingen forventet at serien skulle by på det samme som sesong 1, hva gjaldt plot eller skuespillere. Både The Night Of og True Detective sesong 1 byr en liten historie det brukes lang tid på å fortelle. Stemningen er i førersetet - historien selv er langt fra nyskapende eller banebrytende. Det fungerer glimrende. Sesong 2 av True Detective er ikke dårlig fordi s1 var bra. Det er et sammensurie av en fortelling som forvirrer uten å engasjere. Solide skuespillere klarer ikke redde et dårlig manus, og stemningen uteblir. Hadde The Night Of blitt kalt True Detective s3 ville jeg forstatt likt det, og hadde Trude Detective s2 hete The Night Of (eller noe annet) ville det fortsatt vært dårlig. 

Lenke til kommentar

Veldig bra! Det er dette jeg har savnet i tråden; litt dialog/debatt (fint med alle de enkeltstående utspillene også, men ofte mer interessant å lese utdypede meninger). Dette ble gjort på en fin måte også, hvor alle står for sine egne subjektive meninger og har nok med de. :thumbup:

Endret av maanemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

True Detective er en serie jeg absolutt skal se etterhvert. 

Jeg ble ferdig med første sesongen til Spartacus i går. Jeg synes produksjonen er litt bob-bob men det har en viss underholdningsverdi. Jeg holder også på med InTreatment men der er jeg bare litt ute i første sesong da jeg ser den litt innimellom alt det andre.

Lenke til kommentar

Første sesong av Spartacus er litt bob-bob ja, og det forbedrer seg litt utover. Men jeg kan ikke påstå det blir spesielt imponerende heller, men det er også noe av det som er underholdene med Spartacus :)

EDIT: Tenker da på produksjonen og effektene. Ellers digger jeg Spartacus.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Spartacus ble bedre i de 2 siste sesongene synes jeg. Virker som Steve DeKnight & Co virkelig skjønte bedre hvordan de kunne ta i bruk både karakterutvikling, plotting, nakenhet og action alt i sammen bedre.

Når det kom til nakenhet og sex klarte Spartacus (og nylig Sense8) å faktisk bruk orgie-sekvenser til noe. Ulikt True Detective sesong 2 og Westworld hvor orgie-sekvensene var i bakgrunnen for å prøve å skape "interesse" kunne sex-scenene i Spartacus og Sense8 informere en del både om plottet, men spesielt om karakterene. Og det virket på toppen av det litt mer sexy gjort der enn i Westworld og True Detective sesong 2, hvor det bare var unødvendig bakgrunnspynt som ikke ga noe i handlingen der.

Personlig elska jeg også hvordan karaktergalleriet ble på slutten med karakterer som passet så perfekt for en slik serie. Crixus, Spartcus og Gannicus spesielt.

Endret av Maury
  • Liker 1
Lenke til kommentar

True Detective er en serie jeg absolutt skal se etterhvert.

Jeg ble ferdig med første sesongen til Spartacus i går. Jeg synes produksjonen er litt bob-bob men det har en viss underholdningsverdi. Jeg holder også på med InTreatment men der er jeg bare litt ute i første sesong da jeg ser den litt innimellom alt det andre.

Kjør på videre! Vokste enormt på meg den serien der, og det ble bare kos i fleng utover :)

Lenke til kommentar

For å være en stemme for oss som bitcher over True Detective sesong 2: det er en antologiserie, ingen forventet at serien skulle by på det samme som sesong 1, hva gjaldt plot eller skuespillere. Både The Night Of og True Detective sesong 1 byr en liten historie det brukes lang tid på å fortelle. Stemningen er i førersetet - historien selv er langt fra nyskapende eller banebrytende. Det fungerer glimrende. Sesong 2 av True Detective er ikke dårlig fordi s1 var bra. Det er et sammensurie av en fortelling som forvirrer uten å engasjere. Solide skuespillere klarer ikke redde et dårlig manus, og stemningen uteblir. Hadde The Night Of blitt kalt True Detective s3 ville jeg forstatt likt det, og hadde Trude Detective s2 hete The Night Of (eller noe annet) ville det fortsatt vært dårlig. 

Uenig. Jeg syntes begge sesongene er sterke, men veldig forskjellige. S2 er mindre sterk enn S1, men det er som å sammenligne Gudfaren 1 og 2, ikke Gudfaren og The Sicilian

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Er The Fall S3 bra? Følte meg egentlig litt ferdig med serien etter sesong 2 med tanke på avslutningen av den, men kommer nok til å se sesong 3.

Kunne gjerne tenkt meg en skikkelig kvalitetsserie nå. Mulig jeg starter på The Crown. Vurderer også å se opp igjen Sherlock for sikkert tredje gang nå. Så siste episode i går og synes den innfridde som vanlig. :)

Lenke til kommentar

Er det en tredje sesong av The Fall? Count me in. Men jeg synes det er rart; slutten på sesong 2 avklarte alt som behøvde å avklares. Jeg håper ikke tredje sesong føles som en attpåklatt som kun ble laget fordi de første to sesongene ble en suksess. En historie som er ferdig fortalt bør få lov til å ligge, og det er noe som mange serieskapere burde merke seg. Altfor mange serier får lov til å vare altfor lenge fordi de fortsett tjener penger på dem, og til slutt blir produktet så dårlig at serien avsluttes ikke fordi historien er komplett men fordi ingen gidder å se på rælet lenger.

Men det er mer en generell rant fra min side angående serieindustrien. Jeg har i grunn tiltro til skaperne av The Fall.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Ja, den ligger ute på Netflix.

Jamie ble tatt, men rettsaken gjenstår.

I en annen BBC serie gikk jo gjerningsmannen fri etter rettsaken, så man vet jo aldri.

Har også hørt at det kan bli en sesong 4 av The Fall. Om det har noen sammenheng med nåværende historie vet jeg ikke ettersom jeg ikke har sett sesong 3, men det er jo mulig at det er et nytt plott med noen av de samme karakterene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...