Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har bare sett et par enkeltepisoder av The Wire og Sopranos og er ærlig talt ikke gira på å se mer. Er så mye nytt som kommer hele tiden, og da er det vanskelig å starte på eldre serier. 


Men, akkurat ferdig med 9 sesonger av Seinfeld på rappen. Utrolig hvor bra serien er når man får sett den i sin helhet, med tanke på situasjoner som kommer tilbake hele tiden og referanser på tvers av sesonger og episoder. Har sett mye før, men ville se det i sin helhet i riktig rekkefølge og det var en klart bedre opplevelse. :D

Lenke til kommentar

Jeg har bare sett et par enkeltepisoder av The Wire og Sopranos og er ærlig talt ikke gira på å se mer. Er så mye nytt som kommer hele tiden, og da er det vanskelig å starte på eldre serier. 

Snodig begrunnelse. Hvorfor ikke bruke tiden på kvalitet isteden for å kaste det bort på nye serier? Jeg vil si at 9 av 10 nye serier ikke er i nærheten av samme nivå som de to nevnte.

Endret av MKej
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Snodig begrunnelse. Hvorfor ikke bruke tiden på kvalitet isteden for å kaste det bort på nye serier? Jeg vil si at 9 av 10 nye serier ikke er i nærheten av samme nivå som de to nevnte.

 

 

Jeg er klar over at de er gode serier, og selv om det er subjektivt så er det en stor sjanse for at jeg blir å like de også. Problemet er at det er ganske mye å starte med og jeg har flere serier som tar tid. Det er lettere å se feks. første sesong av Stranger Things enn å sette seg ned med Sopranos. For starter du med Sopranos og blir hektet, så "må" du se resten også. Stranger Things er ferdig etter de første episodene. Har ikke noe imot Sopranos og The Wire, men har bare ikke lagt inn energien det trengs for å pløye igjennom noen episoder og bli hektet. 

 

Du sier at 9/10 serier ikke er i nærheten av samme nivå som de to nevnte og det gir nok mye mening om man setter de to som de beste man vet. Jeg har Breaking Bad på topp over favoritt-serier og da er jo absolutt alle andre dårligere, men det betyr ikke at det ikke er mye kvalitet. 

 

Det er veldig mye bra serier ute og går og personlig mener jeg at serier har tatt over for film som beste medie. Før var jeg mer gira på å se film og serier holdt ikke alltid samme nivå, mens nå føler jeg at filmer ikke får nok tid til å få noen karakterutvikling og alt blir rushet igjennom. 

 

Nå vandrer jeg nok litt bort i fra tema, ville bare nevne at jeg er glad for å være serie-elsker i disse tider! Problemet er ikke å finne nok gode serier, problemet er å sette av tid til å se alle! :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den studien må ha hatt helt annet fokus/mål enn hva som faktisk diskuteres her.

Nei, det var akkurat det den handlet om. Forskerne plukket ut ulike tekster til å representere tre sjangrer; mysterier, "twist"-historier (tenk Roald Dahl), og mer konvensjonell skjønnlitteratur, hvor det ikke er noen stor åpenbaring på slutten. Hver person leste en av hver av disse, en med spoilere først, en uten, og en hvor spoilerne ble skrevet inn i starten av teksten, som om det var originalversjonen, før de gav karakterer fra 1 til 10. Resultatet var at de aller fleste foretrakk historiene med spoilere. I alle tre kategorier.

 

Siden du er så rasjonell, kan du vel argumentere for synspunktene dine bedre enn å bare vise til ett eneste studie om fenomenet som du sier selv du ikke har forstått.

Mitt argument er støttet opp av harde data, ditt av ingenting, så det er strengt tatt du som trenger et argument. Men hvis du ikke engang gidder å lese en PDF på to sider så gidder du i hvert fall ikke høre på et argument som ikke støtter opp under den fundamentalt trangsynte innstillingen din.

 

Men men om det mot all formodning ikke stemmer kan du starte med dette:

"However, people’s ability to reread stories with undiminished pleasure, and to read stories in which the genre strongly implies the ending, suggests that suspense regarding the outcome may not be critical to enjoyment and may even impair pleasure by distracting attention from a story’s relevant details and aesthetic qualities. In complex stories, developments hazy in their implications on first read are readily understood when the narrative is revisited, and nervous stirrings of uncertainty may become warm anticipation of coming events once the story is laid bare.

[...]

In all these types of stories, spoilers may allow readers to organize developments, anticipate the implications of events, and resolve ambiguities that occur in the course of reading. It is possible that spoilers enhance enjoyment by actually increasing tension. Knowing the ending of Oedipus Rex may heighten the pleasurable tension caused by the disparity in knowledge between the omniscient reader and the character marching to his doom. This notion is consistent with the assertion that stories can be reread with no diminution of suspense."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Den studien må ha hatt helt annet fokus/mål enn hva som faktisk diskuteres her.

Nei, det var akkurat det den handlet om. Forskerne plukket ut ulike tekster til å representere tre sjangrer; mysterier, "twist"-historier (tenk Roald Dahl), og mer konvensjonell skjønnlitteratur, hvor det ikke er noen stor åpenbaring på slutten. Hver person leste en av hver av disse, en med spoilere først, en uten, og en hvor spoilerne ble skrevet inn i starten av teksten, som om det var originalversjonen, før de gav karakterer fra 1 til 10. Resultatet var at de aller fleste foretrakk historiene med spoilere. I alle tre kategorier.

 

Siden du er så rasjonell, kan du vel argumentere for synspunktene dine bedre enn å bare vise til ett eneste studie om fenomenet som du sier selv du ikke har forstått.

Mitt argument er støttet opp av harde data, ditt av ingenting, så det er strengt tatt du som trenger et argument. Men hvis du ikke engang gidder å lese en PDF på to sider så gidder du i hvert fall ikke høre på et argument som ikke støtter opp under den fundamentalt trangsynte innstillingen din.

 

Men men om det mot all formodning ikke stemmer kan du starte med dette:

"However, people’s ability to reread stories with undiminished pleasure, and to read stories in which the genre strongly implies the ending, suggests that suspense regarding the outcome may not be critical to enjoyment and may even impair pleasure by distracting attention from a story’s relevant details and aesthetic qualities. In complex stories, developments hazy in their implications on first read are readily understood when the narrative is revisited, and nervous stirrings of uncertainty may become warm anticipation of coming events once the story is laid bare.

[...]

In all these types of stories, spoilers may allow readers to organize developments, anticipate the implications of events, and resolve ambiguities that occur in the course of reading. It is possible that spoilers enhance enjoyment by actually increasing tension. Knowing the ending of Oedipus Rex may heighten the pleasurable tension caused by the disparity in knowledge between the omniscient reader and the character marching to his doom. This notion is consistent with the assertion that stories can be reread with no diminution of suspense."

 

 

Suggests...

 

May not...

 

May...

 

It is possible...

 

Rimelig spekulativ hele den konklusjonen der.

 

Jeg velger å forholde meg til mine egne erfaringer, preferanser og sunn fornuft. :) 

Lenke til kommentar

"Harde data"... Tja. Psykologi er en smøremyk disiplin. Det er snarere snakk om tolkninger av utsagn. Den undersøkelsen dreper ikke diskusjonen.

 

Når man nyter et narrativt verk, har man jo en del "spoilere" med seg fra fornuftens side, uten at det ødelegger så mye.

Jeg så nettopp episode 2, sesong 2 av Breaking Bad, og selv om den var veldig spennende, var jeg også ganske sikker på at Walter og Jesse kom til å klare seg, siden det jo er en del episoder igjen, og begge er på plakaten. Det går gjerne bra, og i den typen fortellinger hvor det ikke gjør det, skjønner man det også.

 

Jeg kan være enig i at spoilere stort sett ikke ødelegger opplevelsen når man først har begynt på fortellingen, i hvert fall så lenge de ikke er snakk om slike historier der mye av opplevelsen er en overraskelse. Men det har absolutt noe å si for motivasjonen til å få den med seg, og kanskje til å fullføre, hvis det stiller krav til utholdenhet.

 

Her mener forfatteren at noe av grunnen til Løvekvinnens manglende suksess, er en trailer som avslører for mye av historien. Og bare så det er sagt på forhånd, jeg mener ikke at dette gir meg utvilsomt rett i alt jeg sier, men det er et interessant bidrag.

https://www.nrk.no/ytring/spoiler-alert_-1.13114503

Endret av Isbilen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Ser at Sopranos diskuteres.

 

Sopranos er et karakterdrevet drama og ikke en actionserie, så ikke forvent å bli sugd inn i historien etter en episode. For min del tok det vel to eller tre sesonger før jeg ble frelst. Gråt nesten etter siste episode. Ikke på grunn av slutten (som jeg synes var suveren), men fordi det rett og slett var slutt.

 

Sterkt anbefalt. Hakket over The Wire for min del.

Lenke til kommentar

Interessant at en film/serie blir fullstendig meningsløs om man kjenner til noe som skjer i den. Med den argumentasjonen er filmer og serier basert på virkelige hendelser og personer totalt meningsløse? Rart de er veldig populære i grunn. Årets Oscarvinner var nettopp en slik film. For ikke å snakke om hyllede Narcos

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...