Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig det..

 

Selv pleier jeg nå å unngå det for enhver pris.. Spesielt Game of Thrones er VG og Dagbladet (spesielt!) jævlige på å legge ut "uskyldige" innlegg, som ikke kan misforståes til å tolkes hva som skjer. Hver slik mandag holder jeg meg borte fra all sosial media, aviser og sånn.. Jeg klarer å ikke bli spoilet. Men, jeg blir veldig sur når noen spoiler for meg.. :(

Lenke til kommentar

Denne besettelsen med å unngå spoilere er så tåpelig. Spoilere har absolutt ingen negativ effekt på hvor mye man får ut av eller verdsetter en historie. Det er ingen rasjonell tankegang bak den "skrekken", bare en barnslig og ureflektert impuls, noe som forklarer hvorfor den bare eksisterer blant fans av TV-serier, middelmådig actionfilmer og schlocky litteratur. 

Endret av Lord Britishface
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har absolutt ingen interesse av/tid til å lese den studien, men personlig får jeg selv anse meg som unntaket. Jeg vil på forhånd virkelig ikke vite det "fatale" som skjer i slutten av en episode, som store deler av episoden bygger opp til. Om jeg får like mye ut av historien eller ikke, så vil jeg allikevel de 45 minuttene ikke sitte i like mye spenning som jeg ellers ville ha gjort. Og den spenningen liker jeg. Jeg personlig i hvert fall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

ALLE dør i GoT... åja... spoiler!

Vet ikke helt hva du prøvde å få frem her. Hadde du vært en som faktisk visste noe om dette, hadde du blitt særdeles hatet av undertegnede og blitt plassert som første bruker på ignoreringslisten min.

 

Men, om du ikke skjønner at spoilere ødelegger for meg, eller ikke respekterer det, så synes jeg det er synd.

 

Jeg vil i hvert fall være uvitende om det jeg vil se, i den grad jeg selv velger, så får du og andre mene at jeg er barnslig. Det er greit for meg, så lenge jeg får ha min opplevelse for meg selv.

Endret av Bone
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da var jeg helt ferdig med OJ: Made in America. Skrev tidligere at jeg synes det var tragisk hvordan han slapp unna tross alle bevis i 1995. Men rettsaken i 2008 for såkalt væpnet ran var også helt latterlig, 33 år i fengsel for det...helt sykt.

 

Mest av alt er det trist å se hvordan OJ endte opp, han virket i utgangspunktet som en fantastisk fyr. Men alt gikk til helvete.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Denne besettelsen med å unngå spoilere er så tåpelig. Spoilere har absolutt ingen negativ effekt på hvor mye man får ut av eller verdsetter en historie. Det er ingen rasjonell tankegang bak den "skrekken", bare en barnslig og ureflektert impuls, noe som forklarer hvorfor den bare eksisterer blant fans av TV-serier, middelmådig actionfilmer og schlocky litteratur. 

 

Jeg er i hvert fall uenig i det og ser ingenting rasjonelt i påstanden om at 'spoilers' ikke har en negativ effekt. 

 

Man kan omtrent sammenligne det med å se en fotballkamp hvor resultatet er kjent på forhånd. Selvsagt kan kampen nytes allikevel og selvsagt kan man nyte en bok andre gang man leser den (fordi språket er vakkert, man oppdager nye nyanser, har glemt ting eller rett og slett bare liker å lese boken), men for meg er det i hvert fall slik at ting er mer spennende jo mindre man vet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Hva ser man når man er ferdig med The Night Of og Stranger Things? Så litt på Ballers i går, men det virket som bortkastet tid.

 

Det er såpass lenge siden jeg så Band of Brothers, så jeg vurderer faktisk se opp igjen den. Ellers ligger det ute en dokumentar om andre verdenskrig på NRK; Apokalypse - en verden i krig, som virker veldig bra. :) 

Lenke til kommentar

Narcos var veldig mye 70% fakta og 30% fiksjon i fjor. I år er det omvendt med mye mer fiksjon enn fakta, men det er ikke et problem og er latterlig at folk lar seg irritere av det når hver episode starter med nettopp en advarsel på at noe er fiksjon. Har sett hele sesongen i forveien, og jeg likte denne sesongen bedre fordi det er mindre DEA-tull, mer Pablo og andre Narcos. 

Endret av Maury
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er i hvert fall uenig i det og ser ingenting rasjonelt i påstanden om at 'spoilers' ikke har en negativ effekt.

Du ser ikke noe rasjonelt med en vitenskapelig studie, men din egen intuisjon, den tror du er ufeilbarlig? 

 

Fakta er at mange *innbiller* seg at spoilere ødelegger, for de kan ikke teste om det er tilfelle eller ikke på egenhånd. Vel, andre har testet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Jeg er i hvert fall uenig i det og ser ingenting rasjonelt i påstanden om at 'spoilers' ikke har en negativ effekt.

Du ser ikke noe rasjonelt med en vitenskapelig studie, men din egen intuisjon, den tror du er ufeilbarlig? 

 

Fakta er at mange *innbiller* seg at spoilere ødelegger, for de kan ikke teste om det er tilfelle eller ikke på egenhånd. Vel, andre har testet. 

 

 

Spørsmål:

 

Hvorfor er ikke en serie eller en film like spennende eller underholdende om du straks ser den igjen?

Lenke til kommentar

 

 

Du ser ikke noe rasjonelt med en vitenskapelig studie, men din egen intuisjon, den tror du er ufeilbarlig? 

 

Fakta er at mange *innbiller* seg at spoilere ødelegger, for de kan ikke teste om det er tilfelle eller ikke på egenhånd. Vel, andre har testet. 

 

Gjelder studien 100% av personer? Gjør den at opplevelsen blir 100% like bra? Tvilsomt at du kan svare ja på begge. Noen personer/serier har det nok mindre innvirkning på, men på noen så ødelegger det garantert opplevelsen. 

 

En del av opplevelsen når man ser serier er overraskelsen. Den undringen i mellom episoder på hva som blir å skje, og den følelsen etterpå når man ikke så noe komme. Den forsvinner ved spoilers.

 

 

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men sjokket er jo selvfølgelig større første gangen, enn andre!? Ikke sant? Så spenningen er jo større første gangen! Som jo resulterer i helt andre følelser og opplevelser de to forskjellige gangene..

 

Den studien må ha hatt helt annet fokus/mål enn hva som faktisk diskuteres her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Hvorfor er ikke en serie eller en film like spennende eller underholdende om du straks ser den igjen?

Jeg aner ikke hvorfor folk sjelden har lyst til å se en film to ganger på rad, men det er ikke på grunn av spoilers. Det er ikke som om du glemmer hva som er i esken på slutten av Se7en om du bare venter noen måneder. 

 

 

Siden du er så rasjonell, kan du vel argumentere for synspunktene dine bedre enn å bare vise til ett eneste studie om fenomenet som du sier selv du ikke har forstått.

 

Ellers ser jeg opp igjen Band of Brothers og den er det flere år siden jeg så sist, ikke måneder. ;) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...