Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Luther er som Sherlock. En serie som kommer når det passer med folkene bak og foran kamera, og historiene er klare. At begge seriene sikkert kommer til å forsette i flere år er uansett bra. Spesielt med skuespillere somkunne valgt helt andre prosjekter som de hadde også tjent mer penger på (både Idris Elba, Benedict Cumberbatch og Martin Freeman).

Freeman er forresten med i ny serie i høst også. 

Endret av Maury
Lenke til kommentar

Babylon 5, snart pløyd gjennom halve sesongen, å jeg har ikke fått den mega wow opplevelsen enda, virker litt treg! Vil den bli bedre i sesong 2?

Første sesong er vel mest bli kjent med karakterer og sette opp framtidige historier. ha tålmodighet til sesong 2.

Det er sikkert guider der ute som nevner hvilke episoder du kan unngå i sesong 1, hvis det virkelig røyner på for deg.

Lenke til kommentar

Babylon 5 en av de beste scf-fi seriene, om ikke den beste hvis du spør meg.

Er enig at første sesong kan være litt langtekkelig, da JMS bruker lang tid på sette opp universet, karakterer og forskjellige plot.

Men fant en guide på nettet, har ikke sjekket den, så kan ikke gå god for den. Men virket ok, når jeg så fort over.

Ones that can be dropped are...

• TKO
  • Grail
  • Eyes
  • Legacies

Those 4 really create a drag on the first season since they're grouped together and aren't all that good. There are some arc tidbits in each but may be better viewed after you get into the show.

Kind of middle of the road episodes, not essential though.

• Infection
  • The Parliament of Dreams
  • War Prayer
  • By Any Means Necessary
  • Born to the Purple

Really good episodes but not arc essential

• Deathwalker
  • Believers

Story Arc essential ones

• Midnight on the Firing Line
  • Soul Hunter
  • And the Sky Full of Stars
  • Survivors
  • Signs and Portents
  • A Voice in the Wilderness
  • Babylon Squared
  • The Quality of Mercy
  • Chrysalis
Lenke til kommentar

Endelig kommet i gang med Hell on Wheels som er blitt anbefalt for meg utallige ganger siden jeg likte Deadwood så godt. Er snart ferdig med første sesong og må si at jeg liker den godt. Utfra min kunnskap om perioden ser det ut som de har gjort god research (går utfra at lingoen er tidsriktig, som "greyback" og "copperhead") og det å la handlingen dreie seg rundt jernbanebygging gjennom "ville vesten" er en veldig god ide. Det er mye en manusforfatter kan spille på der, som fiendskapen mellom nord og sør, konflikten med indianerne, diskriminering av tidligere svarte slaver, sosiale forskjeller og den generelle elendigheten i disse midlertidige arbeidsleirene. Så langt har vi vært innom alt sammen.

Lenke til kommentar

Endelig kommet i gang med Hell on Wheels som er blitt anbefalt for meg utallige ganger siden jeg likte Deadwood så godt. Er snart ferdig med første sesong og må si at jeg liker den godt. Utfra min kunnskap om perioden ser det ut som de har gjort god research (går utfra at lingoen er tidsriktig, som "greyback" og "copperhead") og det å la handlingen dreie seg rundt jernbanebygging gjennom "ville vesten" er en veldig god ide. Det er mye en manusforfatter kan spille på der, som fiendskapen mellom nord og sør, konflikten med indianerne, diskriminering av tidligere svarte slaver, sosiale forskjeller og den generelle elendigheten i disse midlertidige arbeidsleirene. Så langt har vi vært innom alt sammen.

Tja, er vel ganske bra research. Thomas Durant er jo historisk riktig, selvom jeg tviler på at nok var borte i alt han er borte i i serien. 

Ulysses Grant, noen indianere med flere er visst også korrekte.

Greyback er vel tidsriktig beskrivelse på sørstatssoldater det ja. Ihvertfall brukt i utallige andre filmer/serier.

Hehe god oppsummering av det de spiller på der! Faktisk spiller de så mye på de tingene at det med togbygging nærmest blir glemt i det hele. Det er egentlig det serier sliter mest med synes jeg. Det mister en god del spenning på den måten. Med fare for å spoile bittelitt kunne f.eks racet imellom Union Pacific og Southern Pacific vært gjort mer ut av. Det samt at de samme personlige problemene og de tingene du nevner gjentar seg er seriens utfordringer synes jeg.

Sjelden kuriositet med norsk karakter som hovedskurk. Selv om jeg jeg ikke skjønner at de ikke greier å sette han ut av spill utover i serien. Kanadieren gjør en god jobb med den norske aksenten og endel av norsken. Han er halvt norsk for alt jeg vet kan han norsk, men noen ganger blir det også litt uforståelig. Blandt annet i sangene.

Også mye god casting. Spesielt på Durant og Bohannon.

Kanskje en dollar eller to i ekstra budsjett hadde gjort seg. Men serien skal ha for at de provisoriske landsbyene og de fattige karakterene faktisk er gjørmete, slik sånne midlertidige leiere ofte blir. De fattige er også enkelt kledd, hvilket bidrar til at det virker mer autentisk. Ofte blir Hollywood litt fristet til å polere slike ting litt. det er ikke gjort her.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Sjelden kuriositet med norsk karakter som hovedskurk. Selv om jeg jeg ikke skjønner at de ikke greier å sette han ut av spill utover i serien. Kanadieren gjør en god jobb med den norske aksenten og endel av norsken. Han er halvt norsk for alt jeg vet kan han norsk, men noen ganger blir det også litt uforståelig. Blandt annet i sangene.

Ja, jeg glemte å nevne ham. "The Swede" er så spesiell og er spilt så godt at jeg nyter hvert sekund han er på skjermen. Hvis den akksenten ikke er naturlig så er det svært godt spilt, for han høres ut som Stoltenberg når han tåler han for NATO.

Lenke til kommentar

Ser som sagt Frasier igjen. Det jeg har glemt fra forrige gang er de fantastiske "screwball" episodene hvor folk akkurat rekker å forsvinne ut en dør før noen andre kommer inn en annen i riktig Marx-brothers style. 

Skikkelig morsomt tillegg til alle vitsene om filosofer fra flere hundre år tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...