Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er på nest siste episode nå faktisk, og tenkte eg skulle spør om det sama sjølv etter eg var ferdig. :p 

 

Syns det er ein ganske fin serie, og er veldig enig i at Nenne er best. Eg er og meir glad i korleis karakteren hennar utviklar seg i løpet av serien. 

 

Men eg begynte å legge merke til ein ting mot slutten av serien nå; soundtracket er litt vel inspirert av Interstellar til tider. Nok til at eg tenke meir over det enn å følge med på serien. 

Lenke til kommentar

Big Bang var bra fram til Amy ble med. Har ikke sett det siden sesongen hun ble med i. Utrolig irriterende og dårlig karakter. 

Enig der. Big Bang Theory er nok avsluttet for lengst, og glidd over i en ren standard sitcom. Jeg prøvde meg på en av de nyeste episodene, men for å si det sånn har Leonard og Penny giftet seg nå, uten at det merkes på serien i det hele tatt. Seriøst, jeg ville ikke visst det om det ikke ble nevnt. De bor ikke engang sammen. Sheldon har slått opp med Amy, men også det merkes ikke, annet enn at vi har litt færre scener med Sheldon og Amy sammen. Kvaliteten er ikke akkurat bedre. Kjipt. Kunne trengt en ny serie, men er lite som fenger meg. Eneste komiserien jeg ser nå er @Midnight. Genial serie, for øvrig, men det har mye å si på hvem som er gjester.

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Jeg likte veldig godt konseptet med en sitcom som skulle dreie seg rundt livet til nerder, men akkurat der synes jeg ikke serien traff helt og det endte heller opp med å bli Friends 2. Jeg mener de skulle gått for en langt mindre glossy fremstiling av nerdelivet og heller satset på svart humor for å gjøre det morsomt.

Lenke til kommentar

Jeg likte veldig godt konseptet med en sitcom som skulle dreie seg rundt livet til nerder, men akkurat der synes jeg ikke serien traff helt og det endte heller opp med å bli Friends 2. Jeg mener de skulle gått for en langt mindre glossy fremstiling av nerdelivet og heller satset på svart humor for å gjøre det morsomt.

 

Akkurat det som er problemet, i starten var det en gøyal ny vri på en sitcom, men etterhvert har det utviklet seg til en Friends-kopi, men dessverre når den ikke Friends til knærne en gang.

Lenke til kommentar

BBT var vel strengt tatt aldri noe annet enn en standard sitcom. Men er det noe i veien med å være en standard sitcom så lenge kvaliteten er der? Ikke at jeg sier kvaliteten er på topp nå, selvsagt, men de første sesongene var den en helt grei sitcom. 

Det jeg mener er at BBT fokuserte på nerdene og nerdehumor. Raj kunne aldri snakke med damer uten å være drita, Sheldon kunne ikke snakke med noen, og Howard var rent pervers til tider. Nå har Raj dame, Sheldon hadde dame i lang tid, og både Howard og Leonard er gift. Det er det stikk motsatte av hvordan de startet. Vi har heller ikke hatt noen særlig nerdevitser lengre. Begynner å bli lenge siden de dro på roadtrip for å hevne fyren som hacket Sheldon sin WoW-konto, for å si det sånn.

 

For den saks skyld var hele Penny/Leondard-greia den typiske "stygg nerd forelsket i vakker cheerleader". Nå er den stygge nerden gift med den vakre cheerleaderen, men det har absolutt ingenting å si på selve serien. Som jeg nevnte ville jeg ikke engang visst det etter å ha sett en hel episode, hvis det ikke ble nevnt. Det samme gjelder Amy og Sheldon. Hvis det ikke ble nevnt i episoden ville jeg ikke visst at de hadde slått opp. Selv så viktige ting som å gifte seg blir dysset raskt ned igjen straks vitsen er over. Da er det fint lite håp for resten av serien. Det neste blir vel at en eller annen blir gravid, men det blir "glemt" etter noen episoder.

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

 

BBT var vel strengt tatt aldri noe annet enn en standard sitcom. Men er det noe i veien med å være en standard sitcom så lenge kvaliteten er der? Ikke at jeg sier kvaliteten er på topp nå, selvsagt, men de første sesongene var den en helt grei sitcom. 

Det jeg mener er at BBT fokuserte på nerdene og nerdehumor. Raj kunne aldri snakke med damer uten å være drita, Sheldon kunne ikke snakke med noen, og Howard var rent pervers til tider. Nå har Raj dame, Sheldon hadde dame i lang tid, og både Howard og Leonard er gift. Det er det stikk motsatte av hvordan de startet. Vi har heller ikke hatt noen særlig nerdevitser lengre. Begynner å bli lenge siden de dro på roadtrip for å hevne fyren som hacket Sheldon sin WoW-konto, for å si det sånn.

 

For den saks skyld var hele Penny/Leondard-greia den typiske "stygg nerd forelsket i vakker cheerleader". Nå er den stygge nerden gift med den vakre cheerleaderen, men det har absolutt ingenting å si på selve serien. Som jeg nevnte ville jeg ikke engang visst det etter å ha sett en hel episode, hvis det ikke ble nevnt. Det samme gjelder Amy og Sheldon. Hvis det ikke ble nevnt i episoden ville jeg ikke visst at de hadde slått opp. Selv så viktige ting som å gifte seg blir dysset raskt ned igjen straks vitsen er over. Da er det fint lite håp for resten av serien. Det neste blir vel at en eller annen blir gravid, men det blir "glemt" etter noen episoder.

 

Mener du virkelig at det gjør at TBBT pleide å være en uvanlig sitcom?

Lenke til kommentar

Forstår virkelig ikke hvorfor BBT har blitt så populært. Var helt greit i starten, men fy faen så lei man ble det samme dritet opp og opp igjen. 

P4-effekten. Ikke alle ser på TV for å 100% involvere seg i programmet. De alle fleste gjør det for å slappe av, og da blir det for krevende å sitte og se på Breaking Bad eller Game of Thrones - de krever at du følger med. I stedet bare setter du på P4 eller TVen mens du slapper av med en øl etter jobb. Disse programmene får aldri en stor mengde rabid fans, men de får store seertall. Og gjett hvilken av disse to tingene fører til størst inntekter?

Endret av Shruggie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener du virkelig at det gjør at TBBT pleide å være en uvanlig sitcom?

For så vidt. De aller fleste sitcoms har uskyldige vitser alle skjønner, men BBT fokuserte mye på vitser "vanlige folk" ikke skjønte. Ta denne, for eksempel. Hun jeg var sammen med på den tiden synes det var en morsom scene, men fordi hun ikke hadde rørt dataspill før ante hun ikke hva de faktisk drev på med, og navnet "Azeroth" sa henne ingenting. Vi andre vet jo at det er WoW. ;) De fleste andre serier fokuserer stort sett bare for romatiske forhold, familie og jobb. BBT fokuserte på nerdene før, men nå er fokuset flyttet over på romatiske forhold og familie. Ren standard sitcom, med andre ord. Det var nok også en viktig grunn til hvorfor Seinfeld ble så populær. Den fokuserte selvsagt en del på romatikk og alt der, men det var mye mer bare fire venner som drev med helt dagligdagse ting, og endte opp i alle mulige absurde situasjoner. Det gjorde den mye mer unk enn alt som var kommet før. Men ulikt BBT våget de å holde fokuset på moro, i stedet for alt mulig annet tull. Jerry og Elaine endte f.eks opp i sengen etterhvert, men det ble aldri noe mer ut av det. I "alle andre" serier ville fokuset da ha blitt flyttet over på forholdet deres.

 

Endret av Schreiber
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, jeg er ikke enig. Jeg mistenker at du lider av observation bias siden det liksom handler om et tema som du bryr deg om. Det er massevis av sitcoms som har easter eggs for forskjellige folk. My Name is Earl pleide å ha vitser om HD-tv som ikke vises på 4:3 for eksempel. Cheers har masse Boston easter eggs, naturlig nok. MASH har masse vitser som bare militære forstår, selv militære utenfor USA.

 

Edit: Ikke at dette har et objektivt svar, selvsagt. Vi kan gjerne være uenige :)

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Sorry, men... hæ? Tror ikke helt du skjønner hva jeg faktisk snakker om her. :) Se på navnet: Big Bang Theory. Det er en vitenskapelig teori for hvordan universet ble skapt. Dermed er nerdehumoren selv i tittelen på serien, og dette med nerder var det mest grunnleggende i hele serien. Derfor kunne Raj ikke snakke med damer uten å være drita, Howard var pervers, Sheldon totaltt sosial idiot, og selv Leonard (den mest normale) var rimelig tvilsom til tider. Alle disse fire karakterene og nerdehumoren er noe vi nerdene har kunne identifisere oss med og skjønner, fordi vi har opplevd det meste selve. En som aldri har rørt et dataspill før kunne nok ledd en del av episoden der Penny var hektet på WoW, men det er noe helt annet for oss som faktisk har spilt sånne spill i mange år, og personlig opplevd alt hun opplevde og mer til.

 

Nå er Leonard og Howard gift, Raj har fast dame, og Sheldon var ikke bare sammen med Amy i lang tid, men kysset henne faktisk. Du skjønner vel hva jeg snakker om? Hele fokuset er det stikk motsatte av hva det startet som. Det gjør at den gamle fansen som elsket de første sesongene er kastet ut, og nye fans som vil ha en ren standard, A4-serie får det de vil, for det er langt flere av dem enn oss som elsket nerdehumoren fordi vi forsto den og kunne identifisere oss med den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...