xersess Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 (endret) hei---- Eg og nokon kompisser lurer på kva som egentlig farlegast av snus eller røyk, skriv inn det du meiner og diskuter RØYK: Huden: blir grå og grov, og du får lettere rynker. * Muskler: Når du røyker binder kullos seg til hemoglobinet og dermed kan ikke blodet ta opp nok oksygen. Dette svekker musklenes yteevne. * Lunger: Dårligere lungekapasitet. Økt risiko for bronkitt, emfysem og lungekreft. * Hjerne: Økt risiko for hjerneslag. * Munn: Gule tenner, ru tunge, dårlig ånde. Evnen til lukt og smak svekkes. * Stemmebånd: Økt risiko for strupekreft. * Hjerte: Økt risiko for hjerteinfarkt. * Blod: Økt risiko for leukemi. * Hender: Kalde hender og gule fingre. * Graviditet: Økt fare for spontanabort. Større sjanse for tidlig fødsel og redusert fødselsvekt. * Kvinnelige kjønnsorganer: Nedsatt fruktbarhet og livmorhalskreft. * Mannlige kjønnsorganer: Lettere å bli rammet av impotens. Økt risiko for redusert sæd-kvalitet, slik at det kan bli vanskeligere å få barn. treng ein liste om snus og MvH xersess og co Endret 16. februar 2007 av xersess Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Det er egentlig ikke så mye å diskutere. Det snus og røyk har til felles er at de er fremstilt av tobakk og inneholder nikotin. Mens alt snus gjør er å tilføre kroppen nikotin og kanskje irritere munnhulen noe, forurenser og irriterer røyken lungene til brukeren kraftig; du får dårlig kondis, mister smaken og blir fattig. En god karakteristikk ble gitt av sigaretten for en tid siden (husker ikke hvem som sa det): "Røyk er den eneste lovlige varen som er dødelig ved normal bruk." Forskningen har hatt vanskeligheter med å bevise at snus er farlig i det hele tatt, nå har de endelig funnet ut at det kan føre til kreft (men hva kan ikke det). Snus er i det hele tatt ufattelig mye sunnere enn røyk, men best av alt er jo å holde seg unna begge deler siden det er så dyrt. Lenke til kommentar
Bjorhus Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Jeg vil si at røyk er farligst. Det kommer av at man skader lungene sine ved hvert trekk, og risikoen for hjerte/kar-sykdommer går rett i været. Lungekreft er så si gitt om en røyker daglig. Hva gjelder snus, virker de skadelige stoffene som nikotin etc på samme negative måte som ved røyking, men man er mindre utsatt for lungekreft da en ikke får svineriet ned i lungene. Kreft i lepper og slimhinner i svelget er en risikofaktor. En annen ting som bidrar til å gjøre røyken til en "storeslem", er at stoffer fra røyken ikke blir borte når røykskyen har lagt seg. Stoffer blir liggene på bord, stoler, gulv etc, og virvles opp sammens med annet støv, og bidrar til å skade "uskyldige" som ikke røyker. Altså, passiv røyking er ikke farlig bare idet røykskyen er i lufta. Lenke til kommentar
xersess Skrevet 16. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2007 Det er egentlig ikke så mye å diskutere. Det snus og røyk har til felles er at de er fremstilt av tobakk og inneholder nikotin. Mens alt snus gjør er å tilføre kroppen nikotin og kanskje irritere munnhulen noe, forurenser og irriterer røyken lungene til brukeren kraftig; du får dårlig kondis, mister smaken og blir fattig. En god karakteristikk ble gitt av sigaretten for en tid siden (husker ikke hvem som sa det): "Røyk er den eneste lovlige varen som er dødelig ved normal bruk." Forskningen har hatt vanskeligheter med å bevise at snus er farlig i det hele tatt, nå har de endelig funnet ut at det kan føre til kreft (men hva kan ikke det). Snus er i det hele tatt ufattelig mye sunnere enn røyk, men best av alt er jo å holde seg unna begge deler siden det er så dyrt. 7955084[/snapback] snus kan også gje kreft da, er enig snus er minst farleg, men snus er ikkje heilt ufarleg vell ? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Nei, det er ikke helt ufarlig, men det er såpass mye mindre farlig enn røyk at det ikke er noe å diskutere. Jeg er ganske sikker på at flertallet av stoffer i verden er kreftfremkallende under en eller annen omstendighet, så jeg ser ikke akkurat på det som noen krise, selv om det blir veldig forenklet å se på "evne til å fremkalle kreft" som en enten/eller-egenskap ved et stoff. Jeg snuser ikke, men det er bare prisen ( ) som hindrer meg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Leste et sted, tror det var dagbladet eller noe, at røyk er 98% farligere enn snus. Lenke til kommentar
anietsoj Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Er det ikke nettopp blitt sagt at snus er like farlig som røyk, bare på en annerledes måte? Hørte det fra læreren min i dag! Lenke til kommentar
agrsiv Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 (endret) Æsja 14tegn Endret 21. februar 2007 av agrsiv Lenke til kommentar
anietsoj Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Du kan være 100% sikker på at du VIL merke det på helsa di etterhvert Lenke til kommentar
agrsiv Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 (endret) kompis av meg som skreiv dritten her. sorry. Endret 21. februar 2007 av agrsiv Lenke til kommentar
anietsoj Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Du har peiling skjønner jeg Tror du en som røyker merker skadene etter knapt 5 år? Man snakker om mye lengre perioder! Du vil sannsynligvis ødelegge tenner og tannkjøtt, og sjansen for å få bl.a. munnkreft er veldig stor! Kan også få kreft i en eller annen tarm (husker ikke hvilken), og denne type kreft er omtrent den verste man får. I tillegg øker du sjansen betydelig for å få: Sukkersyken, hjerte- og karsykdommer osv osv.... Gå på ung.no Lenke til kommentar
DNA Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Sefølgelig røyk, men snus er farlig det og! Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Røyk er iallefall bevist farligst. Du kan få Kols og lungekreft. Snus tror jeg det eneste som er farlig er leppekreft (som kan opereres vekk). Men kondisjonen blir mye dårligere av begge deler, så det smarteste er å holde seg unna Lenke til kommentar
Bushmills Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Fant dette på nettet om røyking: * Huden: blir grå og grov, og du får lettere rynker. * Muskler: Når du røyker binder kullos seg til hemoglobinet og dermed kan ikke blodet ta opp nok oksygen. Dette svekker musklenes yteevne. * Lunger: Dårligere lungekapasitet. Økt risiko for bronkitt, emfysem og lungekreft. * Hjerne: Økt risiko for hjerneslag. * Munn: Gule tenner, ru tunge, dårlig ånde. Evnen til lukt og smak svekkes. * Stemmebånd: Økt risiko for strupekreft. * Hjerte: Økt risiko for hjerteinfarkt. * Blod: Økt risiko for leukemi. * Hender: Kalde hender og gule fingre. * Graviditet: Økt fare for spontanabort. Større sjanse for tidlig fødsel og redusert fødselsvekt. * Kvinnelige kjønnsorganer: Nedsatt fruktbarhet og livmorhalskreft. * Mannlige kjønnsorganer: Lettere å bli rammet av impotens. Økt risiko for redusert sæd-kvalitet, slik at det kan bli vanskeligere å få barn. Lenke til kommentar
agrsiv Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 (endret) Kompis av meg som skreiv drittet her, sry Endret 21. februar 2007 av agrsiv Lenke til kommentar
Battone Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Hmm, bestafaderen er 96 år nå og snust siden han var guttunge, godt over 80 år altså.. Han begynner å slite litt med dårlig syn og dårlige bein, men aldri hatt kreft eller no. Den andre bestefaren min ble 92 år og snuste hele livet han og, ikke noen problemer, foruten at bestemor var litt gretten til tider anngående snus på ikke passende plasser.. Lenke til kommentar
xersess Skrevet 16. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2007 Fant dette på nettet om røyking: * Huden: blir grå og grov, og du får lettere rynker. * Muskler: Når du røyker binder kullos seg til hemoglobinet og dermed kan ikke blodet ta opp nok oksygen. Dette svekker musklenes yteevne. * Lunger: Dårligere lungekapasitet. Økt risiko for bronkitt, emfysem og lungekreft. * Hjerne: Økt risiko for hjerneslag. * Munn: Gule tenner, ru tunge, dårlig ånde. Evnen til lukt og smak svekkes. * Stemmebånd: Økt risiko for strupekreft. * Hjerte: Økt risiko for hjerteinfarkt. * Blod: Økt risiko for leukemi. * Hender: Kalde hender og gule fingre. * Graviditet: Økt fare for spontanabort. Større sjanse for tidlig fødsel og redusert fødselsvekt. * Kvinnelige kjønnsorganer: Nedsatt fruktbarhet og livmorhalskreft. * Mannlige kjønnsorganer: Lettere å bli rammet av impotens. Økt risiko for redusert sæd-kvalitet, slik at det kan bli vanskeligere å få barn. 7958931[/snapback] takk, den viser kor farleg røyk, altså mykje farlegare enn snus, skulle hatt nokon lignande liste om snus sånn at det går ann å sameligne Lenke til kommentar
xersess Skrevet 16. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2007 Hmm, bestafaderen er 96 år nå og snust siden han var guttunge, godt over 80 år altså.. Han begynner å slite litt med dårlig syn og dårlige bein, men aldri hatt kreft eller no. Den andre bestefaren min ble 92 år og snuste hele livet han og, ikke noen problemer, foruten at bestemor var litt gretten til tider anngående snus på ikke passende plasser.. 7959151[/snapback] snus er ikkje så farleg som voksene skal ha det til... da blir det å kjøpe snus i morra Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Jeg har snusa i 4 og et halvt år, når kommer det til å skje? 7957813[/snapback] Du snusa når du var 12 år gammel? Lenke til kommentar
Bushmills Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 (endret) Fant en lang liste om helseskader ved snusing Bla litt nedover *** Endret 16. februar 2007 av Bushmills Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå