Bone Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Heisann! Vært litt opptatt i det siste jeg.. og nå er jeg på tur bort.. skal skrive med og spørre mer siden, men skal ta raskt det siste her.. (1) - Studioalbums (2) - Singles, EPs & B-Sides (3) - Live (4) - Demos & Rehearsals (5) - Bootlegs / Various (6) - Unsorted (7) - Interviews (8) - Other Artists Studioalbum er rett og slett studioalbum. Det inkluderer også offisielle "live" plater, altså alle "full-CD" skiver som er gitt ut.. (eksempelvis AC/DC Live, Guns N' Roses Live Era '87-'93, og sånne) Singles, EPs & B-Sides er akkurat det det er.. Singler og B-sides, osv.. Live er Live-konserter.. soundboard til amatør-opptak.. Men IKKE de som er offisielt utgitt (som listet over).. Demos & Rehearsals er også det som det står at det er.. Jeg liker veldig å samle på alt jeg kan få tak i .. og når man sparer på alt og sorterer det skikkelig, så man får fin oversikt.. så er det artig og spennende og kult hvor mye rart man kommer over etter hvert.. Bootlegs / Various.. Bootlegs snakker for seg selv, men noe av "problemet" kan være at noen bootlegs "overlapper" (3) - Live -kategorien.. Så hvis en bootleg inneholder en HEL konsert, uten unntak, uten noe mer, så havner den under 3, hvis det er mye annet rart der, eventuelt noe jeg har kjøpt, så kommer den innunder bootleg.. Various er f.eks en "Eddie's Archive Box Set" som jeg har kjøpt.. 3 CD-er som fulgte med en metall-samleboks.. Unsorted er som regel få sanger jeg har lastet ned men ikke vil plassere andre steder.. Eksempelsvis er jeg veldig glad i De Derre, og de har et par-tre sanger som "ikke er på CD".. det vil si, de har en "Her kommer Molde" -fotballsang, den ligger der, det samme med noen få sanger fra "Best of", -siden jeg har alle CD-ene deres, så har jeg ikke alltid behov for å bruke penger på en "best of" skive da jeg har alle sangene fra før.. derimot så er det av og til at artister gjør noe så forbanna irriterende som å slippe en "best of" CD og legger til 1 eller 2 sanger som ikke har blitt utgitt tidligere.. Jeg kan skjønne det siden de vil gi noe nytt til de som ikke har alle CD-ene fra før, men for oss som kjøper alt så er det jævla irriterende at de skal forvente at jeg skal betale 169,- kroner for 2 sanger.. "Jeg skal kjøpe det dere lager jeg, men for guds skyld: gi ut en hel CD med NYE sanger!" Interviews er rett og slett intervjuer som jeg har fått tak i her og der.. noe kjøpt, noe lastet ned.. mest lastet ned.. Other Artist er artister som enten covrer eller har originalen til diverse sanger fra den artisten den ligger under.. Eksempelsvis har jeg samlet alle originalsangene til Garage Inc. til Metallica og "The Spaghetti Incident?" til Guns N' Roses.. ellers så ligger "Alphaville - Big in Japan" der, under Guano Apes.. Også gjesteroller er med.. f.eks Give in to Me av Michael Jackson, som Slash spiller gitar på.. litt for å samle "den og den artisten" Lenke til kommentar
blured Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) ^Jeg kommer nok til å ordne det litt enklere, da jeg hovedsakelig har studioalbum, EPs og livealbum. Men takk for svar. Edit: Kommer til å se ca slik ut: • (1) - Studioalbums • (2) - Singles, EPs & B-sides • (3) - Livealbums • (4) - Bootlegs / Various • (5) - Unsorted ... Og til det jeg skrev på forrige side: Jeg fant ut at det kun er noen kolonner som støtter bruk av semikolon. På den måten kommer det til å bli vanskelig å bruke kombinasjonen Genre + Style. Tanken min var å putte flere sjangere inn i style kolonnen, men den støtter ikke bruk av semikolon. Løsningen på dette tror jeg blir å kalle en av custom kolonnene for Main Genre. Da kommer den kolonnen til å inneholde noe alá dette: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor • Blues • Classical • Country • Electronic • Metal • Hip Hop • Jazz • Pop • Punk • R&B • Reggea • Rock • Soundtrack • Vocal • World Men registrerte meg på discogs just nu, og de opererer med denne lista. Mulig jeg kommer til å bruke den: • Blues (3,201) • Brass & Military (244) • Children's (847) • Classical (5,162) • Electronic (168,203) • Folk, World, & Country (9,874) • Funk / Soul (31,277) • Hip Hop (31,521) • Jazz (18,691) • Latin (4,460) • Non-Music (4,585) • Pop (39,466) • Reggae (8,514) • Rock (108,033) • Stage & Screen (3,960) Genre kommer da til å innehold alt jeg i dag kaller for Style, der flere sjangere vil være representert, og delt opp med semikolon. Er det forresten noe som bruker filter funksjonen, slik at en kan sette opp ulike biblioteker? Endret 9. februar 2009 av macros. Lenke til kommentar
blured Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) Da fortsetter jeg med min monologiske posting, så da får jeg vel også ved en senere annledning forsøke å svare på dette innlegget... ::: Uansett: 1. Jeg repeterer mitt eget spørsmål. Er det forresten noe som bruker filter funksjonen, slik at en kan sette opp ulike biblioteker? Og fortsetter med to nye. 2. Hvordan er det dere tagger vinyler. Tagger dere de typ; A1, A2, A3, B1, B2 og B3, eller 1, 2, 3, 4, 5, 6? Om ikke, har dere en annen måte dere merker at disse filene faktisk er rippet fra en vinyl-plate? Lyden, og noen ganger sangene, vil jo variere fra CD og Vinyl utgivelsen av samme album. 3. Noen tips til hvordan jeg bør tagge mitt DJ-Kicks album? Det er samlinger av sanger, samlet av en DJ, et band, en artist ect. F.eks så har vår egen Erlend Øye fått lov til å plukke ut sanger til sitt eget DJ-Kicks album, DJ-Kicks: Erlend Øye. Det jeg er usikker på er hvordan jeg skal tagge artist og album artist. For album artist er ikke DJ Kicks eller Erlend Øye... Endret 12. februar 2009 av macros. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Heia! Vet du forresten hvilke kolonner som støtter semikolon, og hvilke som ikke gjør? I hvert fall av de "mest brukte"? Forklar gjerne bruken av "filterfunksjonen" for meg, for jeg har aldri brukt den.. kan den bli brukt til noe spennende? Kan ikke svare på 1, eller 2, da jeg ikke helt vet hva filter gjør, og ikke 2'ern da jeg selv ripper kun CD-er.. siden det er bare det jeg har.. Men, jeg tror jeg enten ville ha gjort det på følgende måte (uten at jeg har ofret det noen særlig stor tanke): Skille det ut med å lage en "ny" Custom: (1) - Studioalbums (CD) (2) - Studioalbums (LP) (Kanskje?) Eller bare forandre album: Master of Puppets (LP), eller [LP] Jeg tagger mine singler som "Navn [single]" .. Men, etter fort å ha sett, og om jeg har forstått det riktig.. så er DJ Kicks et "samleprosjekt", ala "Absolutt Music" ? Da er, for meg, Album Artist = DJ Kicks.. Lenke til kommentar
blured Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) Slik jeg har gjort det til nå, er at jeg har skrevet (vinyl) / [vinyl] elns etter navnet på albumet. Skriver jeg konsekvent [vinyl] etter album f.eks så kan jeg vel lett søke for å finne det. Tror vel kanskje ikke at en egen custom tag er tingen, når det kun er to variabler, og veldig få av den ene (vinyl). Når det kommer til semikolon har jeg funnet ut at det ikke fungerer på noen av custom-kolonnene, men at det fungerer i genre, composer og artist kolonnene. De andre "vanlige" kolonnene vet jeg ikke med, og det er det jeg gjerne ville kartlegge. Jeg er såpass lat at jeg ikke gidder å sjekket hver enkelt kolonne... Filter funksjonen, er et system der en kan sette opp flere biblioteker. Jeg spurte etter andre som har brukt det fordi jeg ikke trodde MM utviklerne kunne lansere en så dårlige funksjon. (Jeg håper fortsatt at jeg bruker den feil, for den kunne potensielt vært noe av det mest geniale jeg har sett på lenge.) Uansett... høyre-klikker du på biblioteket ditt får du opp en meny som heter "filters". Der kan du bytte mellom forskjellige standardfiltere, eller du kan lage ditt eget filter. Selv tenkte jeg at jeg skulle dele biblioteket mitt i to, der den ene delen skulle inneholde "vanlig" musikk, mens den andre kun klassisk musikk. Dette fordi jeg tagger denne musikken annerledes og bruker andre kolonner. Men det store problemet med hele funksjonen er at med en gang jeg begynner å søke (i search baren, eller med ctrl+f) så finner jeg alle sangene i biblioteket. Da er hele poenget borte for min egen del, for jeg blar meg såogsi aldri igjennom mine egne artister i artist treet, under biblioteket. Jeg søker alltid etter rating, sjanger eller artister jeg husker. Av den grunn dukker de klassiske sangene opp i det "vanlige" biblioteket uansett, og da er hele poenget med funksjonen borte for min egen del. En funksjon som bare skjuler artistene i artist-treet er ikke noe jeg har bruk for. Endret 12. februar 2009 av macros. Lenke til kommentar
EatMyShorts1111 Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Slik jeg har gjort det til nå, er at jeg har skrevet (vinyl) / [vinyl] elns etter navnet på albumet. Skriver jeg konsekvent [vinyl] etter album f.eks så kan jeg vel lett søke for å finne det. Tror vel kanskje ikke at en egen custom tag er tingen, når det kun er to variabler, og veldig få av den ene (vinyl). Når det kommer til semikolon har jeg funnet ut at det ikke fungerer på noen av custom-kolonnene, men at det fungerer i genre, composer og artist kolonnene. De andre "vanlige" kolonnene vet jeg ikke med, og det er det jeg gjerne ville kartlegge. Jeg er såpass lat at jeg ikke gidder å sjekket hver enkelt kolonne... Filter funksjonen, er et system der en kan sette opp flere biblioteker. Jeg spurte etter andre som har brukt det fordi jeg ikke trodde MM utviklerne kunne lansere en så dårlige funksjon. (Jeg håper fortsatt at jeg bruker den feil, for den kunne potensielt vært noe av det mest geniale jeg har sett på lenge.) Uansett... høyre-klikker du på biblioteket ditt får du opp en meny som heter "filters". Der kan du bytte mellom forskjellige standardfiltere, eller du kan lage ditt eget filter. Selv tenkte jeg at jeg skulle dele biblioteket mitt i to, der den ene delen skulle inneholde "vanlig" musikk, mens den andre kun klassisk musikk. Dette fordi jeg tagger denne musikken annerledes og bruker andre kolonner. Men det store problemet med hele funksjonen er at med en gang jeg begynner å søke (i search baren, eller med ctrl+f) så finner jeg alle sangene i biblioteket. Da er hele poenget borte for min egen del, for jeg blar meg såogsi aldri igjennom mine egne artister i artist treet, under biblioteket. Jeg søker alltid etter rating, sjanger eller artister jeg husker. Av den grunn dukker de klassiske sangene opp i det "vanlige" biblioteket uansett, og da er hele poenget med funksjonen borte for min egen del. En funksjon som bare skjuler artistene i artist-treet er ikke noe jeg har bruk for. Jeg har løst dette med CD og LP osv ved å tilføye hva kilden er på slutten av "album navn" F. eks. \Moby\Play CD Maxi7 - Moby - Bodyrock.mp eller \Missing Persons\The Best of Missing Persons LP2 - Destination Unknown.mp3 Du sier noe om filter funksjon.... Hvorfor bruker du ikke AUTO SPILLELISTE? Som jeg har nevnt tidligere bruker jeg dette mye. Har bl.a. en liste med all musikk MINUS klassisk.... ;-) Lenke til kommentar
blured Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Som jeg har skrevet tidligere: jeg bruker autospillelister. De var, i tillegg til tagging mulighetene i MM, årsaken til at jeg gikk over til MM i utgangspunktet. Men en kan ikke lage autospillelister for alt en søker på, det sier seg selv. Og siden jeg kun bruker Ctrl+F når jeg ikke bruker spillelistene mine, faller hele filter funksjonen, sine funksjoner vekk for min egen del. Den skulle etter min mening ha delt biblioteket helt opp, og ikke bare skjult artister og album i bibliotek-treet. Hadde filter funksjonen separert biblioteket fullstending, altså: det var ingen måter å finne mine klassiske sanger på, når jeg har filtrert de vekk ... ((i tillegg til å fortsatt ha standarer for hvordan kolonnene dine er satt opp)) ... så hadde det vært den mest geniale funksjonen MM har fått siden nettopp autospillelister. Endret 15. februar 2009 av macros. Lenke til kommentar
blured Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Den foreløpige endelige avgjørelsen for hvordan jeg skal tagge musikken min: ... ! [Category] v.2 (what.cd) (1) - Studioalbums (2) - Singles, EPs & B-sides (3) - Live albums (4) - Compiliations (5) - Bootlegs / Various (6) - Remixes (7) - Soundtracks (8) - Mixtapes (9) - Uncategorized (U) - Unknown [Tagging] (1) - Tagged (2) - Uncertain (3) - Untagged (U) - Unknown [Filename] <Album Artist> - <Album> - <Track#>. <Title> [Album art] <Artist> - <Album> <Year> [Main Genre + Genres] [Main Genres] Blues Classical Electronic Folk, World & Country Funk / Soul Hip Hop Jazz Latin Non-Music Pop Reggae Rock Stage & Screen [Genres] Def=discogs.com Morten / iMono: Du som er moderator på deres forum, og som har endel/litt (?) kontakt med utviklerne: Vet du hva/hvordan deres fremtidige planer for multiple libraries, eller en bedre filter funksjon er? Har lest litt på forumet til MM, men fant ikke så veldig mye konkret. Lenke til kommentar
blured Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 (endret) Enda et spørsmål/forespørsel til iMono: Kan du komme med screenshots/eksempler på hvordan du tagger din klassiske musikk? Har nå brukt to uker på å tagge all populærmusikken min, så da står den klassiske for tur. Men er som sagt veldig usikker på hvordan jeg skal tagge den. Edit: Er også veldig usikker på hvordan det lønner seg å samle ... Kan det f.eks være lurt å gå etter symfonier? Endret 19. februar 2009 av macros. Lenke til kommentar
iMono Skrevet 22. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2009 Det er så mange måter. Du kan også få tak i innspillinger på dirigentbasis. Albumartist - Dirigent, eller orkesteret eller en spesiell utøver. Det er kort sagt den du ser på coveret. Artist - Hvis det er viktige artister med på innspillingen. Du kan også bruke utøver-feltet for det. Komponist - veldig viktig at du tar med dette. Det gjør det veldig enkelt å gå inn vi Komponist-noden og finne alle verk av Beethoven f.eks. Ellers, skriv verkene slik i tittelfeltet 'Verk' - 'Satsens nummer'. 'Satsens navn'Lykke til. Det er en stor jobb å gå i gang med klassiske verk. Lenke til kommentar
blured Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 (endret) Er (vel) akkurat det jeg begynte med etter å ha lest litt tidligere denne helgen. Det eneste jeg nå er veldig usikker på er hvordan jeg skal tagge årstall. Jeg står da mellom tre alternativer: (1) Å tagge 'date' etter når det verket jeg faktisk hører ble spilt inn og gitt ut for første gang. (2) Å tagge verket etter når verket originalt ble skrevet av komponisten. (3) Eller så kan jeg når det kommer til klassisk musikk ta i bruk to kolonner for date: 'date' og 'original date'. Alternativ tre er veldig praktisk da det gir meg en god oversikt over ulike klassiske tidsepoker, (samtidig som det vel også finnes liknende epoker blant dagens dirigenter, så greit å ha med det også.) Eneste haken ved alt. 3 er at det medfører litt mer jobb, samt at "original date" taggen ikke er noe en finner i bibliotek-treet. Det er kun kolonner og avanserte søk som kan finne frem til det "original date". Endret 22. februar 2009 av macros. Lenke til kommentar
ZumaZumarum Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Har ikke greid å finne ut om dette har vært oppe i forumet tidligere... På grunn av at jeg har "mistet" begge DVD-spillerne, og enkle reinstallasjonsprosedyrer for drivere ikke fungerer, ser det ut til at jeg må ty til mer dyptgripende tiltak. Det anbefales sterkt å avinstallere alle rippe-, brenne- og avspillingsprogrammer før prosedyren startes. Spørsmål: Er det noen filer jeg bør ta backup av, eller andre grep jeg bør ta før jeg avinstallerer MediaMonkey? Jeg kjører MM i standardmodus uten plugins eller annet fixfaxeri, men selve musikkbiblioteket er sirlig systematisert på alle måter og det er lagt en del ekstra informasjon til musikken. Eller ligger all denne informasjonen innbakt i musikkfilene så jeg ikke trenger noen backup? Jeg bruker MM Gold og kjører Windows XP (om det skulle ha noe å si). Takk! Lenke til kommentar
blured Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Slik jeg har forstått det forblir all informasjon i musikkfilen (det er dog mulig dette varierer litt fra format til format). Men alt av spillelister, playcounts osv forsvinner når du reinstallerer. Så er dette viktig for deg er det vel mulig å ta backup av det hele. Du kan søke her, på f.eks backup + reinstall for å finne ut hvordan. Endret 3. mars 2009 av macros. Lenke til kommentar
ZumaZumarum Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Slik jeg har forstått det forblir all informasjon i musikkfilen (det er dog mulig dette varierer litt fra format til format). Men alt av spillelister, playcounts osv forsvinner når du reinstallerer. Så er dette viktig for deg er det vel mulig å ta backup av det hele. Du kan søke her, på f.eks backup + reinstall for å finne ut hvordan. Der var det nyttig info. Takk! Lenke til kommentar
TOO TRILL Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Jeg har akkurat lastet ned MM 3.1 som tydeligvis skal ha Last.FM støtte, men hvor legger jeg inn Last.FM brukernavn osv? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Hei. Ettersom det var en del småting som irriterte meg veldig med en betaversjon av MediaMonkey valgte jeg å laste ned den "offisielle" utgivelsen fra mediamonkey.com. Har til nå desverre bare blitt utrolig skuffet fordi jeg får opp en del feilmeldinger når jeg bl.a. forsøker å legge inn albumgrafikk på ulike album, samt gjøre ting som å slette all informasjonen i biblioteket osv. Noen anelse om hva som er galt og hva jeg kan gjøre for å rette dette opp igjen? Ser ut til at det har noe med SQL-serveren å gjøre. Lenke til kommentar
blured Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 ^Hmm, personlig aner jeg ikke hva som har forårsaket den feilmeldingen der, og enda mindre hvordan du fikser den/det. Tror du vil ha større mulighet for konstruktive svar (og forhåpentlig vis løsninger) om du spør her, (MM forumet). Lenke til kommentar
blured Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Er det noen her som har fått til å adde playcountsene på iPoden til last.fm når dere bruker MM? Lenke til kommentar
hernil Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Du må hake av på synkronisering begge veier. Lenke til kommentar
blured Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Hmm, det sa meg ikke så veldig mye må jeg innrømme. Kan jeg få screenshot, eller en forklaring på hvor i innstillingene man ordner det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå