Gå til innhold

MediaMonkey v4-tråden: 4.0 med videoavspilling/-synkronisering: Norsk på vei!

iMono

Anbefalte innlegg

Skal vi se.. jeg har vært på jobb, akkurat gått av, så jeg er litt "susete" akkurat nå..

Men, slik har jeg f.eks tagget The Godfather soundtracket mitt..

Artist: Nino Rota

Genre: Soundtrack

Album: The Godfather

Album Artist: [ Soundtrack ]

Custom 1: (1) - Studioalbums

Album artist stusser du kanskje litt på, men jeg vil veldig gjerne samle soundtrackene mine for seg selv, så satt jeg klammeparentes for å få de øverst.. se på vedlagt bilde..

At jeg tagger alle mine soundtrack som "soundtrack"-genre, som før øvrig ofte er filmscore og ikke "various artists" (selv om jeg har noen av dem også), er fordi at jeg føler det blir mer ryddig sånn, rett og slett.. Jeg finner slikt sett sånn veldig lett mine soundtracks..

Dette bildet er tatt fra en bærbar jeg har, hvor jeg bare har CD-ene jeg har kjøpt, minus noen.. (har ikke plass til resten av konsertopptak og sånt her, så det har jeg hjemme..).. så her er det ca 7k + sanger, i 192kbps (driver og ripper i FLAC hjemme også..)

I hvert fall.. derfor er det sprik i "Category"-en min.. jeg vil f.eks skille ting og tang som samler seg opp av samme artist..

F.eks Guns N' Roses, som jeg har ca 400 live-konserter av, en del intervjuer, en del solo-greier, osv.. så har jeg brukt category (som er custom 1 renamed) til å videre skille det ene fra det andre.. .

Den andre custom er kun brukt som sorteringsfilter.. altså ikke noe jeg direkte bruker i det selve "ferdige produktet", men der jeg registrere hva slags tagging jeg er ferdig med (les: lyrics og composer)..

Likte forresten veldig godt måten du har tagget sjanger på.. det med å ha først en hovedkategori, og så en underkategori!! Den lurer på om jeg kommer til å stjele fra deg! :)

EDIT: Bilde

Endret av Bone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, det med kategori var ikke dumt du! Har lenge irritert meg litt over singler, liveopptak ol. som havner midt mellom studioalbum. Og heller ikke en egen custom kolonne som forteller hvor langt jeg er kommet i taggeprosessen! Det ser ut som om jeg får litt å jobbe med fremover...

Det med Sjanger+Style fungerer veldig bra for meg, da det gjør det mye lettere å lage spillelister, samt søke seg frem til de ulike sjangerne. Jeg lagde simpelthen et exceldokument der jeg listet opp alle "hovedsjangerne jeg fant. Prøvde også å legge til style/undersjangere for hver sjanger, men det fungerte heller dårlig, da det hele tiden dukker opp nye. Og det er nettopp derfor det er så greit å ha helt faste oversjangere, fordi da slipper jeg at sanger forsvinner i mengden. For kan jeg ikke søke dem opp, ei heller finne dem med rating eller navn, må jeg manuelt gå gjennom alle sangene for å lete. Og det begynner å bli vanskelig allerede når man passerer fire-fem tusen sanger.

(Om det skulle være av noen interesse:)

Hadde også en periode en egen kolonne for land, og litt senere også en egen for språk. Men det fant jeg ut var lite hensiktsmessig, da hvilket land de som lager musikken kommer fra, er meg likegyldig, og språket det går i er i 95 % av tilfellene engelsk, så…

Har du forresten mye klassisk musikk? Her har jeg merket det har vært litt vanskelig å skape ordentlig orden innenfor den sjangeren. For det er jo ikke Beethoven, Mozart, Tchaikovsky eller Bach som er artistene, men heller ett eller annet orkester i London, Paris, Berlin ol. Regner vel egentlig med at det å bruke composer er svaret, men har nesten ikke tagget noe der, så i så tilfelle, har jeg en liten jobb foran meg…

Endret av macros.
Lenke til kommentar

Det med land og språk har jeg tenkt på også, faktisk :) Men, ikke gjort noe med enda.. skal vente til jeg er ferdig med alt det andre før jeg begynner på "neste bolk".. ikke har det har så mye hensikt, men er triviell informasjon for det.. hehe..

Ja, jeg liker veldig den Category -taggen min.. På det vedlagte bildet ser du jo at jeg har "1, 3 og 5", men hjemme, hvor jeg har alt, bruker jeg alle fra 1 til 8..

Jeg klarer ikke helt å se at du har sanger og sånn som "blir borte i mengden" og trenger å søke.. men, kanskje jeg har en annen samling enn deg.. Selv kjøper jeg all musikken min (bortsett fra de live opptakene, og intervjuer og sånn da, så klart), og derfor har jeg ikke kun noen få sanger av en artist.. de aller, aller fleste artistene jeg har skiver av har jeg ca komplett samling av.. Har ca 550 skiver..

Men, klassisk musikk ja.. der har også jeg en utfordring.. jeg har ikke så mye, egentlig kun bare et par skiver: Nicolò Paganini, og Gustav Mahler..

Ta f.eks sistnevnte, så har jeg tatt det slik:

Artist: Gustav Mahler

Genre: Classical, Late-Romantic

Album: Symphony No. 1 - Songs of a Wayfarer

Album Artist: Rafael Kubelik

Så, her kommer jo det store dilemmaet.. for Artist er jo egentlig "Bavarian Radio Symphony Orchestra". Men, det er -sorteringsmessig- riktig å ha Gustav Mahler som Album Artist, for å da samle alle Gustav Mahler skivene mine sammen (som nå er kun 1 i tallet foreløpig, men dog).. MEN, jeg er veldig avhengig av last.fm og bruker det hyppig / veldig ofte.. og da vil jeg veldig gjerne ha statistikk over hvor mange ganger jeg har spilt "Gustav Mahler" -sanger, og ikke nødvendigvis noe fra Bavarian Radio Symphony Orchestra, så derfor har jeg gjort det på denne måten.. Jeg har derimot skrevet av og til noe i "kommentarfeltet", hvor jeg denne gang har skrevet denne informasjonen -mulig jeg finner et bedre sted til den en annen gang.. men, slik har jeg gjort det, og føler det fungerer foreløpig..

Jeg vil samle musikken til den-og-den klassiske artisten for seg selv, så da har jeg ikke funnet noe noen annen / bedre løsning på problemet, i hvert fall ikke hvis jeg skal følge samme mønster som med de andre artistene og gruppene mine.. :)

Forresten koselig å ha noen å diskutere tagging med.. og godt å vite at det er flere som er opptatt med slikt! hehe..

Lenke til kommentar

Ja, riktig så koselig. Tror jeg skal fortsette å poste her når jeg lurer på noe med tagging, eller har kommet på en ny idé f.eks.

:ph34r:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Vel… jeg må nok innrømme at når jeg virkelig begynte å bli interessert i musikk for en fem, seks år siden, drev jeg med litt av hvert. Jeg var f.eks ganske så glad i LimeWire kan du si. Så etter ca ett år så hadde jeg rundt **** ”enkeltsanger”. Og fortsatt så har jeg en mappe som bare heter det. Av den grunn har jeg veldig mange artister jeg bare har mellom en til fire-fem sanger av.

La oss si at et gjennomsnittsalbum har 12 sanger. Og jeg har i gjennomsnitt to album av hver artist. Det blir 24 sanger pr artist. Med 10k sanger, så blir dette: 10.000/24 = ca 415 artister. +/- litt ettersom hvordan man samler. Men bare blant de **** sangene, så er det altså, grovt regnet rundt 500 ulike artister. Dette har skapt litt problemer for meg senere…

Har vurdert mange ganger å slette denne mappen, men det ligger fortsatt en del artister der, jeg har lyst til å sjekke ut mer av. Så jeg kvier meg litt for å slette den.

Og her kommer et nytt spørsmål :)

Du bruker vel ikke klassifikasjons-kolonnene? Har tenkt på å begynne å bruke de endel ganger, men er så sinnsykt irriterende at de på forhånd har definert hva du "skal" kalle det for (f.eks tullet med "god kvalitet" "dårlig kvalitet" "middels kvalitet" ect), og at du ikke kan fjerne det, og legge inn egne definisjoner. Som under kvalitet, der kunne jeg lagt inn hvordan jeg har rippet et album.

Endret av macros.
Lenke til kommentar

:)

Jeg lastet ned en del sanger før også, og store deler fikk jeg tak i også på The Gathering (

1995-2000, når jeg var der).. Men, de sangene har jeg etter hvert gjort kort prosess med og rett og slett bare slettet..

Nå går taggingen veldig greit, altså hovedtaggingen, for det gjør jeg når jeg kjøper en ny CD og legger inn. Jeg spiller knapt CD-er i CD-spiller lengre, da jeg ønsker å legge de inn på PC raskest mulig, siden jeg er så glad i last.fm! :blush: hehe.. Jeg kjøper en CD, ripper den, og setter den i hylla.. av og til blir den med på en biltur, men kun da..

Nå når Spotify har kommet, så får jeg sjekket ut hva jeg ønker å inverstere penger i der, ellers så har jeg kjøpt veldig mye pga last.fm anbefalinger, og tips fra kompiser, osv..

Nei, jeg har ikke brukt de klassifikasjons-kolonnene enda.. og ikke vet jeg om jeg kommer til å bruke dem heller.. Det kunne vært litt morsomt, for jeg har en viss peiling på hvordan jeg vil kategorisere dem også.. Eller, jeg har i det minste en tanke i hodet: Jeg liker jo veldig hodt noe hardere musikk tidligere på dagen, og på tur til jobb og sånn (men da ikke FULLT så hardt igjen, men allikevel noe action), og så blir det egentlig litt roligere utover mot kvelden.. så det er vel noe slikt jeg kunne/skulle ha delt de opp, eventuelt -og ikke nødvendigvis i hvilket humør jeg er i.. heller noe sånn "døgn oppdeling", eller hva jeg kommer på.. tenker litt slik at da kunne jeg hatt en slags "morgenradio" med hardere greier, og en "kveldsradio" med da roligere greier.. :) Men, ikke satt meg inn i det enda.. har bare hatt en tanke om å gjøre det en gang..

Kvalitet vil vel bli hvordan jeg har rippet det ja.. alle mine CD-er (på bærbar, -jeg driver jo å ripper i FLAC hjemme), er i 192kbps format, CBR. Men, hjemme har jeg jo som sagt diverse konsertopptak, og noen er jo veldig dårlige amatøropptak, og andre igjen er jo soundboard-opptak.. men, kvalitet-tagging er noe jeg dropper helt, og har heller ikke tenkt å benytte meg av, i hvert fall ikke før jeg virkelig kjeder meg.. :p hehe.. For, alle studioalbum er 192kbps, og etter hvert FLAC, og Live-opptak er various.. og slik er det bare, så egentlig er det nok organisering bare å vite det.. :)

Det som er et lite problem jeg har.. det er når jeg skal tagge composer.. Altså når det står Music / Lyrics by Tom Waits, f.eks.. Der er det jo greit, men i mange CD-cover (har ingen foran meg nå, så får ikke gitt eksempel), så står det jo hvem som har skrevet musikken og hvem som har skrevet teksten hver for seg.. andre steder står det Music / Lyrics by X, Y, Z, og AA.. og man vet ikke riktig hvem som har gjort hva (gitt at ikke alle har gjort alt). Så derfor har jeg samlet de sammen, og tatt med alle sammen (både de som skriver musikk og de som skriver tekster) i samme tag: composer. Egentlig har jeg mest lyst til å ha en til hver: en tag for music by, og en for lyrics by, men det er så forskjellig hva slags informasjon som står og hva man finner, at for å ikke bruke 2 evigheter på å forske i absolutt alle artister, på forum og nettsted, osv, osv, at jeg rett og slett bare har samlet dem..

Det kunne ha vært artig (men, nå drar jeg den litt langt også), å skrive hvilke artister som spiller på det-og-det albumet.. så man kunne ha fått litt band-lineup info ut av det hele også.. Nå er det vel bare en "guest artist" -tag (husker ikke helt)..

Lenke til kommentar

Tid ja... Men når man først har fått tagget alt sammen, så tar det ikke så veldig langt tid, etter at man har kjøpt og rippet ett nytt album, å tagge det. Er hver gang man slurver (gud forby), det hele begynner å bli en bra møysommelig prosess. :p

Endret av macros.
Lenke til kommentar

hehe.. å nei du! :blush:

Nei, med nye artister går det greit! Men, det er ikke før nå de de senere åra at jeg har begynt å legge inn lyrics og composer (først og fremst fordi jeg ikke visste hvordan MM kunne vise lyrics, og da var det litt rart å tagge det også, siden jeg jo ikke gidder å gå til properties for å se teksten for hver gang) :) ..så alle filene som jeg har rippet for enda lengre tilbake siden er de jeg går litt igjennom om dagen.. og, det er jo ikke akkurat gøy hele tiden, så noen lengre pauser blir det! :p hehe..

Gjorde det som sagt "lett" ved å bare slette alt jeg hadde piratkopiert.. har vel spart (lastet ned i ettertid) på en håndfull sanger bare, som jeg visste jeg aldri kom til å kjøpe hele albumet fra, og allikevel ikke ville gi slipp på sangen..

Det som er litt greia, er at når man begynner å få en grei samling med musikk (jeg anser 550 kjøpte skiver som en grei samling), så er det album jeg ikke får hørt så mye på lengre, og det synes jeg er litt trist.. så, i hodet mitt blir det litt slik; kvalitet over kvantitet -jeg må jo høre på det også- så da sikrer jeg litt "kvalitetstid" ved å kjøpe musikken.. :) Dessuten liker jeg veldig godt "hyllepynt" og de å ha coveret og sånn..

EDIT: En annen ting når det gjelder sjanger.. Hvis en artist skifter veldig i sjanger igjennom årene, så spiller ikke det noe rolle for min tagging.. Jeg vil at en artist skal ha samme sjanger hele veien.. jeg vet det blir litt feil av og til, men det er slik jeg vil ha det.. Jeg må finne en fellesnevner, eller hva den-og-den artisten er mest kjent for! ..Spesielt Tom Waits har vært et problem.. men, slik som Tom Waits, Suzanne Vega og flere har jeg da rett og slett tagget som Singer / Songwriter ..

Endret av Bone
Lenke til kommentar

Har du noe av Ulver?... Noe Metal, noe elektronisk og noe akustisk.

Edit: Også tilbake til det originale spørsmålet mitt, før en begynte å diskutere tagging:

Er det noen som vet om en kan innstallere MM på en ekstern harddisk, slik at en kan ta med seg hele musikksamlingen+biblioteket dit man ønsker?

Endret av macros.
Lenke til kommentar

Har en del metal, men ikke i Ulver -sjangeren (tror jeg -har hørt om, men aldri hørt)..

Har noe Dimmu Borgir, Cradle of Filth, Amorphis, In Flames til Kamelot, Nightwish, Sirenia, Lacuna Coil, Theatre of Tragedy.. osv.. har veldig mye Metal i grunnen ..

Til spørsmålet: Hvis du tenker på en sånn MM-versjon som man ikke trenger å installere for å kjøre, sånn "USB-programvare", så har jeg desverre ingen anelse.. men, ellers går det jo å synce musikk-katalogen til en ext.HDD. ..slikt sett går det for meg også, siden jeg har like god oversikt i musikk-katalogene mine..

Men, det du lurer på hadde vært genialt! :)

EDIT: Har ikke elektronisk noe særlig, bortsett fra en Röyksopp CD.. hva mener du med akustisk? "Spanske gitarister", liksom? :ermm:

Endret av Bone
Lenke til kommentar

Det jeg mener er at Ulver har gitt ut album i en rekke sjangere.

Black Metal:

Bergtatt - Et eeventyr i 5 capitler (1994)

Nattens madrigal - Aatte hymne til ulven i manden (1996)

Themes from William Blake's The Marriage of Heaven and Hell (1998)

Folk music (som jeg kalte akustisk, på grunn av bruken av akustisk gitar...)

Kveldssanger (1995)

Experimental rock:

Blood Inside (2005)

Electronic/ambient

Perdition City (2000)

Shadows of the Sun (2007)

Og det jeg vil frem til er at det er "umulig" å finne en fellesnevner for denne gruppa.

_ _ _

Men tenkte ikke på en versjon av MM man ikke trenger å innstalere (selv om det også hadde vært greit). Jeg tenker å innstalere MM på en 500gb ekstern-harddisk jeg får nå til uka. Der planlegger jeg å legge all musikken min også, slik at jeg lett kan ta med meg alt sammen. Men i et øyeblikk her ble jeg litt usikker på om det kommer til å fungere.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
hehe.. å nei du! :blush:

Nei, med nye artister går det greit! Men, det er ikke før nå de de senere åra at jeg har begynt å legge inn lyrics og composer (først og fremst fordi jeg ikke visste hvordan MM kunne vise lyrics, og da var det litt rart å tagge det også, siden jeg jo ikke gidder å gå til properties for å se teksten for hver gang) :) ..så alle filene som jeg har rippet for enda lengre tilbake siden er de jeg går litt igjennom om dagen.. og, det er jo ikke akkurat gøy hele tiden, så noen lengre pauser blir det! :p hehe..

Gjorde det som sagt "lett" ved å bare slette alt jeg hadde piratkopiert.. har vel spart (lastet ned i ettertid) på en håndfull sanger bare, som jeg visste jeg aldri kom til å kjøpe hele albumet fra, og allikevel ikke ville gi slipp på sangen..

Det som er litt greia, er at når man begynner å få en grei samling med musikk (jeg anser 550 kjøpte skiver som en grei samling), så er det album jeg ikke får hørt så mye på lengre, og det synes jeg er litt trist.. så, i hodet mitt blir det litt slik; kvalitet over kvantitet -jeg må jo høre på det også- så da sikrer jeg litt "kvalitetstid" ved å kjøpe musikken.. :) Dessuten liker jeg veldig godt "hyllepynt" og de å ha coveret og sånn..

EDIT: En annen ting når det gjelder sjanger.. Hvis en artist skifter veldig i sjanger igjennom årene, så spiller ikke det noe rolle for min tagging.. Jeg vil at en artist skal ha samme sjanger hele veien.. jeg vet det blir litt feil av og til, men det er slik jeg vil ha det.. Jeg må finne en fellesnevner, eller hva den-og-den artisten er mest kjent for! ..Spesielt Tom Waits har vært et problem.. men, slik som Tom Waits, Suzanne Vega og flere har jeg da rett og slett tagget som Singer / Songwriter ..

Selv har jeg "bare" 165 album (ifølge MM :p) hvorav ca. 150 er hele, enten kjøpt eller rippet av venner/familie. De resterende 15 er en blanding av enkeltsanger og nedlastede album.

For meg er det viktigste artist, album, sangnavn + nummer, år og ikke minst albumgrafikk. Sjanger har jeg stort sett overlatt til freedb og amazon. Ripping foregår i flac og bortsett fra noen album som ble rippet for et par år siden er alt i nevnte format.

Å plassere en artist i en bestemt sjanger har aldri funket skikkelig for meg og de har stort sett "overfladiske" sjangerinndelinger som "Classic Rock", "Rock", Jazz og lignende. Mulig det er på grunn av artister som Pink Floyd, Genesis, Queen, Radiohead, Tom Waits og The Police som jeg rett og slett ikke klarer å plassere at jeg ikke har hektet skikkelig på sjangerinndeling, de fleste av nevnte artister er jo innom et vell av sjangere. :hm:

Lenke til kommentar
Men tenkte ikke på en versjon av MM man ikke trenger å innstalere (selv om det også hadde vært greit). Jeg tenker å innstalere MM på en 500gb ekstern-harddisk jeg får nå til uka. Der planlegger jeg å legge all musikken min også, slik at jeg lett kan ta med meg alt sammen. Men i et øyeblikk her ble jeg litt usikker på om det kommer til å fungere.

Om det går knirkefritt vet jeg ikke, men jeg ser for meg at det i det minste er mulig med en liten hack. Type batch-fil som kjøres før du starter MM fra harddisken og en som kjøres før du plugger den ut. Er dessverre usikker på hvilke filer som må være med i en MM installasjon, det eneste jeg vet er at MM.DB og MediaMonkey.ini ligger i %userprofile%\Lokale innstillinger\Programdata\MediaMonkey. Mulig andre filer også må være med, ikke minst hvis du har en del plugins. ;)

Lenke til kommentar

Det med sjanger har for meg kommet litt etterhvert, fordi alle musikkavspillere (også .mp3) er noe "opphengt" i det.. det vil si, det er alltid en kolonne eller et felt hvor slike spillere vil vise hva slags sjanger som spilles.. Så, jeg ville jo ikke ha feltet tomt, så derfor må det jo være der! :) Men, må innrømme at jeg liker litt å klassifisere, litt fordi at man lærer "hva slags type musikk" man hører på, og lærer forskjellen.. Dessuten er det også litt kult for en liten nazi-nerd som meg! :p hehe..

Angående Ulver, så skjønner jeg problemstillingen din.. jeg har kanskje ikke så mange artister, bortsett fra Tom Waits som klassifiserte som Singer / Songwriter, som spriker SÅ i sjanger.. så muligens derfor at jeg har foreløpig kunnet gjøre som jeg har gjort.. Men, så snart jeg finner en artist som jeg ikke klarer å sjanger-samle, så må jeg nok gå løs på resten av artistene mine også.. for følger EN ett mønster, så må alle.. :)

Jeg tar det ikke så nøye om et par-tre sanger er litt mer eksperimentelle enn andre og ikke følger samme mønster, og således ikke er i samsvar med resten av albumet.. men, alle album får samme sjanger (der kommer jeg ikke til å fravike -bortsett fra den ene Finnish Metal -skiva mi). Jeg får se hva jeg gjør med artister etter hvert.. men, det jeg liker å ha "en fellesnevner", er at jeg synes det blir noe ryddigere.. :)

En annen ting jeg synes kan være litt interessant, er hvis dere andre også tar et screenshot av MM-spilleren deres, så jeg/vi får se hvordan oppsett dere har! :)

Lenke til kommentar

Jeg har 1,4 TB med musikk.

Angående tagging så skrives det slik i MediaMonkey;

"Pop; Rock"

Dermed vil sjangeren dukke opp som både pop og rock. Jeg har sånn smålig begynt å bli enda mer grundig, og for klassisk musikk så bruker jeg komponist-feltet flittig. Det vanskeligste er faktisk orkester under ledelse av en eminent dirigent. Jeg får se hvordan det er hensiktmessig å tagge det så snart jeg gidder. Som macros. sier så er det mye jobb hvis man sluntrer et par ganger.

Bare spør i vei om tagging, føler selv jeg er ganske obs på å tagge riktig.

Endret av iMono
Lenke til kommentar

1,4 TB med musikk? Vi snakker vel noe piratkopiert?

(Har vel kanskje en halv selv, inkludert videoer -de fleste der er nok kopiert).

Men, så tøft! Vises det som "Pop Rock", eller "Pop; Rock" ? Eller hvordan vises det i displayet?

Har semikolonet noen spesiell funksjon i MM?

Vil du f.eks anbefale at vi/jeg tagger "Symphonic Death Metal" som "Metal; Death; Symphonic" da, eller? Hvordan vil det synes i avspilleren?

EDIT: Hva med composer da? Jeg skriver f.eks "Axl Rose, Slash" .. har det noe å si om jeg bytter til "Axl Rose; Slash"? Vil det være en praktisk forskjell?

Legg opp bilder da, folkens! ;)

Endret av Bone
Lenke til kommentar

Piratkopiert nei. Jeg har arbeidet i 5 år med samlingen.

Har mange kilder for musikk jeg ripper.

Symphonic Death Metal er kun én sjanger. Du bruker kun "; " for å separere forskjellige sjangre/artister/komponister etc.

Funksjonen til semikolonet er at den lar deg skrive inn flere felt som registreres av databasen og dermed kan sorteres individuelt for seg.

Endret av iMono
Lenke til kommentar

Har fulgt praten om sortering i sjangere med stor interesse.

Trodde jeg var gal, men etter å ha lest hva BONE driver med, er det bare å bøye seg i støvet. Makan til sortering.

Jeg har en samling som har bikket 100.000 musikkfiler med grei margin, nærmere 120.000 for å være helt nøyaktig (ca 700 Gb) Denne har jeg jobbet med i flere år, og har derfor utviklet et system som fungerer for mitt bruk. Finner det vanskelig å endre biblioteket nå. (Er fort et års jobb...)

For meg har alltid det viktigste vært å kunne enkelt navigere i biblioteket på jakt etter riktig musikk, og å kunne lage gode auto-spillelister.

Jeg sorterer pinlig nøyaktig følgende kriterier:

Artist - Riktig skrevet

Album Artist - Kan være samlealbum med flere, f. eks. various, eller mix album f. eks. Hed Kandi

Spor tittel - Riktig skrevet

År - Originalt utgivelsesår

Disk - Hvis det er flere CD'er

Album navn - Riktig skrevet

Vurdering - 0,5 til 5 stjerner

Album bilde - Stort og flott! (Savner Cover Flow fra iTunes)

Sjanger - World til Death Metal

På album navn tilføyer jeg alltid til slutt om dette er en CD, 7" Single, CD Single eller flere CD'er. Slik er det enkelt å skille en sang fra samme sang som kan være utgitt flere ganger på forskjellige album.

For sjanger bruker jeg flere referansesider, f. eks. discogs.com. Dette er til stor hjelp da det ikke alltid er like lett å finne sjanger på egen hånd. Rock er ikke bare rock, du har underkategorier som Pop Rock, Alternative Rock, Indie Rock osv. Eller Metal, hva med Speed Metal, Death Metal, Funk Metal osv.

Det og definere en artist til en sjanger blir av og til helt feil. Ta f. eks. Madonna. På 80-tallet helt klart Synth Pop, mens hun i dag gir ut ut Euro House og House så det plystrer etter.

Samlealbum, f. eks. Absolut Music (FY & FY), går jeg igjennom sang for sang og kategoriserer på sjanger. Filmmusikk er og vil alltid bli SOUNDTRACK.

Ville vært moro og hørt om dere har noen kommentarer til dette systemet.

Var det ikke en her som hadde 1,4 Tb musikk??? Fy flate! Hvor mange filer er det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...