Bone Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Ja, tenkte litt på det også.. For, i fremtiden slipper jeg jo lure! Jeg har den beste rippen man kan få, slikt sett.. For det går vel ikke an å få noe bedre, eller? Nå ripper jeg mine siste kjøp både i FLAC og .mp3 192 (til bruk i .mp3-spillere og sånn..) Men, har kompresjon noe å si for kvalitet? Lenke til kommentar
miCro Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 (endret) Nei, kompresjon har ikke noe å si for kvaliteten. FLAC er lossless uansett. Kompresjon vil kun føre til at maskinen til må jobbe litt hardere når du skal spille av filen, men de fleste nye PCer har mer enn nok datakraft til det uansett. Har ikke MediaMonkey en funksjon som kan konvertere filene til mp3 før den overføres til en mp3-spiller? Sjekk ut innstillingene under 'portable-/lydenheter' og konfigurer den enheten du skal overføre musikk til. Jeg er ganske sikker på at det er unødvendig å rippe musikk både i FLAC og mp3. Endret 24. september 2008 av miCro Lenke til kommentar
Bone Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Takk, det skal jeg sjekke ut! På en annen side, så har jeg en 32 GB iPod, og har tenkt å ha mesteparten inn dit uansett.. Så kanskje like dumt med en gang? (short of 15 GB, but still).. Takker uansett! Synes det går like fort å rippe FLAC/lvl6 som 192 kbps.. Et annet lite spørsmål: Når jeg skal rippe, så av og til får jeg ikke all informasjon (som den ikke klarer å hente fra freedb(?)..) Ofte er det årstallet, noen flere som har problemer med dette? Og, man kan jo autotagge fra amazon, eller noe, etterpå.. Men, hvorfor kan jeg ikke søke etter dette FØRST? Altså når jeg trykker på Get Albuminfo from FreeDB.. hvorfor kan det ikke være et alternativ at jeg kan søke på Amazon, f.eks, for å finne informasjon før den ripper? Nå skal jeg rippe Kamelot - The Expedition, men den finner jo ingen informasjon i hele tatt.. Takker igjen! Lenke til kommentar
miCro Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Bruker du forresten MediaMonkey til å rippe CDene dine? Hvis du nå uansett skal begynne på nytt ville jeg brukt EAC som er best i klassen når det gjelder å lage feilfrie ripper. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Eh.. hmm.. Jo, bruker MediaMonkey.. Er det forskjell, altså? Som sagt, ingen lyd-fantast.. Hvordan går det med tagging og sånn i EAC ? Lenke til kommentar
hernil Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 EAC er "mer kresen" og skal være bedre når det gjelder å få bit-perfekt rip. I tillegg syns jeg at den er litt bedre på å finne albuminformasjon når jeg setter inn en cd. Kulturo har en guide når det gjelder ripping med EAC til flac som er grei å følge. On the fly konvertering til mediespillere er det bare Gold versjonen som har tror jeg. Litt OT, men hvordan ripper du vinylplater miCro? Lenke til kommentar
Bone Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Ah, takker for svar! Men, er den egentlig bare for super-perfeksjonisten, eller er det en relativ vesentlig forskjell på MM sin FLAC-rip og EAC? Synes det er greit å ha ett program å forholde seg til, hvis det ikke spiller så super rolle.. Om det blir som 3DMark -nerder som synes sverger til et annet oppsett fordi de kan skvise ut 10 poeng mer, liksom.. Om du skjønner hvor jeg vil.. Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Okei, dette kan bli avansert men. Når jeg laster ned musikk fra µTorrent, så vil jeg at MM automatisk skal legge sporene til i biblioteket først når den er ferdig å laste ned alt. Ikke når kun ett spor er begynt på eller 100 %, men når hele torrenten er lasta ned til mappa. Deretter vil jeg at de skal flyttes til en bestemt mappe på harddisken. Er dette mulig, eller helt håpløst? Lenke til kommentar
hernil Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 (endret) Skal jeg være helt ærlig så har jeg ikke hørt noen veldig forskjell mellom MM og EAC sine rip, men så har jeg ikke sammenlignet de to opp mot hverandre direkte. Gikk vel egentlig over til EAC på grunn av at den typen perfeksjonisme ligger litt i genene mine. Greit å tenke på at det jeg gjør nå er det beste alternativet for å ta vare på musikken min. Skulle alt gå til helvete så har jeg så godt som bit-perfekt backup. Okei, dette kan bli avansert men. Når jeg laster ned musikk fra µTorrent, så vil jeg at MM automatisk skal legge sporene til i biblioteket først når den er ferdig å laste ned alt. Ikke når kun ett spor er begynt på eller 100 %, men når hele torrenten er lasta ned til mappa. Deretter vil jeg at de skal flyttes til en bestemt mappe på harddisken. Er dette mulig, eller helt håpløst? Tror nok det er ganske håpløst, men skal ikke si noe sikkert. edit: flytting til en bestemt mappe skal gå an, men tror det også er en Gold-only funksjon. Gleder meg så smått til den integrerte last.fm funksjonen jeg. Endret 24. september 2008 av hernil Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 (endret) Hvordan får jeg flytta automatisk da? Da kan det faktisk bli mulig. Endret 24. september 2008 av Programvare Lenke til kommentar
Bone Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Okei, dette kan bli avansert men. Når jeg laster ned musikk fra µTorrent, så vil jeg at MM automatisk skal legge sporene til i biblioteket først når den er ferdig å laste ned alt. Ikke når kun ett spor er begynt på eller 100 %, men når hele torrenten er lasta ned til mappa. Deretter vil jeg at de skal flyttes til en bestemt mappe på harddisken. Er dette mulig, eller helt håpløst? Tror dette går greit.. uTorrent har en funksjon som gjør at den kan lastes ned temporary i en mappa, og når hele filen/torrenten er ferdig lasta, så kan du automatisk (i settings) gjøre slik at den flyttes til en annen mappe, en "ferdig-mappe" om du vil.. Du kan også gjør slik at hvis du bruker label-funksjonen, så kommer de i en underkatalog også, at den da lagres med label-navnet som katalognavn.. Og hvis du da setter MM til å overvåke akkurat den "ferdig katalogen", så skal vel det gå greit, tror jeg... Hvis ikke jeg har misforstått da.. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 (endret) Se der, I stand corrected. (Til mitt forsvar tenkte jeg på MM sin funksjonalitet og ikke µtorrent sin ) Når det gjelder automatisk flytting så er det ved hjelp av auto organize og file monitor at det man kan flytte (eller organisere) mappene på en spesiell måte (vet ikke helt om det er det du vil). Endret 24. september 2008 av hernil Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Ja, det er det jeg vil. Jeg laster vanligvis ned alt av film og musikk osv ned til desktop. Så flytter jeg det videre derfra. Derfor trenger jeg at MM gjenkjenner musikken min og flytter den automatisk til en mappe jeg har bestemt. Forstod ikke helt hvordan jeg gjorde dette via file monitor og auto-organize. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Hvis du har Gold-versjon så er det bare å sette skrivebordet som en av mappene du vil overvåke også ordne i auto-organize at sanger skal ordnes (for eksempel artist\album\sangnummer - navn som jeg har) i mappen du bestemmer. Funket i hvert fall for meg, men er en stund siden jeg satte det opp så det er mulig jeg har oversett noe. Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 (endret) Næmmen sattan. Der gikk det faen meg. Jeg lagde en temp-mappe i utorrent hvor alt som ikke er 100 % lasta ned havner og flyttes automatisk til desktop. Deretter stilte jeg inn file monitor og auto-organize til å flytte automatisk. Og med en gang jeg åpna MM på nytt organiserte den faktisk hele albumet jeg lasta ned, med ett lite unntak. Den fikk ikke sletta den tomme mappa som ble igjen på desktopen. Fikk en feilmelding hvor det sto at den ikke var tilgjengelig, eller at den var i bruk. Det er vel systemets prosesser (explorer.exe?) som holder på den og nektes at den slettes av MM da antar jeg. Hvordan ordner jeg på det? edit: Jeg har huka av for "slett tomme mapper" i auto-organisereren ja. Endret 24. september 2008 av Programvare Lenke til kommentar
hernil Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Du kan jo bruke unlocker og se hvilken prosess som blokker. Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Unlocker fant ikke noe og det gikk helt fint å slette den manuelt i windows. Meget merkelig. Lenke til kommentar
miCro Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Men, er den egentlig bare for super-perfeksjonisten, eller er det en relativ vesentlig forskjell på MM sin FLAC-rip og EAC? De gangene MediaMonkey er flink gutt og ripper feilfritt vil det ikke være noen forskjell, men EAC er mye mer nøyaktig og går lenger for å unngå feil. Synes denne posten summerte det opp ganske greit: This is the best ripper for windows if you care about quality. Others "do not understand" why EAC is better. That is because they do not understand digital audio extraction of a standard (or non-standard) CD-DA disc. Why EAC excels: - configurable re-read options - use or skip the internal drive C2 data for ECD - Proper settings for lead-in / lead-out reading - Calibration for reading/writing offset for any drive - Configurable to be used with any encoder, using any command-line options - All the basic features there: freedb query/submit, mp3 idv1/idv2 tags - Stable, reliable and supports multiple interface (ASAPI, ASPI and Win Native) There is _nothing_ that comes even close. Many have tried and some have come far from their humble origins, but this software is still the best, if you know what you are doing and need the features (non-standard discs, copy protected discs, bad pressing, classical/mixed cds, scratched discs, etc). Litt OT, men hvordan ripper du vinylplater miCro? Jeg har dessverre ikke utstyr til å gjøre det selv. :/ Det dynamiske omfagnet til slike ripper er helt syke, men det gjør jo sitt med filstørrelsen. Et album er vanligvis på rundt 1 GB! Lenke til kommentar
hernil Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Hva gjør egentlig forskjellen mellom 24bit og 16bit som er standard på cd? Er den typen ripping noe man kan gjøre med en sånn spesial-spiller som man ser noen ganger i elkjøp-kataloger osv.? Pappa har en del gamle vinylplater vi kunne tenkt oss å digitalisere, men vil jo helst unngå utstyr til flerfoldige tusen. Lenke til kommentar
miCro Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 (endret) Utgangspunktet er jo analogt, så resultatet blir ikke bedre enn utstyret man har. De jeg kjenner som driver med det har et ganske heftig oppsett, så jeg vet ikke hvor godt disse rimelig USB-platespillerene vil takle slikt. Uansett fungerer de sikkert bra nok for de fleste, det kommer vel an på hvilke krav man har til lydkvaliteten. 24bit er rett og slett filer med bedre lydkvalitet. Jeg tror det blir mye brukt i studio før filene gjøres om til 16bit for bruk på en vanlig CD. En del studioer tilbyr også musikken sin i 24bit, men det er foreløpig ikke så utbredt. Det krever imidlertid ganske store krav til utstyret om man skal høre forskjell, noe som sannsynligvis er grunnen til at formater som DVD-audio aldri tok helt av. Jeg liker 24bits vinyl-ripper pga den herlig varme klangen og den nostalgiske "vinyl-lyden", ikke fordi jeg hører så vanvittig stor forskjell rent lydkvalitetsmessig i forhold til vanlig 16bits FLAC filer. Endret 24. september 2008 av miCro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå