Gå til innhold

Varmekrem på Jumper's Knee

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

For 8 dager siden var jeg uheldig å smelle kneet ganske kraftig under innefotball. Jeg klarte å spille litt over en time etterpå, men så måtte jeg gi meg. Legen ba meg ta det rolig over helgen, og det gjorde jeg, sett bort i fra en våt bytur som jeg kjente i kneet. Jeg har fortsatt litt smerter og skal opp på fjellet i en uke nå. Det blir det langrenn, snowboard og telemark og jeg vet ikke om kneet holder. Jeg har vondt og tenkte at støttebandasje og varmekrem kunne hjelpe. Jeg bruker Ibux antiinflamatorisk og har brukt det siden sist fredag. Hvor rolig bør jeg forholde meg denne uken? Er redd for å ende opp med Jumper's Knee.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For 8 dager siden var jeg uheldig å smelle kneet ganske kraftig under innefotball. Jeg klarte å spille litt over en time etterpå, men så måtte jeg gi meg. Legen ba meg ta det rolig over helgen, og det gjorde jeg, sett bort i fra en våt bytur som jeg kjente i kneet. Jeg har fortsatt litt smerter og skal opp på fjellet i en uke nå. Det blir det langrenn, snowboard og telemark og jeg vet ikke om kneet holder. Jeg har vondt og tenkte at støttebandasje og varmekrem kunne hjelpe. Jeg bruker Ibux antiinflamatorisk og har brukt det siden sist fredag. Hvor rolig bør jeg forholde meg denne uken? Er redd for å ende opp med Jumper's Knee.

7954636[/snapback]

Hvilken type knee skade er det snakk om her?

Jumper´s Knee er vell irritasjon over lenger tid av Patella tendon. Den senen mellom kneskålen og tibia(legg beinet).

knee_acl_patellar_tendon_anatomy03.jpg

Hvis du ikke har skadet/strukket denne senen vil du ikke få Jumper´s Knee. Men klart det er meget viktig å holdet kneet i ro. Spesielt uken/ukene rett etter skaden inntreffer. Men dette må man jo føle litt på selv, om hvordan du føler kneet fungerer. En grei tommelfinger regel er at alt som er vondt skal du ikke drive med ;)

BTW skulle denne kanskje vært postet her Helse

EDIT: jeg leste ikke oversriften på posten, så du har fått diagnosen Jumper´knee ?

Endret av kengdal
Lenke til kommentar

En «knevarmer» med hull til kneskål vil vere bra. Denne vil holde kneet varmt, samtidig som den holder kneskålen rolig. Husk god opvarming, ikkje belaste kneet viss du er kald.

http://www.rehband.com/Products.aspx?m=3528

post-13345-1171615163_thumb.gif

Har brukt dette selv med hell. Fordelen er at du får kneskålen i en annen posisjon enn normalt, og unngår smertene.. Det eg ble fortalt av legene var at hopping var greit, det var landingene som var problemet ;-)

Det er også mange som bruker tape under kneskålen for å løfte den litt i forhold til normal-posisjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg sitter nå på hotellet i Telemark med mindre smerter enn da jeg reiste. Har brukt antiinflamatorisk, varmekrem og støttebandasje til all aktivitet utenom langrenn. Kneet er ikke helt bra, men bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...