Gå til innhold

Tilbakemelding på designoppgave på skolen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser pent ut dette!

Ting jeg liker:

- Bakgrunnsdekoren - fint mønster, har du tegnet det selv?

- Hvordan tittelen blandes med bakgrunnen.

- Fargene på bakgrunnen.

Ting som bør jobbes med:

- Størrelsen; skal siden være helt oppe i venstre hjørne? Blir ganske liten for oss som kjører 1280 * 1024. Hvordan gjør du det når innholdet blir lengre enn boksen?

- Innholdsboksen er også litt firkantet.

- Menyen er litt kjedelig, og alt blir litt for venstrejustert for min smak. Prøv å ha menyen høyrejustert? Og gi den en farge. Vet ikke om jeg liker strekene som skiller hvert enkelt menypunkt.

- Brødtekstfargen er ikke særlig pen (sitter med to skjermer, og på den ene ser teksten litt bedre ut, men turkis/teal-fargen passer fortsatt ikke inn med resten). Prøv med litt andre farger, kan bli kjedelig med hvit/grå tekst der.

- Typografien i brødteksten er litt for enkel, du kan med fordel jobbe med med den.

Ble en del kritikk her, men jeg syns du har et godt utgangspunkt!

Lenke til kommentar

Likte størrelsen. Om den blir i midten (ikke mot toppen, men i midten av skjermen, noe ala dead center) og om høyden ikke blir noe større en den er nå.

Synes du kunne hatt to kolonner, med omtrent like mye tekst i hver kolonne. Du kunne da satset på et litt bredere design da kanskje.

Så jobber du med en bedre typografi (serif-font til brødtekst kanskje) og farge på brødteksten, som Vibeke Stølan sier. Enig med det andre huin sier også (untatt størrelsen).

Men, igjen, om siden er laget for mye innhold og bilder, er kanskje ikke et så lite format å foretrekke.

Hvordan gjør du det når innholdet blir lengre enn boksen?
Foreslår en neste side/forrige side-knapp.
Lenke til kommentar
Hvis du hadde puttet noe tekst på et språk man forstår der, kunne man gjort seg opp en mening om hvordan det funker å oppfatte meningsbærende tekst i den settingen. Slik det er nå leser jeg bare bokstaver. Bare paste inn et eller annet fjas.

7958451[/snapback]

Er jo det som er meningen med fylltekst. Meningsløst fjas du ikke skal bry deg om. Det er designet han vil ha kritikk på. Samtidig er Lorem ipsum en tekst som man kan lese for å danne seg et inntrykk av hvordan det er å lese teksten også.

Mer om Lorem Ipsum (fylltekst) her.

Endret av The_Fire
Lenke til kommentar

Tekst med seriffer er ikke egnet på skjerm.

Grunnen til dette er linjene i bunn som gjør at bokstavene flyter inn i hverandre.

Det er i allefall hva jeg har lært og det er min mening pr. idag.

Har prøvd å lage flere websider med fonter som inneholder seriffer, men føler typografien blir dårlig av det. Og ender som regel med sanseriff.

Lenke til kommentar
Hvis du hadde puttet noe tekst på et språk man forstår der, kunne man gjort seg opp en mening om hvordan det funker å oppfatte meningsbærende tekst i den settingen. Slik det er nå leser jeg bare bokstaver. Bare paste inn et eller annet fjas.

7958451[/snapback]

Er jo det som er meningen med fylltekst. Meningsløst fjas du ikke skal bry deg om. Det er designet han vil ha kritikk på. Samtidig er Lorem ipsum en tekst som man kan lese for å danne seg et inntrykk av hvordan det er å lese teksten også.

Mer om Lorem Ipsum (fylltekst) her.

7958577[/snapback]

All den tid en webside er til for å formidle informasjon, tror jeg faktisk at oppfatningen av siden som helhet avhenger av om man forstår teksten eller ikke. Det er mulig det strider mot gjeldende design-dogmer, men det var i hvert fall det som slo meg da jeg så den.

Lenke til kommentar

Det spørs hva man prøver å få frem, da. Serif er som regel ikke egnet som vanlig tekst, men ellers på ei nettside, kan det passe riktig godt inn. Da spesielt sider som omhandler noe gammelt og/eller eksklusivt. Jeg ser ikke problemet med at han bruker det i menyen og overskrifta. Det er ihvertfall mi mening.

Det utkastet der er forresten pent, men jeg ville nok kuttet tekstbredden slik at den ikke er særlig lengere enn den andre linja der.

Endret av attach
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...