Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trødløs nett på sjø 2 - 2.5 km.

Anbefalte innlegg

Fikk i oppdrag om å få til trådløs tilkobling mellom land og i "flåte" som ligger ca 2 til 2.5 km vekke. Så billig så mulig.

Jeg tenkte litt på retningsstyrt antenne men det fungerer vel dorlig i sjø mtp. bølger. Jeg har sett litt på noe som kalles rundbølge eller noe som sender signalet i en elipse formet måte, men de senderene på koster flesk.. :dontgetit:

Lurte på om det er noen som har laget en slik antenne som kan virke på sjø. Og hva trenger jeg i utstyr.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
To Buffalo WHR-G54S med kraftige Yagi eller panel antenner skulle ikke være noe problem. Vi snakker da om kanskje 30 graders dekningsområde. 2.5 km er langt, men en link skulle man da få, selv om den ikke blir så rask...

7995574[/snapback]

Takk for svar :D

Hva menes med 30 graders dekningsområde.?

slik som på tegningen.? jo lenger unna jo bedre bredde.?

Er det bare horisontalt eller også vertikalt.? (eventuellt. kombineres) :hmm:

post-74066-1172128150.png

Endret av S_tone_meg
Lenke til kommentar
Hvorfor gjøre det veldig vanskelig?

https://netcom.no/privat/abonnement/connect.html

på nett alle steder der netcom har dekning. fins i Telenor versjon også, men linker ikke til en dårligere vare for din skyld :)  :cool:

7997612[/snapback]

Fordi det er praktisk å dele en allerede eksisterende linje og ha et privat nettverk.

Har testet ut 3g, og ice produkter ja. ganske genialt, men det er ikke det dem vil ha.. :)

Lenke til kommentar

Kjøp deg 2 stk Linksys WRT 54 GL og programmer inn Linux FW i dem. som heter DD-WRT finnes på dd-wrt.com

da har du mulighet til og overklokke de to trådløse sendrene dinne.

også får du en meget stabil router.

for og være helt sikkker på at du får bra dekking kjøpt deg ny anntene på router 1. her ifra wlansupply.no

1 sånn her ville funke meget bra http://www.wlansupply.no/index.asp?page=in...nner&VareID=131

Pørv og kjør uten overklokke wrt-ene dinne. ;)

Dette vil nok funke bra. hvsi det ikke blir 100dekking så øk med en annntne til på router nr 2. ( en litt biligre) eller samma type som nr 1.

Lenke til kommentar
Kjøp deg 2 stk Linksys WRT 54 GL og programmer inn Linux FW i dem. som heter DD-WRT finnes på dd-wrt.com

for og være helt sikkker på at du får bra dekking kjøpt deg ny anntene på router 1. her ifra wlansupply.no

1 sånn her ville funke meget bra http://www.wlansupply.no/index.asp?page=in...nner&VareID=131

Dette vil nok funke bra. hvsi det ikke blir 100dekking så øk med en annntne til på router nr 2. ( en litt biligre) eller samma type som nr 1.

7998677[/snapback]

For det første - Buffalo WHR-G54S kan benytte dd-wrt de også. Funksjonaliteten blir identisk med Linksys WRT54G, bare at prisen er nesten halvparten for Buffalo. For det andre: Det er sjanseløst å få en god link på 2.5km med original antenne på den ene routeren? Har du prøvd? Det har jeg. Dog ikke på sjøen...

wlansupply.no har fine antenner de, men så koster det jo flesk å kjøpe slikt i Norge da... Om du har litt tid kan du spare mye på å kjøpe antenner fra Tyskland (sjekk litt på ebay.de). Det jeg hadde gjort var å kjøpe den største gridantenna til wlansupply. Denne plaseres så høyt som mulig på land. Kjøp en god LMR400 N-male -> N-female coaxkabel fra Tyskland/USA. Antenna bør være plassert så høyt som mulih uten å benytte for lang kabel... 10 - 15 meter er OK med LMR400. Du må også ha en pigtail for å koble antennekabelen til routeren: N-male -> RP-TNC plugg (Linksys) eller RP-SMA plugg for Buffalo.

Gjør det samme på båten - men kjøp minimum en 15dBi panel antenne fra Tyskland/USA. Plaseres så høyt som mulig, om du ikke trenger så lang coax kan du gå ned på kvalitet for å spare noen kroner. Kjøp LMR400 om avstanden er mer enn 3 meter.

Dette er bare slik jeg ville gjort det.

Lenke til kommentar
Hva menes med 30 graders dekningsområde.?

slik som på tegningen.? jo lenger unna jo bedre bredde.?

Er det bare horisontalt eller også vertikalt.? (eventuellt. kombineres)  :hmm:

7997571[/snapback]

30 grader horisontal og 30 grader vertikal spredning på signalet er relativt vanlig på f.eks. panelantenner. Ja, tegningen din er riktig den :)

Men husk også at ved så lange avstander er høyden ganske viktig. Midt i mellom antennene må avstanden over vannet være noen meter ja... Husker ikke helt tabellen, du får google litt. Om jeg skal tippe ut i fra hukomelsen er nok 10 meter minimum for en god link.

Lenke til kommentar
2.5 km er langt, men en link skulle man da få, selv om den ikke blir så rask...

7995574[/snapback]

Har da full 54Mbit link på 3km jeg. Ikke noe problem. :)

8003772[/snapback]

Med bevegelig basestasjon på den ene siden også? Ikke fullt så enkelt når du ikke kan ha svært retningsbestemte antenner i begge ender...

Lenke til kommentar

7998677[/snapback]

For det første - Buffalo WHR-G54S kan benytte dd-wrt de også. Funksjonaliteten blir identisk med Linksys WRT54G, bare at prisen er nesten halvparten for Buffalo. For det andre: Det er sjanseløst å få en god link på 2.5km med original antenne på den ene routeren? Har du prøvd? Det har jeg. Dog ikke på sjøen...

wlansupply.no har fine antenner de, men så koster det jo flesk å kjøpe slikt i Norge da... Om du har litt tid kan du spare mye på å kjøpe antenner fra Tyskland (sjekk litt på ebay.de). Det jeg hadde gjort var å kjøpe den største gridantenna til wlansupply. Denne plaseres så høyt som mulig på land. Kjøp en god LMR400 N-male -> N-female coaxkabel fra Tyskland/USA. Antenna bør være plassert så høyt som mulih uten å benytte for lang kabel... 10 - 15 meter er OK med LMR400. Du må også ha en pigtail for å koble antennekabelen til routeren: N-male -> RP-TNC plugg (Linksys) eller RP-SMA plugg for Buffalo.

Gjør det samme på båten - men kjøp minimum en 15dBi panel antenne fra Tyskland/USA. Plaseres så høyt som mulig, om du ikke trenger så lang coax kan du gå ned på kvalitet for å spare noen kroner. Kjøp LMR400 om avstanden er mer enn 3 meter.

Dette er bare slik jeg ville gjort det.

8000376[/snapback]

jeg kjører 2 wrt med freeman 1.4 fw med oirgnal anntener ca 900meter i mellom 2 hus. og wrt-er er plasset oppe på pc-ene til hvert hus. og den ene pcen er ikke mot noe vindu å wrt´n mister aldri nett og er megget satbil og hastiheten er bra får 70% dekking.

så det vil funke funke med en 18 eller 20db anntne ja.

selv om det overskø.

men kan jo også lage sin egen med hjelp av parabol hvis det er penger det snakk om fins 1000vis av howto på slike ting på nett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...