ZyberZone Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Jag hater nye PC'er som ikke har PS2-porter. Det blir et veldig stort problem for meg, fordi Windows ikke støtter USB mus/tastatur før Mini-setup blir kjørt på Pc'n. Ikke finnes det noen lett måte å løse dette på heller, såvidt jeg har forstått. Dette fordi Plug & Play ikke kjører i noen normal modus. Derfor er jeg for tiden avhengig av at PC'ene har PS2-porter... Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 ? de siste 2 Pcene jeg har hatt har usb fungert i bios helt fint. de tar nok høyde for at folk må bruke keyboard før installasjon av OS må du regne med Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 LPT og seriellport kan nok fjernes for de fleste. Men PS/2 bør ikke forsvinne, ivertfall ikke på en god stund ennå. Ved bruk av USB til mus og tastatur kan driverproblem føre til at utstyret ikke virker, slik mange har opplevd under installasjon av Windows (for eksempel) Problemet er nok industrien, der mange sverger til de gamle eller må det på grunn av utstyret. Jeg vet konkrete eksempel der noen absolutt skulle bruke seriellport til mus ombord i en båt, selv om de fikk demonstrert at PS/2 klarte over 30m kabel og splittere. Om USB er i stand til dette vet jeg ikke. Jeg vet også at en del utstyr som fiskere bruker er avhengig av seriellport. Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 ? de siste 2 Pcene jeg har hatt har usb fungert i bios helt fint. de tar nok høyde for at folk må bruke keyboard før installasjon av OS må du regne med 7955147[/snapback] Seff fungerer det i BIOS. Nei, de har ikke tatt høyde for dette. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 At lpt porten forsvinner er for meg ikke all verdens tap. At seriellporten mer eller mindre er borte er heller dumt, spesiellt på bærbare. PS2 porten vil også bli et savn. Håper virkelig dette er usaltede nyheter. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Er i og for seg enig jeg også. Men man _må_ sørge for å være bakoverkompatibel f. eks. ved valgfrie pci kort eller lignende. Nevner også at jeg har opplevd masse krøll med usb enheter (det ligger vel kanskje for det meste i driverene). F. eks. har jeg to bluetooth dongles fra to forskjellige produsenter. Begge disse er slik at dersom man stopper dem og tar de ut av maskinen, får man ikke gang på dem igjen før man rebooter. Har også en filmscanner som gjør rare ting dersom man kobler den til en annen port enn den man koblet til første gang. Ellers masse andre rare problemer. Ca 1/3 av alt usb utstyret mitt har slike rare "quirks". Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Jeg sliter med å forstå at folk klager over for få usb porter. Dere har hørt om usb-huber sant ? Slik jeg ser det så bør man beholde parallelporter og serieporter helt til x86 avgår med døden. Skal det være bakoverkompitabelt så skal det være bakoverkompitabelt. Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Har værken PS2 eller LPT på min nåværende maskin, har har ikke savnet de i det hele tatt. Ser absolutt ikke noe problem i at disse forsvinner. På høy tid vil jeg nesten si. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Den generelle gamer/office bruker/websurfer i dag klarer seg fint med bare usb porter. Men de som skal bruke pc til noe mer f. eks. måling/styring etc. så er paralell og serieporter et "must". Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Har værken PS2 eller LPT på min nåværende maskin, har har ikke savnet de i det hele tatt. Ser absolutt ikke noe problem i at disse forsvinner. På høy tid vil jeg nesten si. 7955256[/snapback] Selv om du ikke ser et problem i at de forsvinner betyr ikke at alle syns det er ok at de forsvinner. På høy tid vil jeg nesten si. 7955256[/snapback] Det blir litt som å ikke se lenger enn sin egen nesetip. Jeg trenger ikke disse portene, så da er det på høy tid at de forsvinner. Lenke til kommentar
toretors Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Synes det er flott at dem kutter ut gamle standarder, da tvinger man samtidig produsentene til å skifte til mer moderne teknologier, samt at man som kunde slipper å betale for teknologi man aldri kommer til å bruke. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Er i og for seg enig jeg også. Men man _må_ sørge for å være bakoverkompatibel f. eks. ved valgfrie pci kort eller lignende. Nevner også at jeg har opplevd masse krøll med usb enheter (det ligger vel kanskje for det meste i driverene). F. eks. har jeg to bluetooth dongles fra to forskjellige produsenter. Begge disse er slik at dersom man stopper dem og tar de ut av maskinen, får man ikke gang på dem igjen før man rebooter. Har også en filmscanner som gjør rare ting dersom man kobler den til en annen port enn den man koblet til første gang. Ellers masse andre rare problemer. Ca 1/3 av alt usb utstyret mitt har slike rare "quirks". 7955218[/snapback] Dette er problemstillingen til gutta som jobber her også. Adresseringen endres eller noe sånt når man bytter port og da kan enheten slutte å feile. Man kan sikkert skylde på Bjarne som ikke er god nok til å programmere, men hans applikasjoner ligger på et et annen nivå enn kommunikasjone mellom enhetene. For oss er i alle fall rs232 helt nødvendig, den kan vi stole på. Vi tør ikke levere produkter basert på usb siden vi ikke kan garantere at det fungere i alle oppsett. Lenke til kommentar
oOF Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 For min egen del klarer jeg meg meget fint uten disse portene, men maskiner vi bruker på jobben bruker disse forbaskede portene enda. Dessverre. Lenke til kommentar
brannslange Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Det stemmer vell ikke? Nyere nokiatelefoner f. eks. har jo usb drivere og man kobler dem til usb for dataoverføring, modembruk, etc. Likevell programmeres de via en egen port under batteriet som kobles til paralellporten. 7954861[/snapback] Hvorfor stemmer ikke dette? Tror du ikke det ville vært mulig å lage usb-drivere som lar deg programmere Nokia-telefonen din? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 USB->paralellport funker ganske så dårlig ettersom jeg har skjønnt...7954805[/snapback] Det er en del gamle adaptere som fungerer dårlig, men det gjelder vist ikke alle etter deg jeg har hørt. Jeg er bare glad til for at de fjerner for lengst utdaterte porter som bare står i veien. De må gjerne ta bort PATA og floppy-porten med det samme. Kanskje også PCI, men det er vel litt i tidligste laget ennå. En forutsetning for at de fjernes er at det finnes gode tilleggskort (f.eks PCI eller PCIe-x1) som tilbyr disse portene med direkte kompatibilitet. Da slipper hovedkortprtodusentene å plage de aller fleste med unødvendige porter, samtidig som de få som trenger portene får det. Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Noen som vet om det finnes noen PCI -> PS2 kort? Prøvd å finne, men finner ikke noe Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 (endret) Kanskje også PCI, men det er vel litt i tidligste laget ennå. Litt? Utvalget av ekpansjonskort til PCI-X PCI Express er vel ikke så voldsomt imponerende idag, utover grafikkort såklart. Husk at mange har investert mye penger i dyre RAID-kontrollerkort, profesjonelle lydkort osv. Angående PS2, så selges det fortsatt den dag i dag tastatur og mus som kun har PS2-port. Snakker da såklart om low-end markedet. Selv har jeg 3-4 meget gromme tastatur som bare har PS2. Har ingen planer om å bytte disse med det første, da de har kvalitet som langt overgår mye av det nye som selges idag. (Ja jeg vet det fins overganger, men mistenker mer problemer med det. Og alle slags overganger og tilleggskort er uforholdsmessig dyre) Endret 16. februar 2007 av Langbein Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Kanskje også PCI, men det er vel litt i tidligste laget ennå.Litt? Utvalget av ekpansjonskort til PCI-X er vel ikke så voldsomt imponerende idag, utover grafikkort såklart.7955639[/snapback] PCI-X? Jeg prater om PCIe. Utvalget bør nok bli en del større enn i dag før PCI kuttes ut ja. Men jeg tror det skal være fullt mulig å få PCI på vei ut av markedet om 2-3 år hvis de bare utvalget av kort økes betydelig. Adaptere for bruk av PS2-tastatur/mus på USB-portene på hovedkortet: Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Adaptere for bruk av PS2-tastatur/mus på USB-portene på hovedkortet: Mulig disse fungerer helt fint. Uansett blir det litt verre med PCI da, og håper derfor HK beholder det i minst noen år til. En ting er at det blir mulig å bygge nye systemer helt uten noen legacy-løsninger, men mange har jo kostbart utstyr som de vil beholde på tvers av flere PCer, slik som jeg nevnte i forrige innlegg, bla. dyre lydkort. Ellers mente jeg selvsagt PCI Express i forrige innlegg. Lett å gå surr i forkortelser Lenke til kommentar
beh Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 (endret) Jeg har jobber mye med flatskjermer og der har det vært nødvendig å legge over ny programvare i eeprom eller flash. Problemet med USB - RS232 enhetene under windows er at når de plugges ut og inn så bytter de hele tiden COM nr. Det er et svare strev å holde seg oppdatert. Dessuten så bruker RS-232 spenningen 3-12 V for "0" og (-3) - (-12 V) for "0". Veldig få USB konvertere støtter spenninger høyere enn 5 V. De holder seg jo egentlig innenfor spec, men mange enheter krever mer enn 5 V som USB leverer. Dyre adaptere trensformerer opp spenningen til ca 10-12 V. LPT porten brukes ofte av oss elektronikk freaker til bla. flashe AVR og PIC Men som dataport, for å overføre store mengder data er det jo ikke noe poeng å ha de der. Jeg hadde gjene sett att man gikk over til Express card på stasjonære også og flyttet alle slike sære porter over på Express Cards (burde ikke være noe problem, siden det i bunn og grunn er en PCI-Express buss). Edit: Blandet null og ett i RS-232 specen. Endret 16. februar 2007 av beh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå